Hej
jeg er en pige på 14.
Jeg er begyndt kun at spise meget lidt om aften, og det er fordi der er nogen i min klasse der siger at jeg er tyk i sjovt ment. Men det gør virkeligt ondt og jeg er virkelig ked af det, men jeg prøver bare at smile hele tiden, men det er begyndt at blive svært fordi jeg ikke har noget energi, og jeg er begyndt at gå meget tidligt i seng og stå meget sent op. Jeg har det virkeligt dårligt og når jeg så spiser mad så for jeg det dårligt og er lige ved at kaste op. Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre.

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om mad fylder meget hos dig. Det kan være rigtig hårdt, når man ikke får spist og ikke har energi. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os. For sådan skal du ikke gå og have det.
Det gør ondt, når andre kalder en grimme ting
Du skriver, at der er nogen af de andre i din klasse, som har sagt, at du er tyk i sjov. Det lyder hammerubehageligt. For selvom andre siger det som en joke, så kan det stadig gøre ondt og ramme en. Derfor kan jeg også sagtens forstå, at det gør dig rigtig ked af det. For det er ikke rart, når andre siger grimme ting til en. Og det kan godt sætte gang i en masse svære tanker og følelser inde i en. Når de svære tanker og følelser har sat sig fast, kan det godt påvirke en meget. Og så kan man godt komme til at tænke, at man måske er forkert eller burde se ud på en bestemt måde, og det kan godt påvirke ens humør rigtig meget. Derfor er det heller aldrig okay at kalde andre mennesker for grimme ting. Heller ikke selvom det er for sjov.
Kroppen har brug for benzin
Du skriver også, at du har det virkelig svært fordi, du ikke har noget energi. Det kan være helt vildt træls, når man går og føler sig træt og energiforladt. Du skriver samtidig også, at du ikke spiser ret meget. Og når du ikke får så meget mad, så tænker jeg egentlig, at det giver god mening, at du føler dig træt. For kroppen er lidt ligesom en bil. Den har brug for benzin i form af mad for at kunne køre. Så når kroppen ikke får ret meget mad, så er der heller ikke særlig meget energi at give af. Derfor er det også rigtig vigtigt, at man får spist nok, for ellers har kroppen slet ikke noget energi at køre på.
Men når tankerne om mad og krop fylder meget, kan det godt være svært at få spist. Og når man så spiser, kan man godt få det dårligt, fordi man måske føler, at man har spist for meget, eller har spist noget som man ikke skulle. Det tror jeg, at rigtig mange unge kender til, for det er normalt at tankerne om mad og krop popper op en gang imellem. Men for nogle begynder tankerne om mad og krop at fylde og påvirke så meget, at det bliver til det, man kalder en spiseforstyrrelse.
Derfor er det også rigtig godt at reagere, når man kan mærke, at man ikke får spist nok, og har det svært. Så hammergodt at du har reageret og skrevet herind til os. Kæmpe skulderklap herfra. For heldigvis kan man godt få det bedre igen, så tankerne om mad og krop ikke bliver ved med at fylde så meget.
I vores artikel slut fred med din krop og dit udseende, står der nogle gode råd til, hvordan man får det bedre med sin krop og sit udseende. Så jeg tænker, at der måske også er noget i den, som kan være en hjælp for dig?
Snak med dine forældre
Mit allerbedste råd til dig er at tale med nogen om, hvordan du har det. For vi mennesker er nemlig slet ikke lavet til at klare de svære ting alene. Vi er lavet til at have brug for andre, når vi bøvler med ting.
Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er allertættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du fik snakket med dem og fortalt dem, hvordan du har det. For langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også rigtig gerne lytte og hjælpe en, når man fortæller at man har det svært.
Hvis du synes, at der er lidt svært at få åbnet op for snakken, kan du tage et kig i vores artikel om at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man får taget hul på snakken.
Snak med en anden voksen
Hvis det overhovedet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen. Det kan fx være en lærer, en venindes mor eller en helt tredje, som du er tryg ved. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du får fortalt en voksen om, hvordan du har det. For så kan den voksne også hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kunne være en god hjælp for dig.
De vil altid gerne lytte hos Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan du også tage fat i Headspace. Hos Headspace sidder der nemlig en hel masse super søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. Intet er for stort eller for småt til Headspace, for Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om lige det, der fylder. Og de frivillige sørger altid for, at det foregår på en måde, som er rar for dig. Du kan både få tid til en samtale og chatte med dem. Det er også helt gratis, og du kan sagtens være anonym. Så dem kan jeg varmt anbefale dig at tage fat i.
Det kan være hammersvært, når det med mad fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som er hjælpsomt for dig. Jeg sender en masse varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper