Hej brevkasse,
tror jeg? nå men jeg har problemer med at sove og bliver ret hurtigt sur hvis min lillebror larmer, jeg er bange for at jeg på et tidpunkt bliver så sur så jeg vil begynde at slå ham fordi jeg ikke for nok søvn og fordi jeg er født 15 uger for tidligt er jeg også bange for at jeg måske vil dø efter 8 dage uden søvn, jeg er på min 3 dg uden søvn tror jeg?. hvad skal jeg gøre?

(13 år)
Hej 13 årig
Det er hammer-træls at have problemer med at sove. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Hvorfor er det svært at sove?
Når jeg læser dit brev, så bliver jeg i tvivl om, om du har svært ved at sove. Og derfor bliver maks irriteret, når din lille bror larmer og forstyrrer din søvn endnu mere? Eller om du har svært ved at sove, fordi din lillebror larmer? For jeg tænker, at det kan være lidt forskellige ting, der er brug for afhængigt af, hvorfor du har svært ved at sove. Men uanset hvad så er det rigtigt træls ikke at kunne sove. Derfor kan jeg også sagtens forstå, du godt kunne tænke dig nogle tips til, hvad du kan gøre.
Hvis det er lillebrors larm, der forstyrrer
Jeg tænker, at det giver ret god mening, hvis det er svært for dig at sove, fordi din lillebror larmer. For vi er udviklet til at være opmærksom på de lyde, der er omkring os. Derfor bliver de fleste mennesker også holdt vågen af det, hvis der er larm og støj omkring dem, når de skal sove. Og når man ikke sover ordentligt, så er det helt normalt at få en kort lunte og blive hurtigt vred og irriteret. På den måde kan det hurtigt blive en ond cirkel, hvor man bliver mere og mere irriteret på lydende omkring en og får sovet mindre og mindre.
Hvis det er lillebrors larm, der holder dig vågen, så kan du måske prøve, om det kan hjælpe dig at sove med ørepropper. For ørepropper er lavet til at lukke larm og støj ude. Og man kan sagtens få ørepropper, der er lavet til at sove med, så de er bløde og rare at have i.
Du kan også prøve at øve dig i at lade det være ok, at lillebror larmer. For jo mere man kan acceptere larmen omkring sig, jo mindre opmærksomhed giver man den, og jo lettere bliver det at falde i søvn. Det kan du for eksempel gøre ved at prøve at fokusere på din vejrtrækning. Og når du så bliver opmærksom på din lillebrors larm, så konstaterer du bare: “nu larmer lillebror igen” og forsøger at rette dit fokus tilbage på din vejrtrækning. Det er hammer-svært i starten, men jo mere du øver dig, jo lettere bliver det.
Vi kan godt klare perioder uden søvn
Hvis det er mere generelt, at du har svært ved at sove, og din lillebrors larm bare er med til at gøre det endnu værre. Så skal du vide, at det er helt normalt at have perioder, hvor man af en eller anden grund har svært ved at sove. Og at det som udgangspunkt ikke er farligt at have en periode, hvor man ikke sover ret meget. For vi mennesker er bygget til godt at kunne klare perioder med meget lidt søvn. Du kan for eksempel tænke på forældre med nyfødte børn. De sover for det meste ikke ret meget i starten, fordi den lille ny vågner og skal have mad. Derfor ville det være ret upraktisk, hvis vi døde fordi, vi i en periode ikke har sovet ret meget.
Hvis man har svært ved at sove, så er der nogle ting, som man godt selv kan prøve af for at gøre det lettere at falde i søvn. Det kan du læse mere om i den artikel, jeg har linket til. Den er nemlig fyldt med gode tips til, hvad man kan gøre, hvis man ikke kan falde i søvn.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har snakket med dine forældre om, at du ikke rigtigt kan sove? Og at din lillebrors larm generer dig rigtigt meget. Hvis ikke du har det, så er det nemlig mit allerbedste råd til dig. For det kan jo være, at I kan gøre noget for, at du ikke hører din lillebrors larm lige så meget. Måske det for eksempel er muligt at flytte rundt, sådan så der er flere døre mellem dig og ham, så lyden ikke når helt så meget ind til dig?
Samtidigt så lyder det også som om, tankerne omkring søvn fylder en del for dig. Og når der er nogle tanker og bekymringer, der fylder meget, så er det vigtigt at dele dem med nogen. Ellers så har de det nemlig med at bygge sig op og komme til at fylde mere. Og så kan det blive endnu sværere at falde i søvn.
Snak med en anden voksen
Vreden over din lillebrors larm fylder ret meget for dig. Derfor tænker jeg, det måske kunne være rart for dig at snakke med nogen om den også. Sådan så du kan få lidt luft for den og ikke skal gå og holde den for dig selv. Det kan sagtens være dine forældre, du snakker med igen. Men det kunne måske også være rart for dig at snakke med en anden voksen om det.
Nogle gange kan man nemlig snakke lidt mere frit med en voksen, der ikke også skal tage hensyn til ens lillebror på samme måde. Det betyder ikke så meget, hvem du snakker med. Men det kunne være en lærer på din skole, en venindes mor eller en helt tredje voksen, som du føler dig tryg ved.
Tag fat i din læge
Selvom det ikke er farligt at have svært ved at sove. Så kan det alligevel være en god idé at tage fat i sin læge, hvis man har problemer med at falde i søvn i en længere periode. For nogle gange kan der være en grund til det, som man ikke selv kender. Og hvis der er det, så er det jo vigtigt, det bliver opdaget, så der kan blive gjort noget ved det. Derfor synes jeg også, at du og dine forældre skal prøve at tage fat i din læge, hvis du bliver ved med at have svært ved at sove.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Om ikke andet så håber jeg i hvert fald, at det har beroliget dig lidt at høre, at du godt kan tåle perioder, hvor du ikke sover så meget.
De bedste hilsner fra en Mindhelper