Hej Mindhelper
jeg har meget svært ved at give migselv lov til at få ’nok’ søvn. alle mine venner får kun sådan 5-7 timer-siger de-, og derfor får jeg bare mega dårlig samvittighed når jeg går i seng ’for’ tidligt. nu er jeg begyndt at kig på uret hele tiden og gå og vente på at ku gå i seng. jeg er meget træt om dagen og højdepunktet på dagen er at sove. det skal måske nævnes at jeg har anoreksi og ’tit’ kommer til at lave nye ’leveregler’, derfor er jeg bange for dette er ved at udvikle sig til en af de ’leveregler’. har i nogle goe grunde til at få ’nok’ søvn? -det kunne i hvert fald hjælpe på min dårlige samvittighed.
vh den trææætte.

(Pige, 16 år)
Kære den trææætte
Det lyder godt nok som om, at både dig og dine venner får alt for lidt søvn. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Dine venner sover for lidt
Jeg kan godt høre, at du er super meget i tvivl om, hvad du skal gøre lige nu. For når ens venner fortæller sådan sådan nogle ting om deres søvn, kan man hurtigt komme i tvivl om, om man burde gøre det samme som dem. Det er helt normalt. Vi mennesker er nemlig nogle rigtige flokdyr, og derfor spejler vi os altid i, hvad andre omkring os gør. Men hvis dine venner kun sover mellem 5 og 7 timer hver eneste nat, så sover de alt for lidt. Når man er teenager skal man helst sove mellem 8-10 timer hver nat for, at kroppen kan fungere optimalt. Derfor er det også et problem, hvis dine venner og dig sover så få timer generelt.
Jeg kan sagtens forstå, hvis dit højdepunkt på dagen er at sove i øjeblikket. For din krop hungrer efter søvn. Sådan tror jeg også, at jeg ville have det, hvis jeg kun sov 5 timer om natten. Jeg kunne forestille mig, at du tænker mere på søvn nu, end du nogensinde har gjort før? For det er kroppens måde at fortælle en på, at den har et behov, som ikke bliver opfyldt.
Ens krop har ikke særligt godt af at sove for lidt i længden. Det er okay, hvis det er en enkelt dag eller to, men det er rigtigt skidt, hvis man begynder at leve sit liv med for lidt søvn. På den måde forhindrer man nemlig sin krop i at lade ordentligt op oven på dagen. For når vi sover, så slapper vores krop af, men vores hjerner bruger natten på at gennemarbejde alle de mange indtryk, som man har fået i løbet af dagen. Det gør at man husker bedre, lærer bedre og tænker bedre, hvis man sover nok. Derfor er det at få nok søvn også mega vigtigt for ens både fysiske og psykiske helbred. Så hjernen og kroppen kan være i tiptop form til at møde den næste dag. Især når man er teenager, og hele ens krop og hjerne stadig er under kæmpe udvikling. Giver det mening?
Tænk over dine erfaringer
Du skriver, at du godt kan komme til at lave nye leveregler, pga. anoreksien. Men jeg tænker, at du kan prøve tænke lidt over dine egne erfaringer med søvnen. For nu har du prøvet, hvordan det var at sove for lidt, ligesom dine venner siger, at de gør. Og det lyder til, at det har været en rigtig træls oplevelse for dig. Så er det en leveregel, du får noget positivt ud af at følge? Hvis du ikke har lyst til at gå rundt som en zombie hele dagen og få sorte rander under øjnene, så kan du overveje, om det ikke vil være mere fordelagtigt for dig at prioritere søvnen og så nyde, at du vågner op veludhvilet og klar til at gå i gang med dagen med fuldt batteri.
Måske de overdriver en del?
Du skriver, at du får dårlig samvittighed. Er det fordi, du føler dig lidt anderledes ved at sove mere end de andre? For jeg tænker, at der er en god chance for, at dine venner overdriver, hvor lidt de sover. Og de derfor nok sover mere, end de lige umiddelbart siger. Ofte er det nemlig sådan, at man kan komme til at pynte lidt på historien, hvis man gerne vil understrege, hvor træt man er. Så hvis jeg var dig, så ville jeg tage deres historier med en gran salt, og forsøge at give lidt slip på dårlige samvittighed. For selv hvis de sover så lidt, så er det måske i virkeligheden lidt synd for dem? Fordi de så nok går rundt og er tætte og smådårlige hver eneste dag. Og det er måske dem, som trænger til at lave lidt om i deres søvnvaner.
Snak med nogen om søvn
Hvis du har brug for at snakke mere om søvn, energi og venner, så er der måske nogle voksne omkring dig, som du kan snakke med? Det kunne være dine forældre, lærere eller en anden, som du er tryg ved at snakke med. Det kan være meget rart at have nogle at dele sine overvejelser med, hvis man er i tvivl om noget. Og på den måde på et par ekstra øjne på hele situationen.
Hvis du har brug for flere gode argumenter for, hvorfor du skal prioritere søvnen, så kan jeg også anbefale dig at snakke med din læge. For din læge er helt vant til at snakke om søvn, og hvad det gør ved ens krop og psyke, hvis man ikke sover nok.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du ikke tager dine kammeraters dårlige vaner på dig. Online knus herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper