Hej.
Jeg er en pige på 17. For omkring 1 år siden havde jeg en søvnparalyse, og i nat havde jeg noget der minde om. Denne gang kunne jeg dog bare bevæge mig. Jeg ”vågnede op” og ser en mand med maske på stå ved siden af min seng og kigge på mig med en kasse i hånden (lidt som en indbrudstyv) , jeg husker at jeg tænker at manden er min far og lukkerne mine øjne, men åbner dem igen få sekunder efter og holder øjenkontakt med manden imens jeg overvejer om jeg skal sige noget , men vælger i stedet at tage min telefon og tænde for lommelygten i hans ansigt og dermed forsvinder manden og jeg ved nu at jeg 100% er vågen og er nødt til at tænde alt lys i mit hus og ikke sove resten af natten. Kan det være en søvnparalyse selvom jeg kan bevæge mig ( mit hovede og mine arme) og tænke som om det var virkeligt ?

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Jeg kan sagtens forstå, det var svært for dig at falde i søvn igen efter den oplevelse. For det kan være rigtigt skræmmende at opleve at se noget, som ikke er der. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke farligt
Det lyder som en ubehagelig oplevelse, du havde den nat. For det kan være skræmmende at opleve at se noget, som ikke er der i virkeligheden. Derfor kan jeg også sagtens forstå, du godt kunne tænke dig at vide, om det kunne være søvnparalyse, som du oplevede igen. Jeg må være ærlig at indrømme, at jeg ikke ved super meget om søvnparalyse. Derfor er jeg heller ikke den rigtige til at svare på, om det du oplevede kunne være søvnparalyse.
Jeg ved til gengæld, at der er nogle mennesker, der oplever enten at se, høre eller mærke ting, der ikke er der, når de enten er ved at falde i søvn eller ved at vågne op. Det kan man godt opleve i forbindelse med søvnparalyse, som det lyder som om, du oplevede for et år siden. Men det kan også godt ske under en normal indsovning eller opvågning. Så måske var det det, der skete for dig denne her gang?
Selvom det kan være både skræmmende og ubehageligt at opleve, at man for eksempel kan se noget, der ikke er der, når man er ved at vågne. Så er det heldigvis ikke farligt, og det er heller ikke unormalt at opleve. Faktisk så kommer de fleste mennesker mindst en gang i sit liv til at opleve for eksempel at se ting, der ikke er der i forbindelse med, at de er ved at falde i søvn eller ved at vågne op.
Snak med dine forældre
Jeg kommer til at tænke på, om du har fortalt dine forældre om den her oplevelse? Hvis ikke du har det, så tænker jeg, det kunne være en god idé. For når man har haft en ubehagelig oplevelse, så er det en rigtigt god idé at dele det med nogen. Tit kan det nemlig gøre oplevelsen lidt mindre skræmmende at få sat ord på den. Hvis du synes, det er lidt svært at få startet samtalen op, så kan du kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der er nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få startet en lidt svær samtale med sine forældre i den.
Snak med din læge
Hvis du godt kunne tænke dig at vide, om det kunne være søvnparalyse, du oplevede igen. Så synes jeg, at du skal prøve at snakke med din læge om din oplevelse. Læger er nemlig uddannet til både at vide noget om vores krop og vores psyke. Så jeg tænker, at din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad det var, der skete den nat.
Det kan være super skræmmende, når man oplever for eksempel at se noget, der ikke er der i forbindelse med søvn. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig, selvom jeg ikke kunne svare dig direkte på dit spørgsmål.
De bedste hilsner fra en Mindhelper