Hej Mindhelper
jeg savner og tænker stadig meget på min eks selvom hun er blevet helt anderledes og ikke min type osv. hun er blevet en b!itch undskyld mit sprog. Jeg savner den hun var alt for meget og det er 3 måneder siden og jeg har ikke tænkt på hin så meget inden for den seneste på uger og der følte jeg at jeg var glad, men nu kommer hun op i mit hoved igen og jeg kan ikke sove osv.
Hvad skal jeg gøre jeg har prøvet at snakke med folk og jeg har grædt og grædt.

(Dreng, 15 år)
Hej Dreng på 15 år
Det lyder som om at det er rigtig hårdt at være dig for tiden. Derfor er jeg glad for at du har skrevet her ind og delt dine tanker.
Det er helt normalt at være ked af det
Jeg forstår virkelig godt, at du kan komme til at savne den person din eks-kæreste var, da i var kærester. Det er aldrig sjovt at gå igennem et break-up. Og jeg tror, at der er mange, som helt sikkert kan nikke genkende til det, du beskriver. Det er helt normalt at være ked af det, når man har været igennem et break-up. Man kan både savne sin eks-kæreste, og det forhold man havde sammen. Det kan bare gøre mega ondt.
Giv det tid
Det tager tid, at komme sig over en ekskæreste. Derfor tænker jeg, at 3 måneder i virkeligheden ikke er ret lang tid. Du har sikker hørt ordsproget før, ”At tiden læger alle sår” og selvom det ikke gør savnet mindre lige nu, kan det måske give dig lidt trøst at tænke på, at det nok skal blive bedre med tiden. Og at du helt naturligt, vil komme til at tænke mindre og mindre på din eks-kæreste.
Følelserne kan komme i bølger
Du skriver, at du i et par uger har været glad, men nu er savnet til din eks-kæreste og tristheden kommet op i dit hoved igen. Her skal du vide, at det er helt naturligt, at de trælse følelser, kan komme og gå i bølger. Så at man i en uge kan være glad, og så i den næste være ked af det. Måske har man i en uge travlt, og man bliver derfor distraheret, og så tænker man ikke så meget på sin ekskæreste. Du kan, hvis du har lyst, prøve at læse den her artikel med råd til, hvordan man kommer sig over kærestesorger . Det kan måske være en hjælp for dig, når de trælse følelser dukker op.
Problemer med at sove
Du skriver at du ikke har kunne sove. Jeg tænker, at det kan være fordi, du kommer til at ligge og tænke på din ekskæreste, når du skal sove? Det er helt almindeligt, at nogen af de svære tanker bliver forstærket om aftenen. Det kan gøre det svært at falde i søvn, hvis tankerne bare kører rundt oppe i hovedet. Du kan prøve at kigge i denne her artikel om at have svært ved at sove. Her er der en række råd til hvad man kan gøre, hvis man ikke kan falde i søvn om aftenen. Det kan være, at du kan bruge nogen af de råd, der står der. Det kan nemlig også gøre en i dårligere humør, hvis man ikke får sovet ordentlig om natten.
Brug dine venner
Du skriver også, at du har prøvet at snakke med folk om, hvordan du går og har det. Det tænker jeg er rigtig godt og flot, at du tør at være ærlig. Det kan nemlig være en hjælp at snakke med sine venner om at man er ked af det. Jeg tænker også, at det kan gøre det lidt lettere for dig at prøve at distrahere dig selv for de trælse følelser. For somme tider kan vi mennesker ubevidst, komme til at holde de trælse følelser ved lige, ved at give dem opmærksomhed.
Det kan du for eksempel prøve at gøre ved at snakke med dine venner, om nogen andre ting end din eks-kæreste. Bare prøve at lade det ligge lidt og fokusere på at hygge dig og have det sjovt med dine venner. Jeg ved godt, at det kan være rigtig svært, når man er ked af det, men det kan nogen gange hjælpe en selv til at få det lidt bedre.
Tag fat i Headspace
Nogen gange kan det være rart, at snakke med nogen udefra når man går og tumler med kærestesorger. Hvis du godt kunne tænke dig, at have nogen at tale med om de følelser og tanker du har for tiden, kan du tage fat i Headspace. Headspace er en ungrådgivning, hvor man kan få anonym rådgivning. I Headspace sidder der en masse søde mennesker, som gerne vil lytte på dig og det der fylder i dit liv lige nu.
Jeg håber at du kan bruge noget af det i mit svar, til at få lidt mere ro inden i.
De bedste hilsner fra en Mindhelper