Jeg fik et angstanfald til mine terminsprøver. Nu skal jeg til de skriftlige eksaminer, og jeg er bange for at få et angstanfald igen.
Hej!
Til min terminsprøve for ca. 1,5 måned siden fik jeg et angstanfald og måtte derfor udgå fra prøven og gå til sygeterminsprøve. det var ikke noget jeg havde oplevet før og har siden da haft mange angstanfald og været til samtale med en psykolog på min skole. Problemet er bare at jeg nu skal til de skriftlige eksamener og jeg er derfor sindsygt nervøs for at få et angstanfald… Hvad skal jeg gøre? Det bliver ofte udløst af at når der er mange mennesker omkring mig og hvor jeg føler mig lidt fanget, hvilket vil ske til eksamen, hvor jeg det første kvarter skal blive siddende på min plads.

(Pige, 18 år)
Kære pige på 18 år
Nu er der gået lidt dage, siden du sendte spørgsmålet, så jeg ved ikke, om du allerede har været til dine skriftlige eksaminer. Men jeg vælger at svare dig alligevel. Så har du rådene, hvis du får brug for dem en anden god gang.
Det giver god mening
Det lyder som om, du havde en mega ubehagelig oplevelse til din terminsprøve for lidt tid siden. Så det giver mega god mening, at du frygter at få et angstanfald igen til dine skriftlige eksaminer. Det er nemlig en situation, der mindre rigtigt meget om den situation, hvor du fik et angstanfald første gang. Og det er faktisk lige nøjagtigt det, angst gør. Den gør, at man begynder at blive bange for de situationer, der minder om den situation, hvor man fik et angstanfald første gang. Det er ens hjerne, der fejltolker situationen og tror, at de her situationer er helt vildt farlige. Derfor gør den sig parat til at skulle kæmpe med næb og klør. Det gør den for eksempel ved at få ens hjerte til at slå hurtigere, så man kan løbe hurtigere. Det er sindssygt smart, hvis det er en løve, man står og skal flygte fra. Men det er rigtigt ubehageligt, når kroppen reagerer på den måde i situationer, der faktisk ikke er farlige.
Men selvom det er det sidste, man har lyst til, så er det faktisk en rigtigt god idé at udsætte sig selv for de situationer, man frygter. Det er nemlig angsten, der vil have en til at undgå dem. Ikke fordi ansgten er ond, men fordi den prøver at passe på en, fordi den tror, at situationen er farlig. Det bliver bare en lidt træls måde, den forsøger at passe på en på. For hvis man begynder at undgå situationen, så bliver angsten bekræftet i, at den er farlig. På den måde kan man nemt få startet en ond cirkel, hvor man bliver mere og mere bange for situationen. Men hvis man stille og roligt udsætter sig selv for de situationer, man frygter. Og gør det i et tempo, hvor angsten ikke når at blive overvældende, så får man lige så langsomt nogle gode oplevelser med, at situationen ikke er farlig. Og så lærer angsten på et tidspunkt, at det ikke er nogen farlig situation, og at den godt kan slappe af igen.
Snak med en lærer
Når man skal til eksamen, kan det dog være lidt svært at udsætte sig selv for situationen i små bidder. For man er jo desværre nødt til at blive siddende igennem hele eksamen, hvis man skal nå at løse opgaven. Det er sindssygt svært at skulle det, når man slås med angst. Men jeg tænker alligevel, at der er nogle ting, du kan gøre for, at situationen måske bliver lidt rarere at være i. Det første jeg tænker på er, om du har prøvet at snakke med en lærer om, at du kan få lov til at gå det første kvarter, hvis du kan mærke, at angsten presser sig på?
Du nævner nemlig, at noget af det, der kan tricke angsten er, at du ikke kan komme væk. Derfor tænker jeg, at det måske kan berolige angsten lidt, hvis du ved, at du faktisk godt kan komme ud i de første 15 minutter? Nogle gange kan det nemlig være nok til at berolige angsten så meget, at den slet ikke dukker op. Derfor synes jeg, at du skal prøve at snakke med din lærer om, om der ikke kan blive lavet en undtagelse for dig. Du kan eventuelt få psykologen på din skole til at lave et skriv til din lærer, hvor hun forklarer om din angst. Så har du en faglig udtalelse til at bakke dig op. Og jeg er næsten sikker på, at din skole rigtigt gerne vil hjælpe dig, så du også kan komme til at tage din skriftlige eksaminer.
Har du prøvet vejrtrækningsøvelser?
Noget andet du også kan prøve af, hvis du ikke allerede har gjort det, er vejrtrækningøvelser. Når et angstanfald melder sig på banen, kommer man nemlig til at trække vejret helt vildt hurtigt. Og det sender et signal til hjernen om, at nu skal den virkeligt gøre sig klar på enten at kæmpe eller flygte. Det skaber en ond cirkel, hvor man så trækker vejret endnu hurtigere, hvilket sender endnu mere signal til hjernen om, at der virkeligt er fare på færde. Men den onde cirkel kan man bryde ved at øve sig selv i at opdage det, når ens vejrtrækning bliver hurtigere. Og så begynde at bruge nogle vejrtrækningsøvelser for at gøre ens vejrtrækning langsommere igen. Så sender man nemlig et signal til sin hjerne om, at der ikke er nogen fare på færde, så den kan godt slappe af igen.
Hvis du mod på at prøve det, kan du kigge på vores guide til to nemme vejrtrækningsøvelser. Det kan være en rigtigt god idé at øve sig i de her vejrtrækningsøvelser derhjemme. Sådan så man har god tid til at lære øvelserne at kende på et tidspunkt, hvor man er tryg. Og hvor der er ro på. Jo mere man øver sig i at bruge de her vejrtrækningsøvelser, jo bedre bliver man nemlig til dem. Og jo mere kommer det til at blive en rutine. Så når man har øvet sig hjemme fra i ro og mag, så er det nemmere at bruge vejrtrækningsøvelserne, når man så står i en situation, hvor angsten er ved at tage over.
Det kan også nogle gange være en hjælp at have en person ved siden af sig, der hjælper en med at huske på, hvordan man laver de her vejrtrækningsøvelser, når man er angst. Når ens angst er på det højeste, bliver fornuften nemlig koblet lidt fra. Og så er det tit svært selv at tænke klart. Derfor hjælper det at have nogle andre ved siden af sig, der kan tænke for en. Og som kan hjælpe med at huske en på, at angsten ikke er farlig, selvom den er super ubehagelig. Så her tænker jeg også, du kan prøve at snakke med din skole om, om der eventuelt er en af eksamensvagterne, der ville kunne hjælpe dig med de her vejrtrækningsøvelser, hvis du får brug for det under den skriftlige eksamen.
Lav en liste over ting, der hjælper
Jeg kommer til at tænke på, om du selv har fundet nogle ting i løbet af den her halvanden måned, som hjælper dig, når angsten kommer? Og som du eventuelt ville kunne bruge, hvis angsten dukker op til dine skriftlige eksaminer? Hvis der er nogle af de ting, synes jeg nemlig, at du skal prøve at skrive dem ned på en liste, som du kan tage med dig til eksamen. På den måde behøver du bare at kigge på din liste for at finde ud af, hvad du kan prøve af for at berolige angsten. Bare det, at man ved, der er nogle ting, man kan gøre, hvis angsten kommer, kan rigtigt tit berolige den rigtigt meget. Hvis det er en eksamen, hvor du ikke må have nogle ting med ind, kan du eventuelt bruge det første minut af eksamen på at lave en lidt kortere udgave af listen. Sådan så du har den resten af tiden, mens du er til eksamen.
Snak med nogen
Jeg tænker også, at det ville være rigtigt godt for dig at få snakket med nogle om den her angst. Det betyder egentligt ikke så meget, hvem du snakker med. Men du kunne for eksempel prøve at snakke med dine forældre. Eller måske psykologen på din skole, hvis det stadig er en mulighed? Når man går med angsten og sine tanker for sig selv, får tingene nemlig tit lov til at løbe løbsk. Fordi alle ens tanker bare får lov at køre rundt oppe i hovedet på en uden, at de bliver bremset. Og så kan den ene katastrofetanke om, hvad der kan ske til den skriftlige eksamen få lov til at tage den anden. Men hvis man snakker med nogle om alle de her tanker, får man sænket farten på tankerne lidt. Fordi man bliver tvunget til at tænke dem til ende. Og fordi man får andres tanker om de ting, som man fortæller, som man også skal tage stilling til.
Jeg håber, at der var noget i mit brev, der hjalp dig lidt. Og hvis det er for sent, og du har været til de skriftlige eksaminer, så håber jeg, at nogle af mine råd måske kan bruges til en anden god gang. Jeg ønsker dig i hvert fald al mulig held og lykke fremover.
De bedste hilsner fra en Mindhelper