Jeg har kæmpet med depression og angst i et år nu, og tingene var lige begyndt at se lysere ud. Men nu er det begyndt at blive svært igen. Jeg kan ikke komme ud af døren, og jeg har tanker om selvskade.
Hej.
Jeg har kæmpet med depration og angst i ca 1 år nu, og tingene var begyndt at gå bedre jeg var startet i skole igen og tingene begynde at se lysere ud men for ca en månede siden begynde alt at gå ned ad bakke igen jeg kan ikke komme afsted om morgenen jeg har lyst til selvskade og jeg har tanker jeg ikke ønsker at have men ved virkelig ikke hvordan jeg skal komme på rette vej igen.

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Æv, hvor er det altså bare hårdt, at det er begyndt at gå ned ad bakke igen, når det lige var begyndt at gå bedre. Men jeg er mega glad for, at du har valgt at skrive herind og dele dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp. Og det er det første skridt til at finde tilbage på den rigtige vej igen.
Det skal nok blive godt igen
Det lyder mega hårdt, at du har kæmpet så længe med depression og angst. Og jeg kan dælme godt forstå, hvis det er hårdt, at det er begyndt at gå ned ad bakke igen, når det lige var begyndt at se lyst ud. Men selvom det er rigtigt træls, så er det faktisk også ret normalt at få perioder, hvor det hele bliver svært igen, når man er ved at få det bedre. Ligesom man også nogle gange har perioder, hvor det hele er super træls, når man er rask. For svære følelser og tanker er en del af livet. Men det er bare så hårdt at få det svært igen, når man lige troede, at man kunne se lyset for enden af tunnelen, og det så pludseligt bliver væk igen. For så skal man til at kæmpe endnu en gang for at finde det. Men du skal nok finde det igen. Det er bare super vigtigt, at du får snakket med nogen om, at du har fået det svært igen. Det er nemlig meget nemmere at finde det rigtige spor igen, hvis man ikke skal gøre det alene.
Snak med nogen
Jeg har allerede taget hul på mit bedste råd til dig i afsnittet ovenover, og det er at snakke med nogen. Hvis det dur for dig, kan du for eksempel prøve at snakke med dine forældre. Det er nemlig så vigtigt, at du ikke går alene med, at du kan mærke, at du er ved at få det dårligt igen. Det skal du have sagt til nogen, så du kan få noget hjælp og støtte til at finde ud af, hvordan man kan komme tilbage på det rigtige spor igen. Depression og angst er nemlig ikke noget, du skal klare helt alene. Det er det alt for tungt til. Hvis det ikke dur at snakke med dine forældre, kan du tænke over, om der er en anden voksen, du er tryg ved at snakke med. I sidste ende er det nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtigste er, at du får snakket med nogen, der kan hjælpe dig tilbage på den rigtige vej igen.
Kender du LMS?
Du skriver, at du er begyndt at have lyst til selvskade. Det lyder mega svært. For selvskade er en copingstrategi – altså en strategi man bruger til at håndtere nogle ting indeni en, der gør vildt ondt. Så når man har lyst til at selvskade, er det et udtryk for, at det gør virkeligt ondt indeni. Problemet med selvskade er bare, at selvom det hjælper på den korte bane, så gør det alting værre på den lange bane. For selvskade løser ikke de svære følelser. Så når man holder op med at selvskade, kommer de svære følelser tilbage igen. Og så har man lige pludseligt både selvskaden og de svære følelser at kæmpe med. Derfor er det vigtigt, at du fortæller nogen, at du har lyst til selvskade. Og det er selvfølgeligt altid en virkeligt god idé at snakke med dine forældre eller en anden voksen tæt på om det.
Men hvis du har nemmere ved at starte med at snakke med nogen, som du ikke kender, så kan du altid tage fat i LMS. LMS står for Landsforeningen mod spiseforstyrrelser og selvskade. Og de hjælper blandt andet folk, der kæmper med selvskade eller tanker om selvskade. Hos LMS kommer du til at snakke med nogle super dygtige frivillige rådgivere. De har snakket med rigtigt mange unge, der har kæmpet med selvskade, så de skal nok hjælpe dig, så godt som de overhovedet kan. Og så kan du være helt anonym, hvis du helst vil det.
Snak med din læge
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon får noget hjælp til din depression og din angst? Hvis ikke du gør det, så synes jeg nemlig, at det ville være en rigtigt god idé at snakke med din læge. For langt de fleste får det godt igen, selvom de har kæmpet med depression eller angst, hvis de får den rigtige hjælp. Din læge kan hjælpe dig med at komme hen til nogen, der kan hjælpe dig med at få det bedre. Det kunne for eksempel være en psykolog, hvis du og din læge tænker, at det kunne være en god idé. Hvis du på et tidspunkt har fået hjælp til din angst og depression, men ikke gør det mere, så synes jeg også, du skal prøve at snakke med din læge. For hvis man får det dårligt igen, så kan man godt få hjælp en gang mere.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen, så du kan få noget hjælp til at komme tilbage til der, hvor det hele begynder at se lysere ud igen. For det fortjener du.
De bedste hilsner fra en Mindhelper