Hej.
Når jeg skal fremlægge begynder mine hænder og stemme at ryste, men jeg er ikke nervøs..Hvorfor sker det?
Jeg kan godt lide at fremlægge, og jeg er god til det – men det er som om rystelserne bliver værre og værre.
I dag kommenterede mine lærere “hvorfor bliver du så nervøs?” Og det gør jeg bare overhovedet ikke 🙁
Er der nogle gode råd, til at jeg kan undgå det?
Hilsen en ked af det og frustrerede pige

(Pige, 15 år)
Hej ‘en ked af det og frustrerede pige
Det er mega træls, når ens stemme og hænder ryster, når man skal fremlægge. Det tror jeg, der er rigtigt mange unge, som kan nikke genkendende til. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Det er en helt normal reaktion
Selvom det måske virker mærkeligt, at ens hænder og stemme pludselig begynder at ryste og dirre, når man træder op foran klassen, så er det helt normalt at opleve. Det kommer, fordi kroppen gør sig klar til at præstere. Og så producerer kroppen en masse energi, som løber rundt i kroppen. Og det kan godt få ens hænder og stemme til at ryste. Nogle oplever det mere end andre. Nogle oplever også, at de begynder at rødme, også selvom de måske ikke føler sig nervøse.
Dengang jeg var 15, rystede jeg også rigtigt meget på hænderne, når jeg følte, at jeg skulle præstere noget. Det var så meget, at jeg blev nødt til at bede mine venner om at holde nodepapirerne, når jeg var til korundervisning, fordi mine hænder dansede rundt. Men heldigvis gik det stille og roligt over med tiden. Og jo mindre jeg tænkte på det, jo mindre rystede jeg også på hænderne. Så selvom rysteriet måske fylder lidt meget lige nu, så kan de sagtens gå over med tiden.
Prøv at acceptere det
Det bedste råd jeg kan give dig er at prøve at acceptere, at du ryster lidt på hænderne og i stemmen. For der er ikke rigtigt så meget at gøre ved det, og for det meste vil det gå over af sig selv efter et par minutter. Det er også sådan, at jo mere man tænker på eller lægger mærke til noget bestemt ved sig selv, jo mere kan det godt komme til at fylde. Med det mener jeg, at hvis du bruger meget energi på at prøve at undgå at ryste, så vil det nogle gange kunne gøre det endnu værre. Fordi man pludselig bliver ekstra opmærksom på det, og så begynder man måske at blive endnu mere nervøs for at komme til at ryste. Og sådan kan det blive lidt en ond cirkel.
Vejrtrækningsøvelser
Når du begynder at ryste i stemmen eller på hænderne, så prøv at tage 2-3 dybe vejrtrækninger og sig til dig selv “Hov nu ryster jeg lidt. Pyt med det, det går over om lidt”. Og så prøv bare at fortsætte med din fremlæggelse. Det er altid okay lige at tage en kort pause, til at få lidt ro på hænderne og stemmen, hvis du har brug for det. Ofte kræver det ikke mere end et par sekunder, og det er sjældent, at de andre lægger mærke til det, selvom man lige tager et par ekstra vejrtrækninger.
Hvis du har lyst, kan du også prøve vores vejrtrækningsøvelser af. For nogle kan øvelserne godt være med til at få rysteriet til at slappe lidt af. Men det kan kræve lidt træning, så jeg vil anbefale dig, at prøve det af på et tidspunkt, hvor du er afslappet og alene. Så du ved, hvad du skal gøre, når du står og skal til at fremlægge. Du kan finde vejrtrækningsøvelserne under vores tema om mental fitness i artiklen ‘træk vejret dybt, og find ro‘.
Snak med lærerne
Hvis dine lærere eller kammerater bliver ved med at kommentere på det, så må du fortælle dem, at det bare er sådan dine hænder gør og det går over om lidt. Når de først ved, at det er normalt for dig at opleve, og det ikke er fordi, du er hammer-nervøs, så holder de nok også op med at spørge ind til det. Din lærer har sikkert ment det pænt, når han/hun har spurgt om du bliver meget nervøs. Men du kan eventuelt lige tage fat i læreren efter en time og sige, at du gerne vil have, at han/hun lader være med at kommentere på rysteriet. Det er jeg sikker på, at din lærer nok skal respektere, hvis du fortæller hvorfor.
Jeg håber mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at dine fremlæggelser kommer til at gå super fint. Varme tanker herfra
De bedste hilsner fra en Mindhelper