Hej Mindhelper
Når jeg bliver meget nervøs eller når jeg får angstanfald, oplever jeg nogle gange at jeg ikke kan tale. Er det normalt? Jeg får hjælp med min nervøsitet, og min familie ved godt at angsten er en ting for mig. Jeg synes det er svært ikke at kunne sige noget når jeg har det dårligt. Jeg sidder ligesom fast i mit hoved, og kan ikke sige hvad jeg har brug for, eller hvordan jeg har det. Det er ligesom en blokade, så selv hvis jeg ved hvad jeg vil sige, så kan jeg ikke. Min stemme og mit hoved samarbejder ikke. I forvejen bliver jeg nemt nervøs i sociale situationer, og det her gør det bare værre. Det er bare en ting mere at være bange for. Jeg har ikke kunne læse noget om det. Det bekymrer mig lidt, for det er da underligt ikke at kunne tale, er det ikke? Det er ikke et kæmpe problem for mig, men det føles bare skræmmende når det sker.

(17 år)
Hej 17 årig
Det lyder til at bekymringerne fylder en del hos dig lige nu. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om dem. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Angst
Du skriver, at du føler, at det er meget skræmmende, når du får et angstanfald og ikke føler, at du kan tale. Det kan jeg godt forstå. For det lyder ikke særlig rart, og det kan godt være ret voldsomt at have angstanfald. Når man får et angstanfald sætter kroppen nemlig gang i det helt store alarmberedskab, som fx kan få ens puls til at stige og gøre, at man sveder. Derfor oplever mange også, at de fx får en klump i halsen, eller kommer til at hyperventilere, når de får et angstanfald.Derfor oplever nogle også, at det kan være svært at fortælle, hvordan de har det, når angsten pumper rundt i kroppen. Og det kan godt føles ubehageligt og overvældende.
I vores artikel om panikangst kan du læse lidt mere om, hvad angstanfald er. Så måske der er noget i den, som kunne være hjælpsomt for dig?
Bekymringer
Når du skriver, at det med, ikke at kunne tale bare er endnu en ting at være bange for, så tænker jeg, at du måske går og bøvler med en masse bekymringer og tanker. Er det mon rigtigt forstået?
Det kan være ret hårdt at gå med en følelse af, at der er mange ting, som måske ikke lige går ens vej eller, som man er nervøs for. Så hvis du har det sådan, kan det være en rigtig god ide at få noget hjælp, så det svære ikke skal blive ved med at fylde så meget.
Snak med nogen om det
Du skriver også, at du får hjælp til nervøsiteten. Derfor tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte den, der hjælper dig med nervøsiteten om de tanker og bekymringer, som fylder hos dig. For så kan det være, at den person måske også kan hjælpe dig med det.
Et anden person, som kan være god at snakke med, når man har det svært, er lægen. Lægen ved nemlig en hel masse om, hvordan kroppen fungerer både udenpå og indeni. Derfor tænker jeg også, at det kunne være rart for dig, at snakke med lægen om det med, at du har svært ved at tale, når du bliver nervøs. For så kan kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt for dig at få.
Hvis du synes, at det føles som en lidt stor mundfuld at skulle snakke med lægen, kan det være en god hjælp, at tage fx sine forældre med. For det kan være ret rart, at have en med til at støtte sig op ad.
I vores artikel om at gå til lægen, når man har det svært, står der også lidt mere om, hvordan det er at snakke med lægen om svære ting.
Snak med dine forældre
Du skriver, at din familie godt ved, at angsten er en ting for dig. Det er hammergodt, at du fortæller dem omkring dig om det, som er svært. Derfor skal du endelig også blive ved med at tale med dine forældre om angsten. Og hvis du ikke allerede har gjort det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at fik fortalt dem, at du er lidt bekymret over, at du ikke kan tale, når du bliver nervøs. For ofte tager det lidt af luften ud af bekymringerne, når man får sagt dem højt.
Angstforløb
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Mindhelpersskolens onlineforløb om angst? Det er et onlineforløb, som består af 28 korte videoer, som forklarer,  hvad angst er, og kommer med nogle råd og viden til at få det lettere med angsten. Så hvis du har lyst, kan du tjekke det ud, og se om det er noget for dig.
Det er hammerhårdt at gå og være bekymret og kæmpe med angst. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får fortalt nogen om dine bekymringer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper