Jeg har det nogle gange som om, at mine tanker styre mine handlinger. For eksempel er jeg bange for tallene 4, 7 og 13, hvilket gør, at jeg gør alt for at undgå disse tal.
Hej.
Jeg har det nogle gange som om, at mine tanker styre mine handlinger. For eksempel er jeg bange for tallene 4, 7 og 13, hvilket gør, at jeg gør alt for at undgå disse tal. Men det mærkelige er, at jeg selv er klar over at det er vildt fjollet, så jeg er lidt forvirret over det.
Generelt føler jeg, at tankerne nemt kan styre én, og jeg kunne godt tænke mig nogle redskaber mod det.

(Dreng, 18 år)
Kære dreng på 18
Nogle gange kan vores tanker godt komme til at styre os. Og det kan være rigtigt svært at skulle håndtere det. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Frygten rammer
Det er faktisk ret normalt at opleve, at man er bange for nogle for nogle ting – selvom der måske ikke er nogen grund til det. Så kan man godt være klar over, at nogle ting ikke er farlige, men mærke frygten alligevel. Tanker kan nemlig være helt vildt kraftfulde, og få os til at gøre alle mulige mærkelige ting. Det kan der være mange grunde til. Hvis man eksempelvis oplever angst, så kan ens tanker godt gøre en rigtigt bange, og holde en fra at gøre forskellige ting. Det er egentligt fordi kroppen prøver at beskytte os fra fare. Men nogle gange kan kroppen godt lave falske alarmer, så man tror man skal være bange for noget, som faktisk ikke er farligt. Men her er det vigtigt at vide, at tanker er bare tanker. De er ikke nødvendigvis sande. Og selvom de kan føles meget virkelige – jamen så behøver vi faktisk ikke reagerer på vores tanker. Vi kan vælge at lade være, og der sker ikke noget ved det.
Tvangsprægede tanker
Det lyder til, at din krop reagerer kraftigt på tallene 4, 7 og 13. Og din krop og tanker fortæller dig, at disse tal er farlige og du for alt i verden skal prøve at undgå dem. Men som du selv siger, så ved du egentligt godt, at tallene ikke er farlige. De kan ikke gøre dig noget. Men sådan føles det ikke. Selvom det måske virker lidt uoverskueligt lige nu, så kan man godt komme af med de tvangsprægede tanker. En måde man kan gøre det på er gennem eksponering. Eksponering er en måde, hvor man udsætter sig for det man er bange for i små doser. Det vil sige, at man nærmest afprøver sin egen frygt. På den måde kan man nemlig lære sig selv, at man ikke behøver være bange eller reagere på ens irrationelle frygter. Det vil være super ubehageligt de første gange, men så ligeså stille så vænner man sig til, at der ikke er noget at være bange for. Du kan prøve at læse mere om eksponering i denne artikel. Det er nok det bedste redskab, jeg lige kan anbefale dig.
Der er nogle der oplever, at tvangshandlinger og tanker fylder rigtigt meget. De kan for eksempel opleve, at de slet ikke kan købe ind, fordi de forsøger at undgå de ting, de frygter. Hvis man oplever, at ens tvangtanker fylder så meget, at det begynder at påvirke ens hverdag – jamen så kan det godt være tegn på OCD. Og så kan det være en god idé lige at kontakte en læge, og snakke med ham/hende om, hvad man oplever. Du kan kigge i vores artikel om OCD. Man kan dog sagtens have nogle tegn på OCD uden, at det er OCD. Men hvis du kan genkende mange ting fra artiklen, er det en god idé at snakke med din læge om det. For så er der noget mere hjælp man kan få til at håndtere det.
Snak med nogle om det
Et godt råd til dig kunne også være, at få snakket med nogle om de ting du oplever. For det kan være rigtigt svært at gå med alene. Og nogle gange kan kan ens tanker vokse sig endnu større, hvis man går med dem alene. Så kan det være enormt befriende, at få snakket med nogle om det.
Snak med dine forældre
Jeg tænker på, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det? Ens forældre kender tit en rigtigt godt, og kan være super gode til at støtte og hjælpe en i svære perioder. Derfor vil jeg også anbefale dig at snakke med dem, hvis du føler dig tryg ved det.
Snak med lægen
Som jeg nævnte før, så kan det være en god idé, at kontakte sin læge, hvis man oplever at have mange tvangstanker. Så kan lægen nemlig hjælpe en med at finde den rigtige behandling, hvis det er nødvendigt. Det kunne eksempelvis være ved at henvise dig til en psykolog.
Kontakt Angsttelefonen
Du kan også kontakte Angsttelefonen, hvis du har brug for mere rådgivning. Angsttelefonen er Angstforeningens frivillige rådgivning. Der kan man ringe ind og stille spørgsmål og få råd og støtte i sine angstproblematikker. De er super dygtige, og du kan være helt tryg ved at kontakte dem.
Tanker kan være rigtigt kraftfulde. Det betyder også, at de nogle gange kan få os til at frygte ting, som vi egentligt godt ved, ikke er farlige. Så kan det være en god idé, at træne og eksponere sig selv for sin frygt. Og på den måde lære sig selv, at frygt-tankerne bare er tanker, og ikke nødvendigvis virkelighed. Det kan være rigtigt svært, og derfor er det også en god idé, at snakke med nogle om det – og eventuelt få en hjælpende hånd. For man behøver nemlig ikke gå alene med sine tanker.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå super godt.
De allervarmeste hilsner fra en Mindhelper