Hej vi unge
Tak for det mega fede blad!!!!
Jeg er en pige på 14 år spiller fodbold, er fodbold hjælpetræner og har en grøn have. Jeg er i starten af puberteten.
Her er midt dillema de seneste måneder har jeg oplevet af mine øjne og næse klør v’er gang et vindue står opent eller jeg er ude i sær til fodbold. Jeg er typen der klør så folk spørger tit :er du okay/dit øje er helt rødt/ik klø.
Mine nærmeste venner siger jeg skal tage til lægen med det men jeg er bange for nåle( efter en oplevelse for 4 år siden til en allergi test hos lægen ) derfor har jeg ikke COVID-19 vaccinen.
Men det er så slemt at selv på mit værelse nysser jeg bare vinduet er på klem.
Vad skal jeg gøre.
Hilsen den snottede pige

(14 år)
Kære Snottede Pige
Tak fordi du har skrevet herind til brevkassen. Jeg vil lige starte med at gøre dig opmærksom på, at det er Mindhelpers brevkasse, og ikke Vi Unge. Men jeg håber alligevel, at du kan bruge mit svar til noget!
Når næsen klør og øjnene løber i vand
Du skriver, at din næse og dine øjne klør, hver gang et vindue står åbent. Det er mega belastende, når man nyser, og det hele bare klør på en. Det kan virkelig være en irriterende følelse, og det kan også lægge en dæmper på ens humør. Der er mange, som oplever noget der minder, om det du beskriver, lige nu. Vi er nemlig gået ind i en af højsæsonerne for pollen. Derfor er der også mange med pollenallergi, som render rundt og nyser og snotter, i disse dage.
Jeg ved selvfølgelig ikke, om det er pollenallergi du har. Men hvis det er, så skal du vide, at det er ret normalt. Og at det er noget, som mange bøvler med.
Frygt for nåle
Det lyder til, at du allerede har tænkt over det med at tage til lægen. Men at du også er bange for det, fordi du frygter, at du kommer til at skulle stikkes. Det er helt naturligt, ikke at bryde sig om at skulle stikkes med en nål. Det er noget som langt de fleste, synes er lidt skræmmende. Og når du så oven i hatten har haft en dårlig oplevelse med det, tænker jeg, at det er helt naturligt, at du ikke har lyst til at skulle blive stukket igen.
Samtidig er det også hammer ærgerligt at gå rundt og være generet af kløe og nysen, hvis der findes medicin, som kan hjælpe en af med det. Og her er lægen bare det bedste sted at tage hen. For lægen kan både finde ud af, hvad der er på spil hos dig. Og måske udskrive noget medicin, som kan hjælpe.
Det lyder også som om, at du går ret meget op i fodbold. Derfor forestiller jeg mig også, at det er ret irriterende, at løbe rundt på banen, mens det klør i næse og øjne. Og at det måske også kan komme til at forstyrre dit spil en hel del.
Tag til lægen
Derfor er mit bedste råd til dig også, at tage op til lægen, selvom det er svært. For det er ikke meningen, at du skal gå rundt og nyse og være generet af det.
Lægen er vant til at have patienter, som ikke kan lide at blive stukket, og som er bange for nåle. Derfor vil de fleste læger også have forståelse for, at man ikke synes, det er super fedt. Man kan også gøre det, at man fortæller, hvordan man har det med nåle, når man bestiller sin tid. Så ved lægen det nemlig på forhånd og kan snakke med en om det.
De fleste med nåleskræk oplever også, at det ikke er nær så slemt at blive stukket, som de måske havde forestillet sig. Ofte er det nemlig mere tanken om det, som er svær. Så tit bliver mange overrasket over, at det ikke er værre, når de endelig får det gjort. Så måske kan det også give dig lidt mere ro i maven.
Tag en med
Det kan også være en hjælp at have en man kender med under armen, når man er nervøs for at skulle til lægen. Så kan den man har med nemlig støtte en, og måske kan man også aftale på forhånd, at man tager ud og laver noget hyggeligt bagefter. På den måde er der en lille præmie i vente, når man har gjort det, som man synes er svært.
Så det kan være, at du f.eks. kan spørge en af dine forældre, om de vil tage med derop, eller måske en veninde? I det hele taget vil jeg også råde dig til, at tale med folk omkring dig om, at du synes det med nåle er svært. For det kan sommetider være med til lige at tage toppen af nervøsiteten. Og de fleste tæt på en vil gerne lytte, når der er noget, man tumler med.
Du kan også tage et kig på artiklen Nervøs? Få 7 kærlige råd. Måske er der et tip eller to, som kan hjælpe i den.
Det kan være rigtig træls, når man begynder at nyse, så snart et vindue står på klem. Derfor håber jeg også, at du har fået mod på, at tage et smut forbi lægen. Og så håber jeg, at du snart kan få bugt med kløeriet!
De bedste hilsner fra en Mindhelper