Hej.
Jeg er ikke I tvivl om jeg har en depression.
Jeg har været på antidepressiv medicin Før men hopper af det fordi jeg ikke kunne vende mig til tanken om det at jeg er en af dem der er deprimeret.. Jeg har været deprimeret og haft angst så lang tilbage jeg kan huske. Min største frygt omkring at tage medicin er at det virker nu og her men hvad hvis jeg overbelaster min hjerne og jeg kommer til at sidde som en grøntsag som 60 årlig ? For hvad hvis det bare er en fase jeg skal over og denne fase bare Virker værre for mig fordi jeg måske er lidt sensitiv? Så kan det være at de gode år man har i vente som 60 årig er Ristede væk af medicin? .. Jeg ved godt det måske lyder fuldstændig tåbeligt Og heller ikke helt er skrevet nogen sammenhæng Man håber virkelig I kan hjælpe mig med mine problematikker!

(Pige, 20 år)
Hej Pige på 20 år
Jeg kan godt høre, at du har gjort dig en masse tanker omkring medicinen. Og det gør dig super nervøs, hvad der kan være af bivirkninger senere i livet, hvis man tager medicin nu. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind. For det er ikke nogle særligt rare tanker, at gå rundt med alene.
Vi vælger ikke selv depression
Jeg lægger først mærke til i dit brev, at du skriver, at det bare er en fase, som du skal igennem, fordi du måske er lidt sensitiv. Og du ikke kan vende dig til tanken om, at være en af dem, som er deprimeret. Det er nogle rigtigt svære tanker at opleve. Men depression er ikke noget vi selv vælger. Og uanset om man er sensitiv eller ej, så behøver man ikke prøve at holde depressionen ud og bare overleve den. Der er hjælp at hente både i medicinen, men også hos psykolog eksempelvis. Det skriver jeg lidt mere om længere nede.
Selvom det måske lyder mærkeligt, så er det ret normalt at opleve depression. Det er der rigtigt mange danskere, som kommer til i løbet af deres liv, desværre. Man siger at der er et sted mellem 200.000-250.000 danskere, som oplever depression lige nu. Og selvom det måske er lidt en træls nyhed, så betyder det også, at det er helt almindeligt at opleve depression. Det kan ramme alle slags mennesker, i alle aldre. Det er ikke noget, man selv er herre over.
Depressionen kan gå væk
Du skriver, at du ikke er i tvivl om, at du har en depression. Det er rigtigt svært at opleve. Men heldigvis så er det sådan, at depressionen godt kan gå væk igen. Og det kan medicinen måske hjælpe med. Det betyder også, at man oftest ikke kommer til at være på medicin for evigt. Men kun indtil depressionen er gået væk igen. Derfor er de eventuelle bivirkninger medicinen kan have også midlertidige. Og heldigvis så er vores hjerner ret gode til at tilpasse sig. Derfor tænker jeg også, at selvom du tager medicin nu, så ender du ikke med at blive helt ristet som 60årig.
Snak med din læge
Jeg tænker, det kunne være en rigtig god idé, hvis du snakkede med lægen om dine tanker. For lægen er ekspert i det med medicin og vil meget bedre kunne snakke med dig om dine bekymringer og fortælle, hvad der er op og ned på det hele. Så kan i sammen tage en beslutning om, hvad der er den rigtige hjælp for dig. Og måske kunne det være rigtigt rart for dig?
Psykologhjælp
Du skriver ikke, om du får andet hjælp mod depressionen end medicin? Men hvis du ikke gør, så kan du jo overveje, om du måske vil have hjælp fra en psykolog også? Hos psykologen kan man få samtaleterapi og behandling mod depressionen. Og måske kunne det være en rar måde for dig at få hjælp på? Du kan læse mere om at gå til psykolog her
Tag fat i Psykinfo
Du kan også tage fat i Psykinfo. Hos Psykinfo kan man anonymt tale med en rådgiver om psykisk sygdom. De er super søde og kan hjælpe med at finde ud af, hvilken noget hjælp som findes. Eller hvis man bare har brug for at snakke med nogen om ens bekymringer eller hvordan man har det. Dem kan jeg varmt anbefale.
Jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og at du uanset hvad kommer rigtigt godt ovenpå igen. Varme tanker herfra.
De bedste hilsner fra en Mindhelper