Hej Mindhelper
Jeg har haft angst længe og ocd men har fået hjælp. Dog har min ocd fået fat i mig igen og denne gang handler det om gud som jeg pludselig er bange for at gøre vred. Hver gang jeg skal købe noget til mig selv som tøj fx så bliver jeg bange fordi jeg i mit hoved kommer til at sige “fuck gud” hvilket jeg på ingen måde mener. Og så må jeg bytte det jeg har købt fordi jeg sagde noget grimt i mit hoved da jeg købte det. Jeg får min kæreste til at købe ting for mig for at undgå dette og hvis jeg prøver at købe noget så tager det meget lang tid fordi mit hoved siger alle de grimme ting imens og jeg prøver at få det til at stoppe. Min familie siger jeg skal ignorere det og fortsætte mit køb ellers så bliver det værre. Det gør jeg så nu men nøj jeg har det skidt med det og tænker meget på om jeg så bliver straffet. Kan

(25 år)
Kære dig,
Det lyder som en svær situation, du står i. Det kan være rigtig hårdt, når ens tanker stopper én fra at gøre de ting, man gerne vil.
Når tankerne bliver begrænsende
Det kan være sindssygt svært, når ens tanker sætter begrænsninger for, hvordan man kan leve sit liv. Og det kan være sindssygt frustrerende, når man ikke rigtig ved, hvad man skal gøre for at stoppe det.
Det er sådan med tanker, at det nogle gange kan føles som om, at de har deres eget liv. Faktisk har vi over 60.000 tanker på en dag! De fleste tanker kommer og går, uden vi lægger mærke til det. Men nogle gange kan vi have tanker, som bliver styrende for vores liv.
Jeg kan godt forstå, at de tanker du går med, kan være rigtig svære at håndtere. For selvom man kan tænke: “Ej, det er bare tanker, jeg skal bare prøve at ignorere dem”, så kan man stadig gå med en frygt for, men hvad nu hvis der sker noget.
Derfor giver det også god mening, at du har svært ved bare at ignorere tankerne.
Den lyserøde elefant
Du kender måske tankeeksperimentet om den lyserøde elefant. Det går ud på, at du må tænke på ALT, bortset fra en lyserød elefant. Det kan være der allerede nu er poppet en lyserød elefant op foran dit indre blik?
Ideen med eksperimentet er at vise, at det ikke er særligt nemt at ignorere noget, som fylder meget hos én. Derfor giver det også mening, at du ikke synes det er nemt at tage ned og shoppe og bare ignorere dine tanker.
For hvis det eneste du tænker på, mens du er afsted er, at du absolut ikke må tænke “fuck gud”, så giver det mening, at det er netop dét du tænker.
Så det er altså ikke så nemt som det kan lyde, bare at lade være med at tænke de tanker.
Der er heldigvis en masse gode steder, du kan hente hjælp og rådgivning.
Mindhelper Skolens angst forløb
Her hos Mindhelper har vi oprettet et gratis online forløb, rettet specifikt mod personer der døjer med angst og svære tanker. Forløbet kan du tage det helt i dit eget tempo.
Gennem forløbet vil du skulle lave nogle forskellige øvelser, og skrive ting ned i en logbog. Hele vejen igennem bliver du guidet af videoer som fortæller dig, hvordan du skal gøre.
Ideen med forløbet er, at du kan blive klogere på dine egne tanker, og den angstfølelse de kan bringe med sig. Og forhåbentlig kan det hjælpe dig til at få det bedre, så frygten og tankerne ikke skal styre din hverdag.
Du kan finde forløbet på Mindhelper-skolen.dk.
Ung med OCD
Et andet sted, du kan søge hjælp og rådgivning, er hos OCD-foreningen. OCD-foreningen ved rigtig meget om OCD og tvangstanker.
Hos dem kan du både læse mere om det, men du kan også læse om andre som også døjer med OCD. Og udover det, så tilbyder OCD-foreningen også telefonisk rådgivning.
Det kan både være, hvis du har spørgsmål, har du brug for at vide hvor du kan søge hjælp, eller bare har brug for at snakke med én.
Faktisk så har de lavet en hjemmeside specifikt rettet mod unge med OCD. Her kan du både få rådgivning, men også læse om andre unge, der oplever det samme.
Tal med nogen
En af de bedste ting du kan gøre, er at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan både være dine venner, din familie, eller en professionel. Det vigtige er, at du får talt højt om dine tanker og følelser.
For hvis vi går med dem alene, så kan de have en tendens til at vokse meget større, end hvad der er rart.
Du skriver at du tidligere har fået hjælp til angst og OCD. Jeg kommer til at tænke på, om det mon er en behandler, du kan kontakte igen?
Det kan nemlig være rigtig rart at få hjælp fra én, som ved meget om den situation man står i. Det kan enten være den behandler du før har gået ved eller en ny.
Derudover tænker jeg at det kunne være rigtig godt, hvis du kunne tale med dine venner om hvordan du har det. Både fordi det er rart at få sagt højt, men også fordi, at de så har lettere ved at støtte dig.
Når man står i en svær situation, så er det vigtigt at have mennesker omkring sig, der kan hjælpe en.
Tal med din læge
Hvis dine tanker bliver for svære at være i, og du har svært ved at se dig ud af, hvad du skal gøre, så kan du altid kontakte din læge.
Læger ved mega meget om kroppen, både fysisk og psykisk. Og de fleste læger har før talt med patienter, som har det svært.
Sammen med din læge kan I finde ud af, hvad der er bedst for dig. Det kan være lægen ved noget om hvad du kan gøre, og ellers kan de sende dig videre til én, som ved mere.
Det er altså vigtigt at du får talt med nogen, som kan hjælpe dig med at få det bedre. For du skal ikke gå med dine tanker og følelser alene.
Jeg håber mit svar kan hjælpe dig på vej, og så sender jeg dig en masse positiv energi.
De bedste hilsner fra en Mindhelper