Hejsa.
Jeg har agoraforbi med angst symptomer og for et halvt år siden mødte jeg min dejlige kæreste. Han bor ret langt væk fra mig så jeg har ikke mødt hans familie eller været hjemme hos ham endnu, det har ligesom altid været ham der tog hjem til mig. Nu her et halvt år senere er min forbi/angst blevet meget bedre. Jeg er begyndt at kunne gå lidt i skole igen(Special tilbud dog), jeg kan handle og jeg kan lidt bedre tage toget nu.
At tage hjem til ham er noget jeg rigtigt gerne ville, især i sommerferien, men er det for stort er skridt? Min mor vil gerne kører mig de første par gange så jeg ikke også skal kæmpe med at tage offentlig transport et helt nyt sted hen, men kan jeg risikere at få tilbage fald i min behandling hvis jeg gør det her for hurtigt?

(Pige, 16 år)
Hej Pige på 16 år
Hvor er det dejligt at høre, at du har fundet en kæreste, som du er blevet super glad for og at det går så godt med angsten. Det kan du godt give dig selv et klap på skulderen for, for det er jeg næsten sikker på, har været mega hårdt arbejde. Sejt gjort!
Derfor kan jeg også sagtens forstå, at du rigtigt gerne vil hjem og besøge din kæreste og møde dine svigerforældre i sommerferien. Men det gør dig også lidt nervøs, for hvad så med angsten? Det helt naturligt, at være nervøs for at møde sine svigerforældre. For det er en lidt sårbar situation og de fleste vil gerne have, at det går rigtigt godt. Derfor vil de fleste faktisk også opleve lidt angst, når de skal møde deres svigerforældre. Og du har helt ret i, at det er et stort skridt, men ingen kan gå igennem livet helt uden at opleve angst og måske er du ved at være klar til at tage det her skridt?
Mærk efter i maven
Det kan være svært for mig at sige, om du vil opleve et tilbagefald i din behandling, hvis du går for hurtigt frem. Det er sådan, at de fleste oplever tilbagefald engang imellem, når de er i behandling for angst. Men det er heldigvis sådan, at det ikke er alt eller intet. Selvom man måske skulle få et tilbagefald og et angstanfald, så betyder det ikke, at alt er tabt på gulvet. Og selvom du måske oplever angsten igen, så betyder det ikke, at du ikke kan klare det. For det er ligesom du da arbejdede på at handle ind, gå i skole og tage toget. Der har du måske oplevet, at selvom angsten var til stede, så kunne du godt klare at handle – og jo mere du øvede, jo bedre blev du. Så jeg tænker, at den der bedst kan svare på, om du er klar – det er dig. Derfor tænker jeg, at du kan prøve at mærke godt efter i maven. Hvordan føles det? Er det ved at være tid til at tage det skridt?
Hvordan du kan gribe det an
Hvis man står overfor en stor udfordring med angsten, så kan det være en rigtig god idé, at prøve at bryde det ned i lidt mindre bidder, så det ikke bliver alt for uoverskueligt. Du har faktisk allerede gjort det, ved at få din mor til at køre dig i stedet for at tage bussen. Og det er en super fin idé. Måske kan i prøve at snakke om, hvordan du bedst kan forberede dig til at besøge dine svigerforældre? Det kunne være ved at aftale, hvor længe du skal være der og måske, at din mor kunne hente dig, hvis det blev alt for meget. Og hvis du så oplever angstsymptomerne, så kan du måske prøve at lade symptomerne fortsætte, for så skal de nok dale af sig selv på et tidspunkt. Angsten vil nemlig altid dale af sig selv igen, selvom den kan føles super ubehagelig. Og det kan være en ret fed følelse at opleve, at selvom angsten kiggede forbi, så blev man ved med at gøre det, man godt kunne tænke sig, selvom det var svært. Men det er selvfølgelig vigtigt, at du ikke tager munden så fuld, at det bliver alt for ubehageligt for dig. Så hellere tage det i små skridt af gangen.
Snak med din behandler
Det lyder til, at du stadigvæk går i behandling for din angst? Er det rigtigt forstået? Hvis det er det, så tænker jeg, at det kunne være en super god idé, hvis du prøvede at snakke med din behandler om dine tanker om at besøge dine svigerforældre. For måske kan i så sammen finde ud af, hvordan du kan gøre det på en måde, som kommer til at fungere godt for dig. Og din behandler kender dig meget bedre end jeg gør og kan måske gøre det til en del af dit forløb at besøge dine svigerforældre? Det kan i hvert fald være super rart, at have sin behandler som sparringspartner.
Snak med din mor og kæreste
Jeg tænker også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med din mor og kæreste om, hvordan du kan tage det her skridt på en god måde. Måske kan i så sammen finde på nogle gode idéer til, hvordan det kan blive en god oplevelse for dig. Også selvom angsten måske kigger lidt forbi. Måske skal i snakke med svigerforældrene før du tager derop? Eller lave aftaler om, hvor længe du skal være der.
Ring til Angsttelefonen
Hvis du kunne tænke dig at snakke med nogen, som ved rigtigt meget om angst, så kan du få rådgivning hos Angsttelefonen. Der sidder nemlig nogle rigtigt dygtige frivillige klar til at hjælpe, hvis man er blevet i tvivl eller har spørgsmål om angst. Dem kan jeg varmt anbefale.
Det kan være svært at mærke, præcis hvornår man er klar til noget eller hvornår det er for stort et skridt. Men jeg håber at mit svar har hjulpet dig lidt og det kommer til at gå super godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper