Hej efter jeg er flytted hjemme fra døjer jeg meget med uro og kaos oppe i mit hovede og angst jeg har autisme er ser nornalt efter jeg boede i min første lejlighed havde jeg mange dårlig oplevelser med naboen og flytted hjem til min mors gård hvor jeg fik det meget bedre og nu har jeg det skidt efter og ha flytted der er så mange ting jeg skal som regninger der er så svært og kommer ikke ud fordi jeg hele tiden tænker hvad andre tænker om mig mit tøj og min rustne cykel

(23 år)
Hej med dig
Det lyder til, at du står i en rigtig svær situation, hvor det kan være svært at vide hvad man skal gøre.
Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det giver mening at du flyttede ud
Det kan være rigtig ubehageligt, når man har nogle ubehagelige oplevelser med dem, der bor omkring en.
Og når sådan noget sker, er det helt naturligt, hvis man får lyst til at flytte fra sin lejlighed.
Derfor tænker jeg også, at det var en rigtig god ide at du flyttede hjem til din mors gård og fik en pause fra din trælse nabo. For hjemme hos ens forældre er der ofte ro og rart at være.
Hvorfor er det svært at flytte hjemmefra og bo ude selv?
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at nu hvor du bor ude igen, er uroen og kaoset i hovedet kommet tilbage.
Det synes jeg lyder som både en normal og naturlig reaktion til at flytte hjemmefra. For selvom det ikke er første gang, du flytter hjemmefra, er det stadig en stor forandring i dit liv.
Du skal selv betale regninger nu, selv gøre rent og mange flere ting, som din mor eller far måske gjorde for dig, da du boede hjemme.
Derfor er der også rigtig mange der oplever, at det hele kan føles kaotisk og uroligt, når de flytter hjemmefra.
Måske kan din mor hjælpe dig med at gøre din hverdag nemmere?
Det kan være både rigtig stressende og svært at flytte hjemmefra. Især hvis man også døjer med andre problemer i hverdagen.
Heldigvis kan det godt blive nemmere at bo ude. For der er nemlig en masse tilbud og hjælp at hente hos fx kommunen, hvis man er ung med autisme.
Men det kan nogle gange godt være lidt svært at kontakte kommunen, hvis man aldrig har prøvet det før. For hvordan finder man hoved og hale i det hele, og hvem er det lige præcis man skal ringe til?
Derfor tænkte jeg på, om det måske var noget din mor kunne hjælpe dig med?
Hvad skal din mor hjælpe med?
Hvis du ikke helt ved hvordan du skal spørge din mor om hjælp, kan du fx sige til hende:
“Jeg har hørt at man kan få noget hjælp hos kommunen, men jeg ved ikke helt hvem man skal ringe til. Er det noget du kan hjælpe mig med?”
På den måde gør du både din mor opmærksom på, at der er noget hjælp at hente hos kommunen. Og spørger hende, om hun ikke kunne tænke sig at hjælpe dig.
De fleste forældre vil deres børn det bedste og gøre hvad de kan for at hjælpe. Derfor synes jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, hvis du spurgte din mor om hjælp.
Hvis uroen og kaosset bliver ved
Det er helt normalt at have uro og kaos oppe i hovedet i perioder. Især hvis man lige har boet hjemme i en periode og nu er flyttet ud igen.
Men uroen og kaosset skal helst ikke blive ved i alt for lang tid. Det er både hårdt og drænende.
Derfor synes jeg, at du skal tage et smut forbi lægen, hvis uroen og kaosset i hovedet bliver ved.
Læger ved ikke kun noget om kroppen, men også en masse om vores hoveder. Derfor kan de være rigtig gode at snakke med, hvis man går med en masse uro i hovedet.
Hvis du ikke helt ved hvordan du kommer til lægen, kan jeg varmt anbefale dig at læse vores guide: Alt du skal vide om at gå til lægen, når du har det svært. Her står der alt du skal vide om at gå til lægen.
Har du hørt om Autisme Ungdom?
Hvis du synes, at det kunne være rart at snakke med nogle andre om autisme, kan jeg varmt anbefale dig Autisme Ungdom.
Autisme Ungdom består af unge mellem 13-35 år, der har autisme tæt på livet. Der er plads til alle, og det vigtigste er, at man deltager i det man har lyst til og overskud til.
De har 9 afdelinger rundt omkring i Danmark. I de forskellige afdelinger bliver der lavet sociale aktiviteter, og skabt autisme-venlige fællesskaber tæt på dig. Det kan fx være ture i zoologiske have, online spil og meget andet.
Her finder du de 9 afdelinger af Autisme Ungdom
Det kan være svært at flytte hjemmefra. Der er en masse ting man skal holde styr på og det kan være svært at nå det hele sent. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar til dig, som du kan bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper