Jeg vil meget gerne kunne leve et almindeligt liv, hvor jeg ikke behøver noget, for at kunne slappe af i min hverdag. Jeg har brug for råd og hjælp med at kontrollere angsten. Jeg vil ikke ende som misbruger
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 19 år og jeg har siden jeg var omkring 10 år, haft en uro indeni, som jeg ikke vidste hvad var og jeg forstod ikke hvor det kom fra. Da jeg blev 15 år begyndte jeg at drikke alkohol, og jeg lod mærke til at lige så snart jeg havde drukket et par genstande, var den uro jeg følte indeni fuldstændig forsvundet. Jeg ved at den uro er angst nu, men dengang vidste jeg ikke hvad det var, jeg vidste kun at alkoholen fik uroen og mine spændinger i musklerne og bekymringer til at forsvinde. Så jeg drak mere. Og mere. Jeg blev voldtaget af 5 drenge da jeg var 15 og det blev filmet og sendt til alle på min årgang i skolen. Jeg blev ved med at gå i skole, fordi jeg ikke ville “lade dem vinde” og vise at jeg “var svag.” Det hjalp selvfølgelig ikke på min angst heller. Jeg forlod folkeskolen efter niende klasse og startede i gymnasiet. Der blev brugen af alkohol værre, da der skete flere stressfulde ting, og jeg begyndte sådan set at selvmedicinere med alkoholen, da jeg stadig ikke vidste at det var angst jeg havde. Det sidste år i gymnasiet drak jeg stort set hver dag. Omkring en halv vodka flaske om dagen. Jeg skammer mig så meget over det, men jeg vidste ikke hvad jeg skulle gøre. Jeg ville gerne bede om hjælp, men jeg vidste ikke hvad jeg skulle bede om hjælp for, og jeg var bange for at mine forældre og alle andre ikke ville kunne forstå det, (især fordi jeg ikke selv forstod det). I februar 2019 fandt jeg ud af at det var angst jeg havde. Jeg har fået en psykolog og jeg får nu medicin for angsten, som hjælper halvdelen af dagen, men den anden halvdel har jeg stadig angst, og jeg tør ikke engang at gå ud i stuen og spise aftensmad med min familie. Jeg føler mig fanget i et fængsel af angsten, stadig. Jeg føler ikke at der er noget der hjælper. Jeg vil ikke være afhængig af den her medicin jeg får for at have det godt. Jeg vil meget gerne kunne leve et almindeligt liv hvor jeg ikke behøver noget, for at kunne slappe af i min hverdag. Jeg har brug for råd og hjælp med at kontrollere angsten. Jeg vil ikke ende som misbruger.
Tak.

(Pige, 19 år)
Kære pige på 19
Det lyder til, at det er mega hårdt at være dig. Der er sket nogle ting i dit liv, som virkeligt er svære, og som gjorde, at du havde et alkoholmisbrug. Derfor kan jeg også godt forstå, at du er bange for, at ende som misbruger igen. Og derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Når alkohol bliver til et misbrug
Du har været igennem et rigtigt svært forløb op til, at du har fået en angstdiagnose. Det har været præget af rigtigt meget alkohol, som på det tidspunkt hjalp dig med at dulme alle de svære følelser. For det er det alkohol kan gøre ved os – det kan få os til ikke at føle. Derfor giver det også rigtigt god mening, at du følte, at du havde brug for alkoholen til at komme igennem hverdagen. Det lyder til, at du ikke længere drikker som selvmedicenering. Og det er jeg virkeligt imponeret over, for det er SÅ svært, at skulle komme ud af et misbrug. Det kræver at man virkeligt kæmper, og er virkelig stærk. Så det skal du huske, at rose dig selv for – for det er altså virkeligt flot – også selvom det ikke føles sådan. Du skriver, at du skammer dig over dit alkoholmisbrug i gymnasiet. Men det behøver du ikke, for du reagerede på en helt normal måde. Du oplevede, at det gjorde virkeligt ondt indeni, og det prøvede du, at få til at stoppe. Det er en fuldstændig normal og menneskelig reaktion. At det så var alkoholen du valgte, var uheldigt, men det kan du godt se idag. Så prøv at tilgive dig selv for at have drukket – du gjorde bare det eneste, du troede kunne hjælpe.
Overgreb
Du fortæller om en voldtægt, da du var 15. Du nævner det egentligt ikke som en problemstilling i brevkasse, men mere som en grund til, at du drak. Men jeg tænker på, om du har snakket med nogen om overgrebet. Eksempelvis din psykolog? Det kan være helt vildt svært, at åbne op for, at man er blevet voldtaget. Fordi der er så mange svære følelser forbundet med overgrebet. Men det kan være en god idé, at gøre det alligevel, fordi de er ekstremt svært at gå med alene. Og det kan være en god idé, at få noget hjælp til at bearbejde det. Hvis du mangler nogen at tale med om overgrebet, som ved en masse om det, så kan du kontakte Center for voldtægtofre. De har nogle forskellige behandlingstilbud, også til folk, som har været udsat for overgreb for flere år siden. Det lyder heller ikke til, at du har anmeldt det til politiet, men hvis du ønsker det, så står der her mere om, hvordan man anmelder voldtægt og seksuelle overgreb. Det er selvfølgelig helt op til dig selv, hvad du helst vil, men du skal vide, at du har muligheden – for det drengene gjorde mod dig er dybt ulovligt, og på ingen måder okay. Hvis videoen eksisterer endnu, kan den eventuelt bruges som bevismateriale.
Medicin – der er forskel på forbrug og misbrug
Du har noget erfaring med i bagagen, i forhold til at være afhængig af noget, for at kunne fungere. Tidligere havde du et alkoholmisbrug, og kunne ikke helt styre det. Nu nævner du så, at du synes, det er ubehageligt at være afhængig af medicin, for at have det godt. Men der er forskel på at være afhængig af alkohol, og at tage medicin som hjælp til at håndtere angst. Da du havde et alkoholmisbrug, da var du nødt til at øge mængden af alkohol, for at kunne komme igennem hverdagen. Det var ikke kontrolleret, og farligt i længden. Nu har du et pilleforbrug, men ikke misbrug. Pillerne ikke er en ukontrolleret afhængighed, som du konstant må øge for ikke at blive dårlig. Nej, pillerne er nogle din læge har givet dig, for at give dig muligheden for, at kunne holde ud at være i din egen krop. Så du kan arbejde på din angst, og få det bedre. Det er ikke et misbrug, og man bliver ikke misbruger af, at tage angstmedicin. Det kan man blive, hvis det tager overhånd, og man indtager alt for store mængder i forhold til, hvad ens læge anbefaler. Men det er helt okay, at være nødt til at tage medicin i nogle perioder, hvis man har det dårligt. Ligesom vi også får medicin, hvis vi får en øreinfektion eller hvis vi får gips på armen. Det er selvfølgelig allerbedst, hvis man helt kan undgå, at tage medicin, men nogle gange er det nødvendigt, for at få det bedre. Så kan man samtidigt arbejde på nogle forskellige ting, man selv kan gøre, for at håndtere angsten. Så lige for at opsummere: det er helt okay, at have brug for at tage angstmedicin i nogle perioder. Det er jo heller ikke sikkert, at du behøver tage medicinen resten af dit liv. Men lige nu har du brug for den, så du kan få styr på angsten, og så kan du måske helt undvære medicinen på et tidspunkt.
Psykologen hjælper på vej
Du fortæller, at du er begyndt hos en psykolog her i sidste måned. Hos psykologen har man mulighed for at arbejde på de ting, som er svære. Og få snakket nogle af de ting igennem, som man har gået og holdt på alene. Det er en rigtig god idé at gøre, hvis man har angst. Psykologerne har nemlig ofte nogle gode metoder og strategier man kan bruge for at håndtere angsten. Men det kan godt tage noget tid, når man skal arbejde på sig selv på den måde. Det sker desværre ikke fra dag til dag. Men hvis du er god til at fortælle psykologen, hvordan du har det, og hvad du har svært ved i øjeblikket, så kan psykologen også bedst hjælpe dig. Så kan i sammen finde nogle gode metoder, som kan hjælpe dig af med angsten. Men du er nok nødt til at acceptere, at det måske kommer til at tage lidt tid – men hey, Rom blev heller ikke bygget på én dag. Og du er allerede godt på vej, fordi du nu har fundet ud af, at det er angst og er kommet i behandling.
Ting du selv kan prøve
Vi har også nogle råd til, hvordan man kan lære at håndtere angst. Du kan starte med at læse/se denne her, som giver dig den vigtigste viden om angst. Angst er en svær størrelse. Det er egentligt en helt naturlig følelse, som kroppen laver for at beskytte os. Eksempelvis hvis vi skulle flygte fra en farlig bjørn. Så bliver kroppen angst, ens puls stiger, og man er helt klar til at spurte sin vej. Men nogle gange, så reagerer kroppen med angst – uden det er nødvendigt. Det kan der være rigtigt mange årsager til, men uanset hvad, så er det en rigtigt hæmmende og ubehagelig oplevelse. Men der er nogle forskellige ting man selv kan gøre, for at håndterer angst, hvilket du kan læse om i den linkede artikel. Der er blandt andet nogle vejrtrækningsøvelser, som måske kunne være gode til dig om aften. Du kan eventuelt prøve dem inden spisetid, og så se, om du slapper lidt mere af i kroppen. Hvis øver dem ofte, så bliver vejrtrækningsøvelserne også nemmere at bruge. Det kan være en god måde, at få ro i kroppen på, når den kører helt op i gear. Du kan også prøve denne her muskelafspændingsøvelse – den kan også være rigtig god, hvis du har svært ved at sove.
Snak med dine forældre
Det kan være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan du har det. Både din psykolog, men måske også din familie. Når man snakker om angsten, så kan den nogle gange også føles mindre. Fordi den føles mindre farlig. Jeg er næsten sikker på, at dine forældre rigtigt gerne vil hjælpe og støtte dig, så godt de kan. Men det kan de bedst, hvis de ved, hvad der foregår. Hvis du synes det er rigtigt svært, at skulle åbne op for, så kan du prøve at læse lidt mere om at snakke om svære ting med sine forældre her.
Snak med dine venner/veninder
Hvis du har nogle venner/veninder du er tryg ved, så kan det være en god idé at snakke med dem. De kender dig måske på en anden måde end dine forældre gør, og det kan nogen gange være meget rart, at få det perspektiv på sine problemer. Fordi angst er rimeligt normalt efterhånden, så er der måske nogle af dem, som faktisk har oplevet det selv?
Snak med lægen
Når du oplever, at medicinen kun virker om dagen, så er det måske en god idé, at tage fat i din læge. Måske kan han/hun regulere din medicin, så den virker bedre om aftenen også. Uanset hvad, så kan det være en god idé lige at få snakket om, hvordan det går med medicinen. Så kan du måske også spørge om, hvor længe lægen tænker, at det er en god idé, at du bliver medicineret.
Angsttelefonen
Hos angsttelefonen kan man ringe ind og få anonym gratis rådgivning i angst, og hvordan man håndterer det. Deres frivillige er eksperter i lige netop det, og de er søde til at hjælpe. Det kunne måske være en god mulighed for dig.
Det tager tid at finde balancen igen, når man har været langt nede. Jeg kan godt forstå, at du er vred og frustreret over, at det ikke føles som om, at der sker noget. Det er mega hårdt. Men det tager tid – og du er altså på vej i helt rigtig retning. Der er desværre ingen mirakelkur mod angst.
Det er intet galt i, at skulle bruge medicin for at slappe af. Det er der mange der skal, og det er helt normalt – især når man har oplevet så mange svære ting, som du har. Det betyder ikke, at du ikke kan komme af med medicinen igen på et senere tidspunkt, men lige nu er måske ikke det rigtige tidspunkt.
Jeg håber du kan bruge mine råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt for dig. Jeg er sikker på, at du sagtens kan overkomme angsten.
De venligste hilsner fra en Mindhelper