Kære brevkasse
Jeg er en pige på 15, som har vejrtrækningsproblemer.
Jeg har haft det før (et par måneder før), hvor min mor ikke troede på mig, men endelig tog hun mig til lægen, hvor lægen sagde jeg havde haft en virus, som var ved, at komme væk, men at det burde have været behandlet. Når jeg begynder, at tænke på min vejrtrækning, går det helt galt. Når jeg sover vågner jeg pludselig klokken 03:00 og deromkring og rækker efter vejret. Jeg rejser mig går indenfor, sidder og kigger udenfor i en halvtime og går ikke tilbage igen, men sover på sofaen. Jeg sagde det til min mor en gang, hun sagde jeg løg og sagde der intet er galt med mig. Jeg vejer 50 og er 1.60, min mor sagde det var fordi jeg spiste usundt. Det er det ikke, for jeg spiser ingenting. Jeg har søgt på internettet, flere steder, i håb om hjælp. Jeg har også klaustrofobi. Jeg kan ikke være inde, jeg får panik og tror jeg aldrig kommer ud, og rækker efter vejret som om der ikke er noget. Det har jeg ikke fortalt om, for så siger hun nok også jeg lyver og begynder at sige, hvordan jeg holder mig i biler og toiletter mm. Hvis jeg har chancen for, at bruge handicap toilettet, er det det jeg bruger. Men også i store rum kan jeg ikke få vejret og jeg vil gerne vide, hvorfor. Håber I kan hjælpe
Kh X

(Pige, 15 år)
Kære X
Det lyder godt nok ikke særligt rart, at du oplever at have svært ved at trække vejret. Det kan nemlig gøre en rigtigt nervøs og derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt det med os.
Vejtrækningsproblemer
Der kan være mange grunde til, at man kan opleve vejrtrækningsproblemer. Men uanset hvad, så er det super ubehageligt at opleve. Og jeg kan sagtens forstå, hvis du synes det er rigtigt svært at finde ud af, hvorfor det lige kommer og hvad søren, der så lige kan gøres ved det. Jeg kan desværre ikke komme med et helt sikkert svar på, hvorfor du oplever vejrtrækningsproblemer. Det er der nødt til at være en professionel, f.eks. en læge, som sætter sig sammen med dig og prøver at finde ud af, om det er noget fysisk eller måske psykisk, og hvordan man lige behandler det. Men jeg kan komme med lidt tanker og råd til dig.
Kaustrofobi og angst
Nogle mennesker får vejrtrækningsproblemer, fordi de har en virus eller noget andet fysisk, som at vejrtrækningen bliver besværet. Så kan man gå til lægen og få hjælp til at behandle det. Nogle mennesker oplever vejrtrækningsproblemer, fordi de får det man kalder angst. Klaustrofobi er eksempelvis en slags angst.
Angst kan føles som om, at man panikker eller bliver bange. Det kommer, fordi kroppen tror, at der sker noget farligt og så sætter i alarmberedskab. Så får kroppen en masse symptomer, vejrtrækningen kan blive hurtig, hjertet begynder at banke hurtigt og man kan blive helt svimmel måske. Det er en helt naturlig funktion kroppen har, som er nødvendig at have, for at kunne overleve. Det er nemlig angsten som sørger for, at vi er opmærksomme på vores omgivelser og lynhurtigt kan springe til siden, hvis der eksempelvis kommer en bil kørende hurtigt imod os. Funktionen kommer helt tilbage fra dengang, at vi mennesker stadig var sådan nogle hulemænd, som løb rundt ude på savannen og skulle sørge for ikke at blive spist af bjørne. Så skulle vi lynhurtigt kunne løbe i skjul. Derfor opfører kroppen sig anderledes.
Idag er der ikke så mange bjørne at være bange for. Men nogle mennesker oplever, at angsten tager lidt overhånd alligevel og man begynder at blive bange for ting, som måske slet ikke er farlige. Eksempelvis små eller store rum. Du kan prøve at læse mere om angst i denne her artikel. Du kan også læse denne her artikel med 14 gode råd til dem, som oplever angst. Hvis du oplever, at du kan nikke genkende til de ting, som står i artiklen, så er det heldigvis sådan, at man godt kan få hjælp til at håndtere angsten.
Tag en tur til lægen
Det bedste råd jeg kan give dig er faktisk, at tage en tur til lægen. For hvis man oplever at have svært ved at trække vejret, så er det en rigtig god idé, at få tjekket, om der er en fysisk grund til, at vejrtrækningen er besværet. Og når du nu tidligere har haft en virus, så kan det jo være, at det måske er noget lignende. Selvom din mor måske ikke tror på dig, så kan du sagtens selv bestille en tid til lægen og snakke med lægen om, hvad du oplever med vejrtrækningsproblemerne. Lægen skal nok tage dig seriøst, hvis du fortæller, at du vågner om natten. Du kan også snakke med lægen om klaustrofobien. For man kan nemlig godt få hjælp til at behandle klaustrofobi, hvis det bliver et problem i ens hverdag. Du kan læse endnu mere om at gå til lægen i den her artikel. Den kan være meget god lige at læse, hvis man er lidt nervøs for at tage alene afsted. Hvis du gerne vil vide mere om angst kan du også kontakte Psykinfo. Der sidder nemlig nogle rigtigt søde og dygtige professionelle klar til at hjælpe dig. De er eksperter i angst og er rigtigt gode til at svare på spørgsmål.
Kan du snakke med far?
Jeg kan godt høre, at det har været rigtigt svært at snakke med din mor tidligere. Men jeg kommer også til at tænke på, om du har en far, som du måske kunne snakke med? For det kan være rigtigt rart at have en at snakke med, hvis man oplever noget svært. Måske vil han også kunne hjælpe dig med at fortælle din mor, hvad du oplever. Så vil det måske kan være lidt nemmere for hende at forstå, at det ikke er noget du lyver om. Du kan prøve at læse vores artikel om at snakke med sine forældre om svære ting. Der står nemlig nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan få taget snakken på en god måde. Hvis det ikke duer med dine forældre, så er der måske en anden voksen, som du kan tage fat i? Det kunne være din yndlingslærer, en sød moster eller helt 3. person.
Du er altid velkommen i Headspace
Hvis du har brug for at snakke med nogle, som ikke lige kender dig, så kan jeg anbefale Headspace. Headspace er en frivillig ungerådgivning og intet problem er for stort eller småt i Headspace. De er super søde og jeg kan varmt anbefale dem. Der ligger en Headspace i de fleste større byer og det er helt gratis.
Det lyder rigtigt ubehageligt, at du oplever vejrtrækningsproblemer. Men jeg håber mit svar har været hjælpsomt. Og så krydser jeg fingre for, at det kommer til at gå rigtigt godt med dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper