Hej Mindhelper
Jeg har social angst og har rigtig svært ved at gå i skole og vil virkelig gerne have hjemmeundervisning, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det, og om det overhovedet kan lade sig gøre.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Jeg er ked af at høre, at du har social angst. Og at du har det så svært, at det er svært for dig at komme i skole. Og jeg er glad for, at du har valgt at skrive ind og dele dine tanker.
Snak med din skole
Jeg kan virkeligt godt forstå, hvorfor du gerne vil have hjemmeundervisning. For det kan bare være dødsvært at komme i skole, når man har social angst. Men jeg kommer også til at tænke på, om du mon har snakket med en lærer på din skole om, at du har rigtigt svært ved at komme i skole på grund af din social angst? Hvis du ikke har det, synes jeg du skal prøve at snakke med en lærer, du føler dig tryg ved. Jeg tænker nemlig, at dine lærere gerne vil hjælpe dig med at prøve at finde ud af, hvad I kan gøre for, at det måske kan blive lidt nemmere for dig at komme i skole.
Jeg forstår godt, at det ikke er nemt at komme i skole, når man har social angst. For der er bare så mange mennesker på en skole. Og det er jo lige præcis det, der bare er så svært. Men det kan bare være rigtigt godt at få øvet sig i at gøre det, selvom det er svært. For hvis man kan øve sig på en måde, så det bliver trygt for en, bliver det faktisk lige så langsomt nemmere at komme af sted i skole, efterhånden som man har fået en masse succesoplevelser med det. Og derfor kunne det være super godt at snakke med din skole om, om der er noget, der måske kan gøre det nemmere og tryggere for dig at komme i skole. Selvom jeg virkeligt godt forstår, hvis det lyder uoverskueligt.
Tag fat i Åben Anonym Rådgivning
Nogle gange kan det være blevet så svært at komme i skole, at det faktisk er et alt for svært sted at starte med at øve sig. Og så kan man måske faktisk have brug for roen fra hjemmeundervisningen, så man kan starte med at øve sig et andet sted, hvor det er mere overskueligt. Hvis du har det sådan, synes jeg du skal prøve at tage fat i Åben Anonym Rådgivning. Vi har nemlig undervisningspligt i Danmark og ikke skolepligt. Det vil sige, at dine forældre har pligt til at sørge for, du bliver undervist på et niveau, der svarer til undervisningen i folkeskolen. Men de har ikke pligt til at sende dig i skole, hvis du hellere vil hjemmeundervises. Og hvis de også er enige i, at det er det bedste for dig.
Jeg er ikke super skarp på, hvordan man får lov til at blive hjemmeundervist. Det tænker jeg til gengæld, at de måske er inde hos Åben Anonym Rådgivning. Det er nemlig et åbent og anonymt tilbud, der findes i de fleste kommuner, hvor man blandt andet kan komme, hvis man er ung og har det svært. Og for eksempel har brug for hjælp eller rådgivning fra nogle professionelle. Og hvis de ikke selv kender reglerne omkring hjemmeundervisning, kan de i hvert fald hjælpe dig med at komme i kontakt med nogen, der gør. De fleste steder kan man komme i Åben Anonym Rådgivning både alene og sammen med sine forældre. Hvis du har lyst til at prøve at snakke med dem, kan du google Åben Anonym Rådgivning og den kommune du bor i. Så kommer der sikkert en hjemmeside op, hvor du kan se, hvordan du kommer i kontakt med dem.
Sig det til dine forældre
Det allervigtigste er, at du får fortalt til dine forældre, at du faktisk gerne vil have hjemmeundervisning, fordi din social angst gør det svært for dig at komme i skole. Jeg forstår virkeligt godt, at det kan være svært. For man kan måske blive bange for, hvordan ens forældre reagerer på det? Men du kan jo ikke vide det, før du har fortalt dine forældre det. Og uanset hvad tænker jeg, at dine forældre vil dig det bedste. Og er interesseret i, at du har det godt.
Så jeg tænker, at du skal sige det til dine forældre, som det er: at du faktisk gerne vil have hjemmeundervisning, fordi det er rigtigt svært for dig at komme i skole på grund af din social angst. Så tænker jeg nemlig, at dine forældre vil gøre sit bedste for at lytte til dig og prøve at forstå dig. Så I kan finde frem til en løsning, du er okay med. Hvis det er rigtigt svært for dig at skulle snakke med dine forældre, kan du også prøve at skrive det til dem i et brev. Det kan nogle gange gøre det nemmere, fordi man så ikke selv skal sige helt så meget.
Jeg håber, at mit svar har givet dig svar på dit spørgsmål. Og så krydser jeg alle mine fingre for, at du får snakket med dine forældre, så I kan finde en løsning, der kan hjælpe dig. Alt muligt held og lykke med det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper