Hej Mindhelper
Jeg er en pige som går i 10 klasse og skal på gymnasiet efter sommerferien. Jeg er et meget socialt menneske, og jeg elsker at være sammen med mine venner.
Jeg har tidligere kæmpet med noget angst for at kaste op, hvilket jeg stadig gør men i meget mindre grad, men det gør også at jeg ikke har lyst til at drikke. Alle mine venner drikker, hvilket jo er helt almindeligt i vores alder, og jeg har slet heller ikke noget imod at de gør det. Jeg elsker at feste og jeg kan sagtens have det sjovt uden at drikke.
Mine bedste veninder har slet ikke noget imod at jeg ikke drikker, og jeg tror egentlig heller ikke at det vil være et problem ikke at drikke på gym, men det bekymrer mig meget hvad folk vil tænke, hvis ikke jeg drikker på gym, og om folk vil tolke det som at jeg heller ikke vil feste, og dermed blive udelukket fra det sociale på gym som fester osv.
Jeg er bekymret for om det hele vil tage meget hårdt til, med druk hver weekend osv når man starter.
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at lære at drikke en genstand i løbet af sommerferien, men jeg har ikke lyst til, at jeg skal kunne mærke nogen form for påvirkning overhovedet.
Jeg har ikke brug for at drikke mig bankelam eller noget som helst, men jeg vil bare gerne kunne drikke en smule uden at blive påvirket.
Jeg har selvfølgelig smagt lidt rundt omkring, men ikke noget særligt.
Jeg er en almindelige slank pige på omkring 175 cm høj, hvor meget tror i at alkohol vil påvirke mig?
– Det er vigtigt for mig at sige, at det er ikke fordi jeg ikke har lyst til at drikke, fordi det har jeg på en måde. Jeg har bare ikke lyst til at kunne mærke det som sådan, altså at få kvalme, blive svimmel eller miste kontrollen. Hvordan kan man komme igang stille og roligt?
Jeg håber ikke det er et for åbent spørgsmål, havde bare på en måde brug for at skrive det til nogle.
Venlig hilsen mig 🙂

(Pige, 17 år)
Hej med dig
Hvor er det sejt, at du har kæmpet med angsten, og det går godt fremad. Det er hårdt arbejde og du fortjener at give dig selv et stort klap på skulderen. For det har sikkert været mega hårdt arbejde. Det er et super godt spørgsmål, du har skrevet og jeg vil gøre mit bedste for at komme med lidt råd til dig.
Gymnasiet og druk
Du har ret i, at det er normalt at drikke, når man er på din alder. Og der kan godt være nogle gymnasier, hvor folk drikker meget også. Men jeg synes det er rigtigt vigtigt at du får at vide, at selvom man kan godt kan komme til at føle, at man skal drikke når man begynder i gymnasiet, behøver man ikke. Der er mange unge, som drikker i gymnasiet, men det er ikke alle. Eksempelvis tror jeg du vil komme til at opleve, at der er flere som kun drikker lidt eller slet ikke drikker. Måske fordi de har det ligesom dig, dyrker sport på et højt niveau eller bare ikke har lyst.
Selvom man ikke drikker, så kan man sagtens være en del af fællesskabet alligevel. Især fordi at det virker til, at du synes, det er sjovt at feste uden alkohol og så længe du siger eller viser folk, at du gerne vil komme til festerne alligevel, så er jeg næsten sikker på, at de ikke vil holde dig ude. Og hvis de kunne finde på at holde dig ude pga. det, så er det måske heller ikke nogle venner, som er værd at samle på? Jeg tænker i hvert fald, at det ikke kommer til at være så afgørende om du drikker, som det måske føles lige nu. Derfor bør du også kun drikke, hvis du egentligt har lyst til at prøve det. Hvis du mærker i maven, at du kun overvejer at drikke, fordi du er bange for, hvad de andre tænker. Så er det bedre at lade være, give festerne en chance alligevel og se, om ikke det sociale kommer til at gå super fint alligevel.
Du mister ikke kontrollen
Hvis du godt kunne tænke dig, at prøve at drikke lidt alligevel, så er det selvfølgelig også okay. Hvis du kun drikker en enkelt genstand, behøver du ikke være nervøs for at få kvalme, blive svimmel eller miste kontrollen. Der skal mere en end enkelt genstand til, før man oplever det. Hvis du har oplevet til fester, at dine venner har været meget fulde, kastet op eller måske tumlet rundt, så har de sikkert drukket rigtigt rigtigt meget. Du kan eventuelt prøve at lægge mærke til, næste gang du er til fest, hvor hurtigt folk bliver fulde og hvor meget de drikker. Så vil du sikkert opleve, at der skal en del genstande til, før folk bliver meget berusede.
Det er sjældent, at man vil gå fra at være helt ædru til at være helt beruset. Medmindre man drikker super meget rigtigt rigtigt hurtigt, eksempelvis ved at drikke virkeligt mange shots på en gang. Man kan normalt mærke en mindre påvirkning undervejs, inden man bliver svimmel eller skidt. Så på den måde har man jo altid kontrollen over hvor meget man drikker og hvornår man siger stop, hvis man går langsomt frem. Hvis man mærker en påvirkning, så kan man stoppe med at drikke og så bare vente – så går det over af sig selv. Og selv hvis man mærker en påvirkning, så betyder det ikke, at man kommer til at kaste op, blive svimmel eller miste kontrollen. Og hvis du endeligt blev svimmel eller kastede op, så er der ikke noget farligt idet. Det kan kroppen godt selv regulere. Og hvis den kaster op, så er det fordi, at kroppen passer på en og sørger for, at man får det godt igen, hvis man er blevet skidt.
Start i det små
Du kan eventuelt vælge at drikke ting, med lav alkoholprocent. Det kunne være øl, ciders og så holde dig lidt væk fra shots, vin og drinks, du ikke selv har mixet. På den måde kan du holde styr på, hvor mange genstande du har drukket. 1 øl eller cider svarer nemlig til 1 genstand. Du kan læse mere om unge og alkohol her på Børnetelefonens hjemmeside. Og så kan det være en god idé, at huske at drikke vand ind imellem sine drinks. Husk forøvrigt, at der er ingen der kan se forskel på, om du har sprite eller gin/tonic i dit glas, og du skylder ikke nogen at drikke alkohol.
Snak med dine veninder
Jeg tænker, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med dine veninder om alkohol. For hvis de har prøvet at drikke før, så kan de også fortælle dig om, hvordan det føles efter at have drukket 1, 2, 3, 4 eller flere genstande. Det kan være rart at høre dem ad, hvad de har oplevet, så ved du nemlig nogenlunde, hvad der kommer til at ske, hvis du også drikker. Det kan være rigtigt rart at have lidt hjælp og støtte, hvis man er nervøs for noget.
Snak med dine forældre
Hvis du har lyst, kan du også overveje, at snakke med dine forældre om alkohol. Det er måske ikke det man har mest lyst til at snakke med sine forældre om, men det kan give en lidt tryghed, hvis ens forældre ved, at man drikker til en fest. Og dine forældre har sikkert også erfaring med alkohol og kan forklare dig, hvordan det føles i kroppen, når man drikker forskellige mængder af alkohol. Og det kan være en rar måde, at få svar på sine spørgsmål, hvis man har mange bekymringer, der rumsterer i hovedet. Det kan være svært at finde ud af, om man skal begynde at drikke eller ej. Men jeg håber at mit svar har været hjælpsomt for dig.
De bedste hilsner fra en Mindhelper