Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17, snart 18, som er ved at afslutte 3.g, og har siden sommerferien 2022 haft det rigtig skidt. Mine forældre siger det er stress, men jeg føler mig ikke mere stresset end i 1.g, så det undrer mig hvis jeg skulle få stress først i starten af 3.g. Jeg ved ikke hvad jeg ’fejler’ og har både gået i headspace og været hos lægen, som siger at jeg har angst- og depressionsymptomer. Jeg føler bare ik helt det passer, og er bange for at jeg fejler noget andet. Min allerstørste bekymring er at jeg ik er i stand til at gennemføre en uddannelse eller få et job senere hen, så jeg ik kan klare mig i samfundet.
Jeg tror simpelthen ikke på at det kan blive bedre, og stoler ikke på mig selv til at kunne klare presset på en uddannelse.
Hilsen den nedtrykte pige

(17 år)
Kære Nedtrykte pige
Det er hårdt at have det skidt og bøvler med en masse bekymringer om fremtiden. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Det giver mening, at lede efter svar
Du skriver, at dine forældre tror, du har stress, og at din læge har sagt, at du har angst- og depressionssymptomer. Samtidig skriver du også, at du ikke helt føler at det passer, og at du er bange for at fejle noget andet. Det kan være ret frustrerende, når man har det skidt, og de grunde lægen eller folk omkring en kommer med ikke rigtig føles som om de rammer plet.
Når man har det skidt, er det nemlig helt naturligt gerne at ville vide hvorfor. Og jeg tror at rigtig mange unge, som har gået igennem svære perioder kan genkende det med at tænke over, hvad grunden er – er det stress, en diagnose, eller noget helt tredje? For hvis man vidste, hvad der gjorde en skidt tilpas, så kunne man måske også finde ud af, hvordan man fik det bedre. Men det er ikke altid, at der er én klar grund til, at man har det svært. Og man kan sagtens bøvle med nogle ting, uden f.eks. at have en diagnose. Og selv hvis man har depression eller angst, så kan det opleves og se forskelligt ud fra person til person.
Du er ikke alene
Når man har det skidt kan det sluge meget af ens opmærksomhed og overskud. Derfor er det også normalt, at føle sig presset og stresset over f.eks. skole i sådan nogle perioder. Og i periode, hvor man er i kulkælderen har trælse tanker tit også en tendens til at snige sig ind. For når man i forvejen ikke er på toppen, er det sværere at filtrere ud i de tanker, som dukker op. Derfor kan tanker som: Jeg er ikke god nok, Jeg kan ikke klare det her, og det bliver aldrig bedre, også godt dukke op. Men man skal ikke tro på alt, hvad man tænker. Og selvom tankerne kan gøre en bekymret og usikker, så betyder det ikke, at de passer.
Langt de fleste unge, som har haft svære perioder, ender nemlig med at komme helt ud på den anden side igen. Så selvom man har følt sig presset eller stresset i gym er det ikke ensbetydende med, at man ikke kan klare et job eller en uddannelse. Og selv hvis man ikke har det skidt, så tror jeg at rigtig mange unge kender til det med at bekymre sig om, hvordan det kommer til at være at starte på en uddannelse og få et job. For det er ikke noget man har prøvet før. Derfor er det også normalt at være nervøs for, om man nu kan klare det.
Det kan blive bedre
Jeg er glad for at høre, at du har været i Headspace. Det er super sejt, at du har gjort noget for at få det bedre. Det er det helt rigtige, at række ud efter hjælp. Men øv, at du ikke synes det har hjulpet så meget. Det kan godt være lidt en flad følelse at sidde med bagefter. Men lige når det kommer til at finde den rette hjælp, så kan det godt være lidt trial and error. Og sommetider skal man prøve nogle forskellige ting af før man finder det, som er det rigtige for en.
Tag til lægen
Derfor er mit bedste råd også til dig, at tage et smut op til dine læge igen. Lægen kan nemlig finde ud af, om der så er noget andet hjælp, som kunne være godt for dig at få. For det er ikke meningen at man skal gå og have det skidt i lange perioder af gangen.
Du kan også tjekke vores artikel ud som handler om, hvordan man kommer til at snakke med en psykolog.
Tal med dine forældre
Det lyder til, at du allerede har talt med dine forældre om, hvordan du har det. Og det skal du have et kæmpe skulderklap for. For det er super vigtigt, ikke at gå med de svære ting alene. Men jeg kommer også til at tænke på, om du har snakket med dem om, de tanker du går rundt med for tiden? Ellers er det mit bedste råd, at gøre. Det kan være rart at få nogle af tankerne ud af hovedet. Og det kan tage lidt af luften ud af bekymringerne.
Det er hårdt, når bekymringerne om uddannelse og job fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du har kunne bruge. Jeg sender de bedste tanker din vej, og krydser fingre for, at du snart får det bedre.
De bedste hilsner fra en Mindhelper