Hej,
jeg tror jeg har angst, men jeg ved ikke hvordan jeg skal sige det til mine forældre, da jeg er ret bange for hvordan de reagere eller bare ikke tror på det.

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det lyder til, at du går med en masse tanker og bekymringer i forhold til, at få fortalt dine forældre, at der er nogle ting som er lidt svære lige nu. Og det kan fylde rigtig meget, når man har det sådan. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os.
Jeg synes også lige, at du skal have lidt ros med på vejen. Det er rigtig godt, at du selv er opmærksom på, at det kan være en rigtig god ide at snakke med sine forældre, når der er nogle ting som er lidt svære. For så kan det eksempelvis være, at de kan hjælpe en med at finde ud af, om man har angst. Og så hjælpe en med at få noget hjælp. For heldigvis kan man godt få det godt igen, sommetider har man bare brug for lidt hjælp.
Du kan også tage et kig på vores artikel om  angst. Der står nemlig lidt mere om de forskellige tegn på angst, andres historier og hvad man kan gøre, hvis man oplever angst.
Når vi mennesker skal fortælle andre noget, som er lidt sårbart for os, så er det helt naturligt, at har en  masse tanker om, hvordan ens forældre vil reagere. Og måske bliver man lidt nervøs og får ondt i maven over, om de nu også vil tro på det.
Men heldigvis vil langt de fleste forældre rigtig gerne have at deres børn har det godt. Og derfor bliver de som regel også rigtig glade, når man kommer og fortæller dem, at man går og bøvler med nogle ting.
Fortæl dine forældre hvordan du har det
Det kan være rigtig svært lige at få sagt, at man har det svært. Derfor kan det også være en rigtig god ide, bare at sige det som det er. Og på den måde ligesom få revet plasteret af. Det kan eksempelvis være, at man siger “Jeg har det svært og tror måske, at jeg har angst”. For så er det sagt og så kan I efterfølgende snakke om, hvorfor du tænker at du har angst. Og om hvordan du ellers går og har det.  Du kan også tage et kig på vores guide til at snakke med forældre om svære ting, der står nemlig også en masse om, hvordan man kan gribe det an. Så måske der også er noget i den, som kan hjælpe dig lidt på vej.
Skriv det i et brev
Hvis du synes, at der er en lidt for stor mundfuld at skulle sige det, kan du også skrive et brev til dine forældre. For så kan det være, at I kan få snakket om det på den måde. Du kan også vise dem det brevkassespørgsmål, som du har sendt til os. Det vigtige er nemlig ikke, hvad du præcist skriver i brevet. Det vigtige er bare, at dine forældre får at vide, at du går og har det svært lige nu. For så kan de også hjælpe dig med at få noget hjælp, så du kan få det bedre igen.
Få en anden voksen til at hjælpe dig
Det kan også være, at der er en anden voksen som kan hjælpe dig med at få fortalt dine forældre, at du tror du har angst. Det kan være din yndlingslærer, din venindes mor eller en helt tredje, som du er tryg ved. Så kan det være, at du kan fortælle den voksen om, hvordan du har det, og så kan I måske aftale et tidspunkt, hvor I sætter jer ned sammen med dine forældre. Det kan nemlig også være rart, at der er en anden til at hjælpe en. For så ved man også, at man får sagt det.
Det kan være hammersvært lige at vide, hvordan man får fortalt sine forældre, at man går og bøvler med nogle ting. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar som er hjælpsomt. Jeg sender en masse god vind din vej og håber, at du får fortalt dine forældre, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper