Hej
Jeg kan ikke lide at sige “hey jeg har angst“, for jeg ved ik hvad det her er der sker med mig, men jeg har det ikke godt i mit hoved, og vil rigtig gerne have en snak med en der ved noget mere om det og som kan komme med hjælpemidler til at få det bedre. Men jeg tør ikke snakke med nogle om hvordan jeg faktisk har det, så derfor har jeg også svært ved at finde ud af, hvordan jeg kan få den her hjælp jeg søger og har brug for. Jeg vil rigtig gerne vide om det er en form for angst eller hvad det er, for ligesom at få sat ord på hvad det er der er “galt” med mig, og om det er noget jeg kan få bearbejdet.
Hilsen en meget forvirret pige

(Pige, 17 år)
Hej Pige på 17 år
Hvor er jeg super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er et tegn på, at du rækker ud efter hjælp, og det er det første skridt på vejen imod at få det bedre.
Det er et sejt første skridt
Jeg vil gerne starte mit svar med at rose dig lidt. For det er super sejt, at du tager det alvorligt, at du kan mærke, at du ikke har det godt for tiden. Det er nemlig det første skridt på vejen imod at få hjælp til at få det bedre. Men det er også nogle gange det sværeste skridt at tage. Derfor er det super sejt, at du har taget det og skrevet herind for at finde ud af, hvordan du kan få hjælp.
Der er heldigvis mange gode muligheder for, at du kan få det godt igen. For heldigvis så får langt de fleste det godt igen, selvom de har haft det svært i en periode. Hvis du har lyst til det, så kan du prøve at kigge i vores artikel om angst. Der er nemlig en hel masse god information om, hvad angst er for noget. Og det kunne måske være meget rart for dig at læse. For det lyder som om, du tænker, at det måske er noget angst, du kæmper med. Så måske er der nogle ting i artiklen, som du kan genkende, og som kan hjælpe dig lidt.
De fleste bliver glade for, at man snakker med dem
Det der med de svære følelser er ikke altid noget, vi snakker særligt meget om. Det er nemlig tit både nemmere og rarere at snakke om alle de ting, der går godt. Så jeg kan godt forstå, du synes, det er svært at skulle fortælle nogen om, at du ikke har det godt. Det er nemlig nemt at blive bange for, hvordan folk reagerer, hvis man fortæller, at man har det svært. Men heldigvis så bliver de fleste bare rigtigt glad for, at man fortælle dem ærligt om, hvordan man har det. Det er nemlig en form for tillidserklæring, at man tør fortælle dem om, at man har det svært. Og de fleste vil gøre deres allerbedste for at hjælpe, hvis man fortæller, at man har det svært. Fordi de holder af en og bare vil en det allerbedste.
Derfor er det også super vigtigt, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det, også selvom du synes, det er svært. At snakke med nogen om, hvordan du har det, er nemlig den eneste måde, du kan få den hjælp, som du har brug for. Derfor tænker jeg også på, om der er en voksen i nærheden af dig, som du er tryg ved at snakke med og som plejer at være god til at lytte til dig? Det kunne for eksempel være dine forældre. Men det kan også være en anden fra din familie eller en sød lærer fra din skole eller en helt tredje person. Hvis der er det, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtigt god idé at starte med at snakke med dem. For så kan de hjælpe dig med at få noget hjælp.
Skriv det ned
Det lyder også som om, du har lidt svært ved at finde ud af, hvad du skal sige. Fordi du ikke har lyst til at sige, at du har angst, når du ikke er helt sikker på, at der det, der driller dig. Er det rigtigt forstået? Hvis du ikke har lyst til at sige, at du tror, du har angst, så er det helt okay. Der er nogen, der synes, det er rart at starte snakken på den måde, fordi det giver dem et ord for det, som de kæmper med. Men det er også helt okay, at du ikke har lyst til at sætte et mærke på de ting, du kæmper med.
Hvis du ikke har lyst til det, så tænker jeg, at du kan prøve at fortælle om de ting, som er svære for dig lige nu i stedet. Hvad er det for eksempel for nogle tanker, der fylder for dig, som gør dig bange? Hvis det er nemmere for dig, så kan du måske prøve at skrive det ned i et brev, som du kan aflevere til den, du gerne vil snakke med. Så kan dem du gerne vil snakke med læse brevet igennem og spørge dig ind til det bagefter. På den måde får du lidt bedre tid til at tænke over, hvad du egentligt gerne vil have sagt.
Tag fat i Angsttelefonen
Du kan også prøve at tage fat i Angsttelefonen. Hos Angsttelefonen sidder der nemlig nogle super søde og dygtige rådgivere klar til at snakke med dig som ved en masse om angst. Man behøver ikke at vide, at man har angst for at ringe til Angsttelefonen. Man kan også sagtens ringe derind, hvis man er i tvivl om, om man kunne have angst. De frivillige rådgivere er vant til at snakke med folk, der er lidt i tvivl om, hvad det egentligt er, der driller dem. Så de ved godt, at man kan være lidt forvirret, og de skal nok gøre sit bedste for at hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Angsttelefonen, hvis du helst vil det.
Din læge kan også hjælpe
Hvis du gerne vil have hjælp til at finde ud af, om det kunne være angst, du kæmper med, så kan du også prøve at snakke med din læge. Din læge er nemlig også uddannet til at hjælpe, hvis det er noget psykisk, som er svært. Så din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, om det kunne være noget angst, som driller dig. Og som gør, at du har det svært for tiden. Samtidigt er din læge også et af de mennesker, der kan finde ud af, hvor du kan få noget hjælp henne. Sådan så du kan få nogle redskaber til at komme på benene igen.
Det kan være super svært at finde ud af, hvordan man skal fortælle til nogen, at man har det svært. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt på sporet af, hvad du kan gøre. Og så håber jeg, at du får den hjælp, som du har brug for, så du kan få det godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper