Hej Mindhelper
Jeg døjer stress, angst og depression. Jeg stresser over de fleste ting, så som gymnasium, ensomhed, om jeg er en god søster og ven, om jeg overhovedet har nogen venner, om jeg er for perfektionistisk…
Jeg stresser mest af alt over at jeg om bare et år vil være 18 år og jeg pludselig er voksen og skal begynde at tage seriøse beslutninger. Samtidig er jeg bange for at jeg misser min ungdom på at stresse over at blive voksen. Jeg elsker at være ung, da det er okay at være forvirret over alt. Af den grund, beroliger jeg mig selv og siger, at det er okay jeg stresser og har angst, da jeg er ung.
Men alligevel kan jeg til tider blive helt deprimeret og lukke alt ude, ved at slukke min telefon i dage eller sove i flere timer på en eftermiddag.
Jeg har gået til læge, som ikke kan gøre meget, (fx. henvise mig til psykolog, da jeg er under 18). Skal jeg bare holde ud et år endnu og søge psykolog der, skal jeg droppe ud og tag tid til mig selv og mine tanker, eller har du et bedre forslag?

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at du føler dig ret stresset og presset over en del ting lige nu. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Det er normalt
Som du selv skriver, er en del af det at være ung at være forvirret og synes, at det kan være svært at finde hoved og hale i alt det der sker både inde i en og omkring en. Derfor er det også helt normalt at føle sig stresset og presset, og at ens humør svinger, når man er ung. Det er jeg næsten helt sikker på, at langt de fleste unge kender til. For man skal både forholde sig til, hvem man gerne vil være, passe sin skole, og ses med sine venner. Alt det på en gang kan godt være lidt af en mundfuld. Og så kan tankerne, om man er god nok godt dukke frem.
Selvværd
Nogle gange kan tankerne og følelsen af ikke at være god nok hænge sammen med ens selvværd. Hvis man bøvler med lavt selvværd, kan de negative tanker og tvivlen på sig selv komme til at fylde en hel del. Og det kan være ret drænende, når den indre kritiker hele tiden er på spil. Heldigvis kan man godt arbejde med selvværdet, så det ligeså stille bliver bygget op igen. I vores artikel om lavt selvværd er der syv gode råd til, hvordan man får det bedre med sig selv. Så måske er der noget i den, som kan være en hjælp for dig?
Perfektionisme
Du skriver også, at du stresser over, om du er for perfektionistisk. Negative tanker og følelsen af ikke at være god nok, kan også godt hænge sammen med at være perfektionistisk. For så oplever man måske hele tiden et pres for, at alt man gør skal være helt perfekt. Og når det ikke lykkedes, så dukker den indre kritiker frem igen. I vores artikel om perfektionisme, kan du læse lidt mere om de typiske tegn på perfektionisme, og hvad man kan gøre.
At blive 18
Når man nærmer sig 18 år, er der mange unge, som oplever det, du beskriver. En form for stress og pres over, at man snart er voksen. Og det er helt normalt. 18 år markerer en overgang rent juridisk – man får fx stemmeret og må køre bil alene. Men selvom der sker noget rent juridisk, så er det de færreste unge, som føler sig helt voksne, når de er 18 år. Derfor må man også stadig gerne være ung og forvirret, selvom man bliver 18 år. Og man behøver heller ikke at have styr på alting, og vide hvem man gerne vil være, og hvad man gerne vil, selvom man bliver 18.
Du kan også prøve at tage et kig på vores artikel om at undersøge sine bekymringer som en detektiv. At undersøge sine bekymringer kan nemlig hjælpe med at få skruet ned for dem.
At snakke med en psykolog
Du skal også have lidt ros med på vejen. Det er mega godt, at du har taget til lægen, og fået en snak om, hvordan du har det. Men øv, at det ikke førte til noget. Det kan godt være lidt af en mavepuster. Du spørger også, om du skal holde ud et år endnu og søge en psykolog der. Jeg tænker bestemt ikke, at du skal vente et år på at få noget hjælp, for det lyder til, at tingene fylder meget for dig nu. Derfor skal du også vide, at man godt kan komme til at snakke med en psykolog gennem andre veje. Mange uddannelser har fx en psykolog tilknyttet, og man kan også selv opsøge en psykolog og få samtaler den vej igennem, men så skal man selv betale fuld pris for det. I vores guide Sådan kommer du til at tale med en psykolog, kan du læse lidt mere om det.
Headspace
Der findes også rigtig mange gode frivillige og gratis tilbud, hvor man kan få hjælp, når man har det svært. Et af dem er Headspace. Headspace er et sted, hvor man som ung kan komme og snakke om det, der er svært og fylder for en. De frivillige, som arbejder hos Headspace er vant til at snakke med unge, som bøvler med en masse forskellige ting. Derfor er de også gode at snakke med, når man bøvler med angst og stress. Der findes Headspacecentre i de fleste større byer, og ellers kan du også altid fange dem på chat. Så dem kan jeg virkelig anbefale dig at tage fat i.
Onlineforløb
Jeg kommer også til at tænke på, om du kender til Mindhelper-skolen? Der har vi nemlig både et forløb om angst og mindfulness. Det er begge onlineforløb, som består af videoer, man kan følge i sit eget tempo. Det er helt gratis, så måske det også kunne være hjælpsomt for dig?
Snak med en studievejleder
Du spørger også, om du skal droppe ud og tage tid til dig selv og dine tanker. Det kan jeg desværre ikke svare dig på, for det er kun dig, som man mærke, hvad der føles rigtig for dig. Men når man har det svært, og går med tanker om, man skal droppe ud, kan det være en rigtig god ide at tage fat i en studievejleder og få en snak. De ved nemlig en hel masse om alt det med uddannelse, og de er vant til at snakke med unge, som har det svært. De fleste gymnasier har en studievejleder tilknyttet, som man kan booke en tid hos.
Snak med dine forældre
Når man har det svært, er det også rigtig vigtigt at snakke med nogen om det. For det er alt for tungt at gå med alene. Du skriver ikke, om du har snakket med dine forældre om, hvordan du har det. Hvis du ikke har det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide at gøre. For selvom det måske ikke kan fjerne alt det svære, kan det at snakke om det, tage lidt af luften, så det ikke fylder helt ligeså meget.
Hvis du synes, at det er svært at få taget hul på snakken, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting
Det er mega hårdt at gå og føle sig angst, stresset og presset. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse varme tanker din vej, og håber at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper