Kære Mindhelper
Jeg skal snart til at tage kørekort, og jeg er virkelig nervøs for det. Jeg er bange for, at jeg ikke kan finde ud af det og bare er mega dårlig, og gør mig selv til grin foran de andre.
Jeg har prøvet at kigge på noget teori, og spurgt mine venner der er begyndt om forskellige ting, men det lyder så svært og jeg forstår det ikke. Der er så mange ting man skal huske at kigge på og gøre, og kontrollere og alt muligt, og det virker bare så uoverskueligt, især når man ikke har en bil til rådighed, som man kan tjekke på.
Mine venner siger at de var nervøse, da de skulle kører første gang og det gør mig endnu mere nervøs, tænk hvis jeg gik i stå midt på vejen, og ikke kunne finde ud at træde de rigtige pedaler ned og komme i gang igen.
Jeg er også bange for at det, at jeg er så nervøs, gør at jeg bliver dårlig og laver fejl, fordi jeg tænker for meget på at lave fejl
Jeg er nok bekymret for at få en dårlig oplevelse med det at tage kørekort, og så er det ligesom forbundet med kørekortet, og så bliver jeg mindet om det.
Håber at I kan hjælpe mig med at få noget ro i kroppen og få bekymringerne på afstand. Tak for jeres tid
Mvh

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne og bekymringerne i forbindelse med at tage kørekort fylder rigtig meget hos dig. Det kan være helt vildt hårdt, når bekymringerne fylder meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt dine tanker og bekymringer.
Det er normalt
Du skriver, at du virkelig er nervøs for at skulle starte til kørekort. Når nerviøsiteten fylder meget hos en, kan det godt sætte gang i hel masse bekymringer, som bare kører derudad i en ond spiral. Og lige netop det med at tage kørekort kan godt virke rigtig svært og overvældende, inden man starter. For det virker måske til, at der er 1000 ting, som man skal have styr på. Derfor er det også helt normalt at være nervøs når man skal til at tage kørekort, og de bekymringer, som du beskriver er helt normale. Jeg tror de fleste unge kender til det der med at være nervøs for, om man kan finde ud af det, eller om man husker at tjekke alt det, man skal.
Men heldigvis oplever langt de fleste også, at det hele begynder at give mening, når man får undervisning i det og får det forklaret. Det er lidt ligesom med matematik – hvis ingen havde forklaret en, hvordan man regner regnestykker, ville regnestykker også se helt vildt forvirrende og komplicerede ud, men fordi man har lært det, så giver det også mening for en, når man ser på det. Og regnestykker som man tidligere synes var mega svære, giver pludselig mening for en, når man får det forklaret.
Alle laver fejl
Når man starter på noget nyt, er det helt naturligt, at man kommer til at lave fejl i starten. Det gør alle mennesker, for det er en del af det at være menneske. Og når man starter med at køre bil, er det noget helt nyt. Derfor er det også helt naturligt at komme til at lave fejl. Jeg er næsten også helt sikker på, at langt de fleste mennesker har prøvet det der med at gå i stå, for kobningspunktet kan godt være lidt tricky. Og det er lige netop derfor, at man kører sammen med en kørelærer, når man tager sit kørekort. For kørelæreren har et ekstra sæt pedaler i sin side, så han eller hun kan hjælpe, hvis man fx har svært ved at få startet bilen. For de ved godt, at det kan være svært i starten.
Snak med din kørelærer om det, når du starter
Det er helt normalt at synes, at det er overvældende at starte på kørekort og føle sig nervøs, når man skal køre. Derfor er de fleste kørelærere også vant til at have elever, som er nervøse. Og heldigvis vil langt de fleste kørelærere rigtig gerne have, at det er en rar oplevelse at køre bil. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe, hvis man fortæller dem, at man er nervøs og bange for at lave fejl. Jeg tænker derfor, at det kunne være en rigtig god ide, at du fortalte din kørelærer om, hvordan du har det, når du starter. Sommetider kan det også tage toppen af bekymringer og nervøsiteten at få sagt det højt, så den anden person i bilen også ved, hvordan man har det.
Mindfulness
Det kan være hammerhårdt, når bekymringerne suser rundt hovedet og fylder rigtig meget. For det kan påvirke ens humør rigtig meget og sluge meget af ens energi. Derfor kan jeg også godt forstå, at du gerne vil have noget ro i kroppen og få bekymringerne lidt på afstand.
Jeg kommer til at tænke på, om du kender mindfulness?
Mindfulness kan nemlig være rigtig godt til at få lidt ro i hovedet og kroppen. Derfor tænker jeg også, at det måske kunne være hjælpsomt for dig. Hvis du har lyst, kan du tage et kig på vores online mindfulnessforløb. I vores artikel om mindfulness kan du også læse lidt mere om, hvad det er og finde fire simple øvelser, som du kan prøve af.
Snak med dem omkring dig
Når man går og bøvler med nogle svære ting, kan det være en rigtig god ide at snakke med nogen om, hvordan man har det. For ofte bliver alt det svære lidt lettere, når man deler det med andre.
Du skriver, at du har snakket med dine venner om dine bekymringer, men at det gjorde dig endnu mere bekymret. Sommetider kan det godt smitte af på en, hvis andre også er nervøse, men samtidig kan det også være med til at punktere nogle af ens bekymringer. Måske du kan prøve at snakke med dem om, de har prøvet at gå i stå eller lave fejl, og hvad der skete, da de de gjorde det. For måske det kan være med til at give dig ro at høre, at det går, selvom man kommer til at lave fejl.
Hvis det ikke dur at snakke med dine venner, kan det også være, at der er nogle andre omkring dig, som kan være rare at snakke med. Det kan fx være dine forældre, en faster eller en hel tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det vigtige er, at du ikke går med alle dine tanker og bekymringer alene.
Headspace
Hvis du tænker, at det kunne være rart at snakke med nogle helt andre, kan jeg også varmt anbefale dig at tage fat i Headspace. Der sidder nemlig en hel masse søde og rare frivillige klar til at hjælpe og lytte. De frivillige snakker med unge om det, som fylder hos dem. Derfor er de også rigtig gode at snakke med, når bekymringerne for at starte til kørekort fylder meget. Det er helt gratis at komme i Headspace og du kan også sagtens være anonym. Du kan både få tid til en samtale eller chatte med dem.
Det kan være hammerhårdt, når bekymringerne fylder meget. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som kan være hjælpsomt for dig. Jeg sender varme tanker din vej, og krydser fingre for dig, når du starter til kørekort. Og husk på, at det er helt naturligt at lave fejl og så i stå i starten.
De bedste hilsner fra en Mindhelper