Hej
Jeg er en pige på 14 år, og jeg føler mig meget stresset. Jeg synes, at det er svært at snakke med mine forældre om det, fordi de ikke tager mig seriøst.
Jeg har så mange ting jeg skal (helt frem til nytår er der ikke de dage jeg ikke skal noget, og de fleste af dem vil jeg også gerne, men jeg har bare ikke noget overskud tilbage.
Jeg skal nå at lave så mange lektier, og jeg vil gerne gøre dem godt.
Jeg er bange for at det kan gå hen og blive værre end det i forvejen er.
Jeg håber virkelig I kan hjælpe og måske give nogle gode råd.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det lyder til, at du er blevet rigtigt presset i øjeblikket. Og så bliver det hele lidt uoverskueligt lige nu. Derfor er jeg også super glad for, at du har skrevet herind og delt dine bekymringer med os.
Det er okay at sige fra
Når jeg læser dit brev, så lyder det til, at du eller dine forældre har fået lagt en masse planer hele december, som du skal komme til. Og det kan sagtens blive for meget at skulle afsted hver eneste dag. Sådan tror jeg egentligt, de fleste mennesker vil have det. For vi har brug for ro til at lade batterierne op og samle energi til ugen. Og for mange vil det kræve, at der er lidt ro til bare at slappe af og være alene. Derfor er det også vigtigt, at du ved, at selvom du måske har fået sagt ja til for mange ting, så er det også okay at sige fra igen.
Måske er der nogle aftaler, som kan aflyses eller vente til efter nytår? Så er det helt okay at ringe til din veninde, aflyse fodboldtræning eller hvad det er, der er blevet planlagt, som fylder dine dage. Vi kan alle sammen komme til at tage munden for fuld, og hvis du forklarer helt ærligt, at du har fået fyldt for meget i kalenderen, så kan de fleste mennesker sagtens forstå, at du bliver nødt til at rykke eller aflyse nogle aftaler.
Skab et overblik
Du kan prøve at sætte dig ned og lige danne lidt overblik over, hvad du skal på de forskellige dage. Hvis du ikke allerede har en kalender, så kan du prøve at skrive det ned i kalderen på din telefon eller på et stykke papir. Og så prøv at find ud af, hvad der er vigtigst, at du tager til. Så kan du eventuelt vælge at aflyse de 6,7,8 aftaler (eller hvor mange du har brug for), som er mindst vigtige eller rykke dem til et andet tidspunkt. Det kan godt være svært at vælge, hvis man gerne vil det hele. Men hvis du rykker det til januar, så kan du stadigvæk godt have aftalerne uden, at det kommer til at ødelægge hele din december.
Når lektierne fylder
Du skriver, at der er mange lektier i øjeblikket, og du samtidigt gerne vil gøre det godt. Det er selvfølgelig rigtigt godt at lave sine lektier ordentligt. Men i de perioder, hvor der er meget pres på, så er det også okay, at lektierne ikke bliver perfekte. For der vil være perioder i vores alles liv, hvor vi ikke kommer til at præstere lige så godt, som vi plejer. Og det er okay, for det skal der være plads til. Og det er ikke de 3-4 ugers lektier, som kommer til at afgøre, hvordan du klarer dig i skolen. Så måske kan du prøve, at give dig selv lov til, at lave lektier, som bare er færdige, men ikke nødvendigvis gode.
Du kan også prøve at læse vores artikel om at holde pauser. For der står nogle rigtigt gode tips til, hvordan man kan passe godt på sig selv, hvis man begynder at være presset.
Snak med din lærer
Jeg tænker det kunne være en god idé at snakke med din lærer om lektierne og presset. På den måde ved din lærer også, hvorfor dine lektier måske ikke er lige så godt skrevet, som de plejer at være. Og måske kan din lærer også hjælpe dig med at finde ud af, hvordan du kan gribe lektierne an på en måde, så du ikke ender med at blive stresset over dem. De fleste lærere vil rigtigt gerne hjælpe deres lever, hvis de ved de har det svært. Og så kan de måske godt acceptere at man ikke kan når lige så meget, som man måske plejer.
Snak med dine forældre igen
Det fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe deres børn, hvis de ved, at de har det svært. Men nogle gange kan det være nødvendigt at sige det flere gange, før de helt forstår, hvordan man har det. Det er normalt at opleve, fordi man nogle gange kan komme til at snakke lidt forbi hinanden eller at de misforstår, hvad man mener. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du prøvede at snakke med dine forældre igen. Du kan læse flere gode tips til, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting i vores guide.
Hvis det ikke duer at snakke med dine forældre, så er der måske en anden voksen i din omgangskreds, som er rar at snakke med? Det kunne være en sød moster, din farfar, en sportstræner eller helt 4. person. Så kan du prøve at tage fat i dem og høre, om de har tid til at snakke lidt med dig. Det kan nemlig være rigtigt rart og samtidigt kan de måske hjælpe dig med, hvordan du kan få det fortalt til dine forældre på en god måde.
Hvis der er kommet for mange ting i ens kalender, så er det helt okay, at sige fra og aflyse noget af det igen. For vi mennesker har brug for pauser. Jeg håber, at mit svar har været hjælpsomt for dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får en dejlig december.
De bedste hilsner fra en Mindhelper