Jeg mistænker, at han er stresset og prøver så vidt muligt bare at være der. Men hans adfærd tåler ikke det samme som før, så når jeg prøver at hjælpe ham med, fx. at sige nej til at hjælpe en ven med at lave bil, så lukker han helt i og er sur på mig.
Hej!
Jeg ser den her super skønne fyr. Vi er i løbet af vores korte ‘forhold’ allerede oplevet mere end andre, så jeg tænker at vi er ok stærke sammen… Meeeeen!? Den sidste uges tid (måske mere) har han ændret adfærd i en meget bekymrende forstand. Jeg mistænker han er stresset og prøver så vidt muligt bare at være der, men hans adfærd tåler ikke det samme som før, så når jeg prøver at hjælpe ham med fx. At sige nej til at hjælpe en ven med at lave bil, så lukker han helt i og er sur på mig m.m.
Vi har været på tværs af hinanden siden i går til her i aften! Vi er så langt om længe blevet gode igen og har fået snakket. Han kom selv ind på stress. Men hvad gør jeg for at hjælpe ham på rette vej? Uden at jeg ødelægger ting mellem ham og jeg.
Please kom med fif!

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Det lyder til, at være en rigtigt svær periode din kæreste er inde i. Men det er godt at høre, at du prøver at passe på ham og gerne vil støtte ham.Det er ikke altid nemt, når man gerne vil passe på sin kæreste.
Jeg synes det lyder til, at du gør det helt rigtige – snakker om det. For det er vigtigste i kan gøre er nok, at være åbne omkring, hvordan i har det. Så kan i bedre sammen finde ud af, hvad din kæreste har brug for, og hvordan i bedst kan hjælpes ad med at få styr på det hele.
Stressen presser på
Stress er helt kort fortalt en følelse der kommer, når man oplever at have flere opgaver, end det er muligt for en at klare. Hvis du forestiller dig en vægtskål, hvor der på den ene side er ens overskud og på den anden side er opgaver – så vejer opgavedelen for meget i forhold til overskudsdelen, og så bliver man stresset. Når først man er blevet stresset, så kan det være svært at slippe stressen igen. Så føler man sig pludselig også stresset på tidspunkter, hvor man normalt slapper af. Det er ens krop, der er gået i alarmberedskab. Kroppen “SÅ for søren. Det er en travl tid – jeg skal være klar til at løbe ekstra stærkt”, og den tilstand forbliver den så i. Derfor kan man også godt opleve, at humøret kan svinge meget hos den person, som oplever stress. Kroppen er på overarbejde, og derfor har man ikke det overskud man normalt har, til at håndtere andre mennesker. Derfor er lunten måske lidt kort hos din kæreste.
Han bestemmer selv – men man kan godt hjælpe i rigtig retning
Det er din kærestes liv, og derfor beslutter han i sidste ende kun selv, hvad han har lyst til at gøre. Men du kan hjælpe ham på vej, og opfordre ham til, at passe godt på sig selv. Hvis han hurtigt lukker i, når i snakker om tingene, så er det nok fordi han synes det er svært at snakke om. De fleste mennesker synes det er svært at åbne op for deres mere sårbare sider, og foretrækker, at klare deres problemer selv. Men det kan være rigtigt smart, at dele sine problemer med hinanden, så man kan støtte hinanden. Så prøv at åbne samtalen op på en positiv og nysgerrig måde, og prøv at undlade, at det bliver en konflikt. Du kan eksempelvis lægge vægt på, at der i alles liv vil være perioder, der er sværere end andre. Og det er især i de perioder, at i skal blive gode til at tage imod hjælp fra hinanden. En eller anden dag er det måske dig, der har brug for hans hjælp – og det er helt okay. Du vil bare gerne hjælpe ham igennem på den bedst mulige måde, men det kræver, at du kan forstå, hvordan han har det i øjeblikket. Så derfor er i nødt til at tale om det.
Hvad kan man gøre ved det.
I kan starte med at læse følgende artikler omkring hvad stress er og tips til, hvad man kan gøre ved stress. Det er vigtigt, at i finder ud af, hvad  gør ham stresset. Måske er det bare en enkelt ting, eksempelvis hans arbejde, skænderier med en ven eller noget helt 3. Men ofte er det kombination af mange ting, som gør, at man ikke kan overskue så meget mere og derfor bliver stresset. Så sæt jer ned sammen, og skriv en liste over de ting, der fylder i hans liv. Er der noget af det der gør ham stresset, eller er det fordi der er for mange ting han skal tage stilling til? Derefter kan han jo overveje, om det er muligt for ham, at skære ned på noget, så han ikke bliver så presset i sin hverdag. I kan prøve at læse mere om at skrue ned for pres i hverdagen her. Hvis noget af problemet ligger i, at han har rigtigt svært ved at sige nej til at hjælpe andre, så er det også noget i kan arbejde på. Det kan være ekstremt svært at sige nej til folk, hvis man er en sød og hjælpsom type. Men der er grænser for, hvad et enkelt menneske kan nå, og derfor er man nødt til at sætte grænser for hvad man kan hjælpe med. Det folk også sagtens forstå, hvis man siger det på en pæn måde. Eksempelvis “Jeg vil rigtigt gerne hjælpe dig med, at få styr på den bil, men jeg har simpelthen for travlt lige nu, så der går XX antal uger, inden jeg kan hjælpe dig”. Samtidigt er det vigtigt at overveje HVAD, der er vigtigt i ens liv. For hvis man pludseligt fylder sit liv med en masse opgaver, som man ikke synes er sjovt eller givende – jamen så bruger man en masse kræfter på noget, som egentligt ikke betyder noget for en. Så det kan være smart lige at tænke igennem, hvad det egentligt er, man vil bruge sin tid på.
Ellers vil jeg bare opfordre jer til, at blive ved med at snakke med hinanden om, hvordan det går. Hvis i oplever at stressen tiltager, og det bliver værre i løbet af det næste stykke tid, så er det en god idé, at tage fat i lægen, og så spørge ham/hende til råds. De er rigtigt gode til at rådgive om stress.
Jeg synes det lyder til, at du er på rette vej. Men i sidste ende er hans liv, og kun ham, der kan bestemme om/hvornår han vil arbejde på stressen. Du kan bare opfordre, støtte og hjælpe ham så godt på vej som muligt.
Jeg er sikker på, at i kommer til at klare det her rigtigt fint, for det virker til, at i rigtigt gerne vil hinanden. Jeg håber i kan bruge mit råd til noget, og så krydser jeg fingre for, at i kommer godt ud på den anden side.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper