Hej
Jeg er en pige på 16 år som til dagligt lider af emetofobi. Emetofobi er en fobi for opkast, og for nylig var jeg så uheldig at få omgangssyge. Jeg skal nu tilbage i skolen, men jeg er meget bange for, om det kunne finde på at komme tilbage? Jeg ved, at det er usandsynligt men jeg kan ikke få tanken væk. Samtidig har jeg en rumlende mave som også gør mig urolig, er det et tegn? Jeg har ikke ondt i maven, men maven rumler ekstremt højt.
Hvordan kommer jeg helt ovenpå? Og hvad betyder det andet?

(16 år)
Kære Du
Det lyder til, at tankerne om at komme til at kaste op igen fylder meget hos dig nu. Det kan være hårdt og drænende at have det sådan. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind til os og delt det.
Opkast er ubehageligt, men ikke farligt
Du skriver, at du bøvler med emetofobi, og at du lige har været ramt af omgangssyge. Det lyder ikke særlig rart. For det kan godt være ret drænende og ubehageligt at være ramt af omgangssyge. Og når opkast så samtidig er noget, som sætter gang i ens angst, så kan det godt være noget af en mundfuld. Derfor tænker jeg også, at det giver mening, at tanken om det skal ske igen er poppet frem hos dig. For vores hjerner er indrettet til at holde øje med fare og forsøge at undgå det. Og nogle gange kan hjernen komme til at tolke noget ufarligt som fx opkast som noget farligt, og derfor vil den forsøge at gøre alt muligt for at undgå det igen.
Derfor kan man også godt komme til holde meget øje med ens krop og tegn på, at man er ved at få det dårligt, når man lider af emetofobi. Men det kan være ret drænende at gå og have det sådan. Og sommetider kan det også være svært at være til stede og fokusere på det, man laver, fordi man hele tiden er optaget af, hvad der sker i kroppen. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at prøve at øve sig i ikke at give det så meget opmærksomhed. For der sker hele tiden noget i kroppen – vores mave og tarme er på arbejde 24 timer i døgnet. Derfor er det også helt normalt, at maven rumler eller der fx kommer en bøvs fra tid til anden.
Det kan hjælpe at opfinde en figur
Du skriver, at du godt ved, at det er usandsynligt, at det sker igen, men at du ikke kan få tanken om det til at gå væk. Det giver god mening, at du har den oplevelse. For tanker kan godt være lidt ligesom kviksand – jo mere vi kæmper mod dem og forsøger at få dem væk, nu længere synker vi ned i dem. Derfor kan det også nogle gange være en god ide at øve sig i at sige, at det er okay at tanken kommer. For ligesom vejen ud af kviksandet er ved at ligge stille og ikke kæmpe, så kan tanken også miste lidt af sin magt, når man stopper med at forsøge at få den til at forsvinde.
Jeg ved godt, at det er lettere sagt end gjort, men heldigvis oplever mange, at det bliver lettere med tiden. Nogle gange kan det også hjælpe at opfinde en figur til de tunge tanker. For på den måde kan det være lettere at skille sig selv fra tanken. Du kan fx give den et navn eller kalde den opkast-historien. Så næste gang tanken kommer, kan du måske prøve at sige til dig selv “hov nu kommer opkasthistorien igen og prøver at overbevise mig om, at der er fare på færde”. I vores artikel Opfind en figur til tunge tanker og få det lettere med dem, kan du læse lidt mere om teknikken.
Får du hjælp?
Det kan være mega svært at bøvle med en fobi, men heldigvis kan det godt blive bedre. Rigtig mange mennesker har kæmpet med angst og fobier og fået det bedre igen. Nogle gange har man bare brug for at en hjælpende hånd. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du får hjælp til din emetofobi?
Hvis du gør, så tænker jeg nemlig, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din behandler om de tanker og følelser, som fylder hos dig lige nu.
Hvis du ikke får hjælp, så vil jeg anbefale dig at tage et smut til lægen og få snakket om, hvordan du har det. Så kan lægen nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som kunne være rart for dig at få.
Snak med dine forældre
Når man har det svært, kan det også være være rigtig rart og lettende at tale med nogen om det. Dine forældre er måske nogle af de voksne, som er tættest på dig. Derfor tænker jeg også, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med dem om, hvordan du har det.  For langt de fleste forældre vil rigtig gerne have, at deres børn har det godt. Derfor vil de som regel også gerne hjælpe og lytte, når man fortæller dem, at man har det svært.
AngstTelefonen
Her på falderebet vil jeg også lige tippe dig om AngstTelefonen. Hos dem sidder der nemlig en hel masse søde og rare frivillige rådgivere, som ved rigtig meget om angst. Derfor kan de også være rigtig gode at snakke med, når man bøvler med emetofobi. Telefonen har åbent i dagtimerne fra 10-13 mandag og tirsdag, og ellers har de åbent om aftenen fra 19-22 alle dage fra mandag til fredag. Om søndagen kan du også fange dem mellem 16 og 19. Og uanset, hvornår du ringer til dem, så gør de altid deres allerbedste for at hjælpe og lytte.
Det kan være mega hårdt, når angsten for at blive syg og kaste op igen fylder meget. Derfor håber jeg også rigtig meget, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker din vej og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper