Hej Mindhelper
Hver morgen jeg skal i skole har jeg en dårlig følelse i maven. Jeg lider af angst og er bange for at komme i skole hver dag. Nogle gange har jeg overvejet om det måske ville være bedre ikke at være her mere fordi jeg ikke kan klare det. Jeg bliver stresset over skolen fordi der hele tiden skal laves lektier og der er hele tiden nye ting vi skal lære og gøre. Det hele det er bare for meget og jeg ved ikke hvad jeg skal gøre

(14 år)
Kære Du
Det lyder til, at det med skolen overvælder og presser dig meget for tiden. Det kan være ret hårdt, at gå og føle sig angst og stresset. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind til os og delt det. For det skal du bestemt ikke gå med alene.
Angst
Det er hammerhårdt at kæmpe med angst. For angsten sætter hele ens alarmberedskab i gang, og derfor er kroppen og hjernen på overarbejde. Derfor kan det også være ret opslidende, når angsten gør, at man har svært ved at komme i skole. For det er noget, som man skal næsten hver dag. Og når angsten poppet frem og gør det svært at komme afsted, så sluger det rigtig meget af ens energi. Og så kan andre ting som fx lektier og nye ting godt komme til at virke ret overvældende og uoverskuelige. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du synes, at det hele er for meget lige nu. For det lyder til, at angsten og presset fylder rigtig meget.
At være overvældet
Du skriver, at du har overvejet, om det måske ville være bedre ikke at være her mere. Det er en rigtig tung følelse at gå med. Men når man har det rigtig svært, kan den tanke godt poppe frem. For det hele kan måske virke mega presset og overvældende. Tanken handler derfor ofte heller ikke om, at man ikke har lyst til at være her mere. Men den popper frem som et tegn på, at der er noget inde i en som er rigtig svært, og som man måske har svært ved at se sig ud af.
Men heldigvis kan man godt få det bedre igen. Sommetider kræver det  bare, at man får lidt hjælp. Og du har allerede taget første skridt – du har nemlig rakt ud og skrevet herind til os. Så kæmpe skulderklap herfra!
Snak med nogen om det
Når man har det svært er det en rigtig god ide at snakke med nogen om det. For det er alt for tungt at gå med alt det svære alene. Og ofte fylder det svære lidt mindre, når man deler det med andre.
Derfor er mit allerbedste råd til dig også, at tale med nogen om, hvordan du har det. Det kan fx være dine forældre. De er måske nogle af de voksne som er allertættest på dig. Og langt de fleste forældre vil rigtig gerne lytte og hjælpe, når man fortæller dem, at man bøvler med nogle ting.
Nogle unge synes, at det er lidt svært at få åbnet op for snakken. Hvis du også har det sådan, kan du tage et kig i vores guide til at snakke med forældre om svære ting. I den står der nemlig nogle gode råd til, hvordan man kan få taget hul på det.
Og rådene i artiklen kan også sagtens bruges, hvis det er en anden, som du skal snakke med. For hvis det slet ikke dur at snakke med dine forældre, kan du også snakke med en anden voksen som fx en lærer, en vens mor eller en helt tredje. Det vigtigste er nemlig bare, at du ikke går med alt det svære alene.
Får du hjælp til angsten?
Jeg kommer også til at tænke på, om du får noget hjælp til angsten?
Hvis du gør det, så tænker jeg, at det kunne være en rigtig god ide, at du snakkede med din behandler om, hvordan du har det.
Og hvis du ikke får noget hjælp, så tænker jeg, at det ville være godt, at du tog et smut forbi lægen. For læger ved rigtig meget om, hvordan vi mennesker fungerer – både udenpå og indeni. Derfor kan lægen også hjælpe dig med at finde ud af, om der er noget hjælp, som ville være godt for dig at få.
Hvis du synes, at det er en lidt stor mundfuld at skulle op til lægen selv, kan du også prøve at høre en af dine forældre, om de vil tage med. For det kan være meget rart, at have en med, som kan være der og støtte en.
Angsttelefonen
Du kan også altid ringe til Angsttelefonen og få en snak om, hvordan du har det. De frivillige hos Angsttelefonen ved nemlig en hel masse om angst, og derfor er de også rigtig gode at snakke med, når man bøvler med angst og har svært ved at komme i skole. Så dem kan du trygt tage fat i.
Angstforløb
Her til sidst vil jeg også lige nævne Mindhelperskolens angstforløb. Det består af 28 videoer og kommer med en masse viden om angst og gode råd til at få det lettere med angsten. Så hvis du tænker, at det kunne være hjælpsomt for dig, kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på det.
Det lyder til, at du har det mega svært for tiden. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender varme tanker i din retning og håber, at du får snakket med nogen om, hvordan du har det.
De bedste hilsner fra en Mindhelper