Hej Mindhelper
Jeg er lige gået på efterårsferie igår, og er allerede sygt stressede og påvirket. Jeg lider af angst for at tage på ferie fra skolen, da det er mit trygge sted. Har mange dårlige minder fra sommerferien med mit psykiske og kan bare ikke holde ud at skulle føle alt det i en hel uge. Ved godt at det kun er en uge, men jeg føler at tiden går så langsomt og er ved at miste kontrollen.

(15 år)
Kære Du
Det lyder til, at det kan fylde rigtig meget, det med at have ferie fra skolen. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og fortalt om det. For det er ikke noget, du skal gå med alene.
Ferier
Du skriver, at du har dårlige minder fra sommerferien, fordi du fik det dårligt psykisk. Du skriver også, at du nu er stresset, fordi du skal på ferie igen. Det lyder rigtig hårdt. For ferien skal helst være en ting, hvor man kan hygge, havde det sjovt, eller slappe af. Så derfor er det heller ikke fedt at frygte det og stresse over det, om man mon får det skidt.
Når man før har haft nogle dårlige oplevelser, så er det helt naturligt at frygte, at det skal ske igen. Derfor tænker jeg også, at det giver god mening, at du kan frygte ferien, når du før har prøvet, at få det skidt i sommerferien. Men jeg kommer til at tænke på, om der skete noget særligt i sommerferien som gjorde, at du fik det dårligt?
Hvad er grunden?
Der kan være forskellige grunde til, at man synes det er svært at holde ferie. For nogle handler det om, at de i hverdagen har mega travlt med alle mulige ting – skole, fritidsinteresser, lektier, osv. osv. Måske er ens program så pakket, at man ikke rigtig har tid til at tænke, eller mærke hvordan man egentlig har det. Men når man så har fri, har man pludselig en masse tid. Og så kan en masse svære tanker eller følelser pludselig få plads til at dukke op.
For andre kan det handle om, at der er noget derhjemme, som er svært. Måske er der ikke rart at være, af den ene eller den anden grund. Derfor kan det også føles ubehageligt, ikke at kunne komme hen på skolen, og få en pause fra de ting, som sker derhjemme. Og så kan det også være svært, at holde ferie.
Er der noget fra eksemplerne du kan genkende? Eller har du selv tænkt over, hvad der mon gør, at det med ferien er svært?
Tal om det
Lige meget hvad grunden er, så er noget af det bedste at gøre at tale om tankerne. For det er ikke meningen, at du skal gå og stresse og få det skidt, fordi du skal holde ferie. Og nogle gange kan det være en lettelse, at få sagt tankerne højt. Så kan dig og den du taler med måske også snakke lidt om, hvordan det kan være, at du får det sådan. Og måske kan i også tale om, hvad der kunne hjælpe, så ikke du skal blive ved med at have det svært.
Så kan du tale med en af dine forældre, en god vens mor, en lærer, eller en helt fjerde? Du kan læse tips til at tale med en voksen om svære ting, i Guiden til at tale med forældre. Rådene kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Lav nogle aftaler
Det kan måske også være en hjælp for dig, at lave nogle hyggelige eller sjove planer i din næste ferie? Når man har nogle ting at se frem til, kan det nogle gange gøre det hele lidt lettere. Og så føles ferien måske ikke nær så lang.
Angstforløbet
Her på Mindhelper har vi også et forløb om angst. Det er lavet sådan, så du kan tage det i dit eget tempo, og det koster ikke noget. I forløbet får du mere viden om angst og nogle teknikker til, at få det lettere med angsten. Så måske er der noget i det, som kan hjælpe dig.
Headspace
Til sidst vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted for unge, hvor man kan få samtaler med en frivillig. De frivillige er vant til at tale med unge, om alle mulige forskellige ting. Intet problem er for stort eller småt. Og det kan være en god hjælp at tale med nogen udefra, når man bøvler med nogle svære ting. Der ligger Headspacecentre i de fleste større byer, og eller kan de også fanges på chat.
Det er mega hårdt at stresse og få det skidt over, at skulle på ferie. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, du kan bruge – både nu, og til næste gang, du får ferie fra skolen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper