Hej Mindhelper
Jeg lever med overtækning, frygten for om et anfald nu bryder sig ud midt i skolen, eller jeg bare kan tabe en trøje om morgenen. Mine negative tanker lader mig aldrig være, og har 1 gang før oplevede en stemme lidt ude i ”rummet”, som er en mand der snakker negativt til mig. Jeg har panikkede siden og går med frygten hele tiden om stemmen mon kommer tilbage? Jeg har altid set min hest som mit heldige sted, hvor jeg kan være mig selv. Men her for 2 uger siden angreb dæmon tankerne så jeg fik et angstandfald. Jeg døjer med tanker fra jeg står op til jeg går i seng sent på natten. Alle steder jeg er brænder, jeg kan ikke være i fred for mine negative tanker. Jeg kan ikke komme til min familie, jeg føler mig sådan alene. Her for 3 måneder siden mistede jeg min ex kæreste, og har siden den dag døjede med at åbne mig op for nogen, for det var ham jeg kom til hvis der var det mindste. Istedet for nu snakker jeg med så utrolig mange forskellige som f.eks sundhedsplejersken, AKT lærer, min klasse lærer, psykologen og en social rådgiver. Selvom de gør alt for hjælpe mig, er jeg evig tom og døjer med tanken om bare at stikke af hjemme fra, måske i/nogen havde et godt råd, eller lign.

(16 år)
Kære Du
Det lyder som om, at det er rigtig svært at være dig for tiden. Og at du går med mange svære tanker og følelser. Derfor er jeg glad for, at du har skrevet herind og delt dem med os. For det viser at du er parat til at række ud efter hjælp. Og det kan tit være det første skridt på vejen, mod at få det bedre.
Angsten for angsten
Du skriver, at du overtænker meget, og er bange for at få angstanfald. Det kan jeg sagtens forstå at du kan blive bange for. For det er hammer-ubehageligt når et angstanfald rammer. Og når man før har oplevet at have et angstanfald, er det helt naturligt at blive nervøs for, om der kan dukke et nyt op. Det tror jeg, at rigtig mange med angst kan nikke genkendende til.
Derfor kan man også nogen gange tale om det, der kaldes ‘angsten for angsten’. Det vil sige, at man får angst for at få angstanfald. Det kan være meget opslidende at have det sådan. For så kan man komme til at bruge rigtig meget energi på at være bange for, om der kunne komme et angstanfald, også selvom der måske slet ikke kommer et. Og så kan det blive lidt en ond cirkel, hvor angsten kan komme til at løbe løbsk og fylde rigtig meget. Kan du mon genkende det?
At høre en stemme
I dit brev skriver du også, at du engang har oplevet at høre en stemme, som ikke var der i virkeligheden. Og nu er du bekymret for, om du mon kan komme til at høre stemmen igen. Det kan være rigtig skræmmende at have sådan en oplevelse. Så det giver god mening, at du kan komme til at spekulere over, om du måske kommer til at høre stemmen igen.
Der kan være flere forskellige grunde til, at man oplever at høre en stemme, som ikke er der. Nogle gange kan det handle om, at man er inde i en periode, hvor man bare er mega presset. Så kan ens hovede godt komme til at spille en et pus. Og så kan man opleve nogle lidt mærkelige ting. Her handler det om, at hovedet er så meget på overarbejde, at der kan gå uorden i nogle af alle de funktioner, som ellers plejer at fungere helt fint. Lidt ligesom når en maskine bliver helt overophedet og der sker en kortslutter et sted inden i den.
Jeg kan desværre ikke sige, om du kommer til at høre stemmen igen. Men jeg kan ihvertfald sige, at bare fordi du en gang har oplevet at høre en stemme, så behøver det ikke betyde, at du kommer til at høre den igen. For nogle gange handler det bare om, at der har været en kortslutning i systemet og ikke at hele maskineriet er i uorden.
Når det føles som om, intet virker
Når man er inde i en rigtig svær periode, hvor det føles som om, man ikke kan være i fred nogen steder for de svære tanker. Så kan det hele godt komme til at virke ret håbløst, og det kan være svært at se, hvordan man kan komme ud af situationen. Derfor er det også super vigtigt at få hjælp, når man har det sådan. For det er alt for tungt at gå alene og være så plaget af sine tanker. Derfor er jeg også glad for at høre, at du taler med en masse forskellige mennesker, som prøver at hjælpe dig.
Du beskriver samtidig også, at du ikke føler, at noget rigtig hjælper. Det lyder virkelig frustrerende, for når man har det svært, har man bare brug for, at der er noget der kan hjælpe en, så man kan få det bedre. Men du skal du vide, at det er helt normalt at have en følelse af, at der ikke rigtig er noget der hjælper. For ofte er det sådan, at når man bøvler med angst og overtænkning, så kan det tage lang tid at få det bedre. Det betyder ikke, at man aldrig får det bedre, men bare, at det i starten kan tage noget tid, før man egentlig begynder at kunne mærke nogen forskel.
Brug dem, du allerede taler med
Jeg kommer til at tænke på, om du har talt med nogle af de forskellige mennesker, du er i kontakt med om, at du har hørt en stemme og, at du er bange for at få nye angstanfald? Ellers er det vigtigt, at du gør det. For det er ikke nogen oplevelse du skal gå med alene. Og sommetider kan overtænkning og frygten for angst godt blive forstærket, hvis ikke man får talt med nogen om det. Samtidig tænker jeg også, at de mennesker du har omkring dig, måske lettere kan hjælpe dig, hvis de ved, hvordan du har det.
Så hvis ikke du har fortalt dem om alt det du skriver i dit brev, så synes jeg, du skal prøve at gøre det. Det er ikke så vigtig præcist, hvem det er, du fortæller det til. Så hvis du føler dig mest tryg ved din AKT lærer eller måske din psykolog så fortæl den person, om de ting du skriver i dit brev.
Hvis du synes det kan være lidt svært at åbne samtalen op, så kan du prøve at kigge på denne her artikel. Den handler om hvordan man kan tale med sine forældre om svære ting. Selvom den handler om forældre, kan rådene også sagtens bruges til andre voksne.
Hiv fat i Psykinfo
Et sted du også altid kan tage kontakt til, er Psykinfo. Psykinfo er et sted, hvor der arbejder en masse professionelle, som ved rigtig meget om forskellige psykiske problemer og sygdomme. Og de sidder altid klar til at lytte og hjælpe, hvis man f. eks oplever angst, eller har hørt en stemme. Og det kan nogle gange være rart at have nogle udefra at hive fat i, når man går igennem noget som er hammer-svært. Så Psykinfo kan jeg varmt anbefale dig at hive fat i. Du kan både skrive og ringe til dem. Nedenunder kan du finde din regionale Psykinfo.
Det er rigtig hårdt når man er ramt af angst og overtænkning. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar der kan være en hjælp for dig at læse. Jeg sender en masse gode tanker din vej, og håber på, at du snart kan finde lidt mere ro, for nogle af de svære tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper