Hej Mindhelper
Hej, for lidt tid siden, havde jeg mit første panikanfald. Jeg var helt alene hjemme og jeg har stadig ikke fortalt mine forældre om det. Jeg ved heller ikke hvordan. Hvad gør jeg?

(Pige, 13 år)
Hej Pige på 13 år
Det er ikke rart at opleve at panikanfald for første gang, så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det er nemlig vigtigt ikke at gå med de svære tanker alene.
Det er ikke farligt
Det lyder ikke særligt rart, at du fik et panikanfald, mens du var helt alene. Og jeg kan forestille mig, at du måske blev ret forskrækket? Det er i hvert fald ikke unormalt at blive forskrækket, når man oplever et panikanfald for første gang. For det kan være ret ubehageligt, når ens hjerne og krop skruer maks op for panikken, specielt hvis det kommer ud af det blå.
Men selvom panikanfald kan være rigtigt ubehagelige, så er de heldigvis ikke farlige. Det er bare ens hjerne, der får lavet en falsk alarm og tror, at der er noget farligt i nærheden. Så den begynder at gøre sig klar til at komme ud af situationen. Det gør den for eksempel ved at få hjertet til at slå hurtigere, så der kan komme mere blod ud til ens muskler, så man kan løbe hurtigere og længere. Det er eksempelvis det, man kan mærke, hvis man får hjertebanken under et panikanfald. Hvis du har lyst, kan du læse mere om panikanfald i den artikel, jeg har linket til.
Det er ikke unormalt at opleve at få et panikanfald. Og de fleste mennesker vil opleve at få et angstanfald på et tidspunkt i deres liv. Så man behøver ikke at få flere panikanfald, selvom man har oplevet at få et på et tidspunkt. Men det er vigtigt, at man får snakket med nogen om det, så man kan få snakket oplevelsen igennem og ikke skal gå og være bange for, at det sker igen.
De fleste forældre vil gerne hjælpe
Det lyder som om, du godt kunne tænke dig at fortælle dine forældre om panikanfaldet, og det kan jeg godt forstå. For det er ikke en oplevelse, du skal gå alene med. Så kan den nemlig bygge sig op indeni og komme til at fylde mere og mere. Det er lidt ligesom at skulle bære en fyldt kuffert selv. I starten kan det godt lade sig gøre, men jo længere man bærer den, jo tungere bliver det. Men hvis der kommer en og hjælper, så bliver det pludseligt lidt lettere igen.
Jeg kommer til at tænke på, hvad der gør, at du ikke har fortalt det til dine forældre endnu? Er det fordi, du er bange for, hvordan de vil reagere eller ikke har lyst til at gøre dem bekymrede? Hvis det er, så skal du vide, at de fleste forældre rigtigt gerne vil hjælpe, hvis man har det svært. Det vil de, fordi de holder af deres børn og bare gerne vil dem det bedste. Derfor bliver de fleste forældre også glade for, at man fortæller dem om de ting, som er svære. Så kan de nemlig meget bedre hjælpe. Og dine forældre er voksne, så de kan godt klare at være bekymrede og passe på sig selv samtidigt.
Sig det som du har skrevet det
Det kan også være, at du bare ikke helt har fået sagt det til dine forældre, fordi du ikke helt ved, hvordan du skal sige det. Sådan er der mange, der har det, fordi det ikke altid er så nemt at sætte ord på svære følelser og oplever. Jeg tænker, at det bedste du kan gøre, er at fortælle dine forældre det, som du har skrevet i dit brev til mig.
Det kunne for eksempel lyde sådan her: “Mor, far. Jeg har brug for at fortælle jer noget. For et stykke tid siden fik jeg et panikanfald, da jeg var alene hjemme.” Så kan dine forældre nemlig spørge dig ind til oplevelsen bagefter. Og på den måde kan I forhåbentligt få en god snak om, hvad der skete. Hvis du har lyst, kan du også prøve at kigge i vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der står nemlig nogle flere gode råd til at få sat ord på de svære følelser.
Tag fat i lægen hvis du får flere panikanfald
Som jeg skrev, så er det ikke unormalt at opleve et enkelt panikanfald på et tidspunkt i sit liv. Men der er nogen, der oplever at panikanfaldene kommer igen og igen, så de pludseligt ikke tør gå nogle steder, fordi de er bange for at få et nyt panikanfald. De har det, som man kalder panikangst. Det kan du læse mere om i den artikel, jeg har linket til.
Heldigvis så kan man godt gøre noget ved det, hvis ens panikanfald er blevet til panikangst. Faktisk får langt de fleste det godt igen med den rigtige hjælp. Derfor er det vigtigt, at du snakker med din læge, hvis du får nye panikanfald, og de begynder at spænde ben for dit liv. For din læge kan hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp henne.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at du får snakket med dine forældre om panikanfaldet. Den oplevelse fortjener du nemlig ikke at gå alene med.
De bedste hilsner fra en Mindhelper