Hej Mindhelper
Jeg er lige startet på stx for en uge siden. Nu efter lidt tid med min klasse er jeg blevet sikker på det ikke er for mig rent socialt. De lukker mig totalt ude, jeg bliver ignoreret når jeg forsøger at få et ord indført og har det generelt dårligt derhenne. Jeg har egenligt mest lyst til at komme væk fra det gymnasie. Jeg kender ikke en eneste på det gymnasie så der er heller ingen jeg kan holde mig til i pauserne. Jeg har haft lidt i baghovedet og skifte gymnasie men de andre almene gymnasier der er i nærheden hvor jeg også har venner der går, ville jeg få en helt anden klasse da jeg ikke har samme ønske om studieretning som de andre. Jeg har snakket med mine forældre om de og de er helt med på at et evt. gymnasieskift kunne være godt. Problemet ligger i jeg ikke ved hvilket da nogle af mine ellers gode venner har sagt de ikke vil have jeg går på samme gym da de ikke vil have jeg isolerer mig med dem for at få en sikker start, hvilket jeg med socialangst har brug for. Jeg har nu siddet og kigget på en EUX business, hvilket mine forældre er helt vildt meget imod da de ikke syntes det er det rigtige valg grundet min usikkerhed og de er nervøse for jeg tager et valg jeg kommer til at fortryde.
Jeg har lige nu mest lyst til at tage et år væk fra alt skole, få arbejdet og få overvejet det hele igennem endnu en gang. Det er mine forældre også meget imod da de tror det får mig helt på afveje. Jeg er helt vildt i tvivl og ved ikke hvad det rigtige er, føler valget skal straffes hurtigt og føler ikke jeg kan finde et svar frem så hurtigt. Ved ikke hvad jeg kan gøre eller sige til mine forældre og ved ikke hvad der er det rigtige jeg skal gøre.
Har i forvejen taget en 10. klasse, jeg fylder derfor 18 snart, føler lidt det derfor er for sent at starte i 1g som 18′ årig næste skoleår. Hvilket jeg også er bange for ville kunne skilte mig ad fra andre i min fremtide klasse.
Håber det var til at forstå.
Mvh Mig

(Dreng, 17 år)
Kære dreng på 17
Det lyder mega svært, at du oplever at blive holdt ude i din gymnasieklasse. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Svær opstart
Det lyder til, at du har haft en svær opstart på gymnasiet. Det er hårdt at føle sig udenfor, og det kan sagtens give en lyst til, bare at smide det hele på jorden, og prøve noget andet. Og det kan også sagtens være det helt rigtige valg, hvis man finder ud af, at man er landet det forkerte sted. Men jeg bider lidt mærke i, at du kun har gået der en uges tid. Det tænker jeg ikke er så længe. Og måske er det lidt hurtigt, at du er kommet frem til, at det er det forkerte sted? Jeg tænker, at det er ret normalt, at føle man ikke passer ind socialt i begyndelsen. Og det er helt normalt, at det tager noget tid at falde til, og finde ud af, hvem man har noget til fælles med. Jeg kan forestille mig, at du nok ikke er den eneste i din klasse, der har det på den måde. Hvis du kigger rundt i klassen, så vil du måske lægge mærke til andre, som er lidt alene? Måske er der nogle, du kunne prøve at snakke med?
Jeg tænker at en uge i gymnasiet er meget kort tid, og selvom det lige nu er lidt noget møg, kan du overveje at give det en chance til? Du kan jo overveje, om det vil give mening for dig, at blive lidt længere tid i klassen og lige mærke efter, om det mest af alt er svært, fordi det er nyt. Du kan jo vælge, at det kun skal være 4 uger mere eksempelvis. Hvis du alligevel kommer frem til, at det slet ikke er noget for dig, jamen så er det selvfølgelig helt i orden. Du må selvfølgelig gerne vælge om.
Du fortæller, at du føler beslutningen skal tages hurtigt. Men det er altid muligt at ombestemme sig, så jeg tænker ikke, at du behøver at stresse sådan over det. Selvom du mærker et stort pres lige nu, så er har du vel de samme muligheder for at skifte nu, som om en måned? Så hvis du mærker, at du har brug for lidt mere tid til at beslutte dig, jamen så tænker jeg, at det da kunne være en fin idé. Omkring det med sabbatåret, så tænker jeg, at det er noget dig og dine forældre må prøve at beslutte sammen. Hvorvidt det vil være godt for dig eller ej, er i nok bedre til at bedømme end jeg lige kan ud fra brevkassen. Men hvis du tager et sabbatår, så er der jo også muligheden for ikke at gå i gymnasiet, men at tage en HF på VUC. Der skal man være over 18 nemlig. Der er nogle lidt andre muligheder for, hvordan man kan bygge sin uddannelse op end der er på gymnasiet.
De andre gymnasier
Du skriver, at du overvejer nogle af de andre gymnasier i området. Men problematikken ligger i, at du vil komme i en klasse, hvor du ikke kender nogle. Det kan jo være svært at undgå, når man ønsker en bestemt studieretning. Men jeg synes det er super stærkt, at du står ved dig selv og vælger efter hvilken studieretning, du synes er bedst, i stedet for at vælge en klasse hvor du kender en masse. Yderligere har dine venner givet udtryk for, at de ikke vil gå i gymnasiet med dig. Men det er ikke deres beslutning. Dine venner bestemmer ikke, hvor du skal gå i gymnasiet. Det er kun dig, der beslutter det. Og du bør vælge det gymnasium, som du tror er det rigtige for dig.
Hvis dine venner siger, at de ikke vil være sammen med dig i pauserne, så er du dog nødt til at respektere det. Det er selvfølgelig en ret kontant besked at få, at de ikke vil være sammen med dig. Og jeg tænker, at det må have været rigtigt hårdt at få af vide? Jeg kan godt undres lidt over, hvorfor de siger det. Og jeg kan godt forstå, at du godt kunne have brug for støtten i dine gamle venner, hvis du oplever social angst. Men jeg tænker også, at det kan være, at dine venner har behov for at lære deres nye klassekammerater at kende, og derfor gerne vil koncentrere sig om dem her i begyndelsen? Det kan være, at det er det de har behov for. Det er selvfølgelig super ærgerligt, når du godt kunne bruge deres støtte. Men måske er det noget, som I ville kunne snakke om, hvis du ender med at vælge et gymnasium, som du har venner på. Måske kan I lave nogle aftaler om at ses i nogle af frikvartererne eller efter skole?
Jeg lægger mærke til, at du skriver, at du har brug for at isolere dig med dine venner pga. angsten. Men det tænker jeg måske ikke er helt rigtigt? Jeg kan sagtens forstå, at du har lyst til at isolere dig med dem du kender. Det er helt normalt at have det sådan, hvis man oplever social angst. Men jeg tænker, at det måske kunne være bedre for dig, hvis du fik noget hjælp til at håndtere social angsten, så du kan lære nogle nye mennesker at kende. Og få et godt forhold til den nye klasse?
Social angst
Når man oplever social angst, så kan man være rigtigt usikker på sig selv og andre. Og man oplever måske at få kvalme og hjertebanken, når man skal være i en social sammenhæng. Så kan det være rigtigt svært, at lære nye mennesker at kende. Fordi angsten hele tiden holder en tilbage, og fylder en med negative tanker. Men man kan faktisk godt blive bedre til at håndtere angsten. Der er både ting man kan gøre selv, og steder man kan få hjælp. Du kan starte med at læse denne artikel om hvad angst er og denne om hvad social angst er. Der står en masse information samt gode råd til, hvordan man kan arbejde på angsten selv. Du kan yderligere læse denne artikel omkring eksponering. Det er en metode til at udfordre angsten, så man kan blive bedre til at håndtere den. Jeg tænker det er en rigtig god idé, hvis du sætter dig grundigt ind i hvad angst er for en størrelse. For det gør det ofte en del nemmere at finde ud af, hvordan man kan håndtere den så. Og angst er mega svært og mega hårdt. Men man kan sagtens få det godt igen.
På de mange gymnasier kan man også få hjælp til at håndtere angsten. Derfor tænker jeg, at et rigtigt godt råd til dig kunne være, at kontakte en studievejleder. Der er en studievejleder tilknyttet alle gymnasier, og du kan spørge din lærer, hvordan du kommer i kontakt med ham/hende.
Tag kontakt til en studievejleder
Et af mine bedste råd til dig er, at kontakte din studievejleder. Studievejlederens arbejde består i, at rådgive unge i deres uddannelsesvalg. Han/hun ved næsten alt om, hvad dine muligheder for uddannelse er i dit område. Og hvordan det fungerer, hvis man skal skifte eller holde sabbatår. Udover det, så er studievejlederen helt vant til at snakke med gymnasieelever, som har en svær opstart. Og studievejlederen vil kunne komme med mange flere gode råd og perspektiver på, hvad du kan gøre nu – både med uddannelsesvalget, men måske også med det sociale. Så måske kan du vente med at tage beslutningen om at droppe ud, indtil du har snakket med ham/hende. Du kan kontakte din studievejleder via gymnasiet. Eventuelt ved at spørge din lærer eller ved at spørge i administrationen.
Kontakt klasselæreren
Måske har i en lærer tilknyttet, som er jeres klasselærer. I såfald tænker jeg, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du fortalte ham/hende om, hvordan du oplever opstarten. Måske har de nogle rigtigt gode råd og ideer til, hvordan det kan blive lidt nemmere for dig i klassen i forhold til alt det sociale.
Kontakt din læge
Hvis du oplever social angst, så kan det være en rigtig god idé, at kontakte din læge. Lægen kan være med til at finde ud af, om det er social angst, eller noget andet. Og så kan han/hun henvise dig til et hjælpetilbud, så du kan få hjælp til at håndtere angsten. Det kunne eksempelvis være hos en psykolog.
Snak med nogen om det
Jeg tænker det kunne være en rigtig god idé, hvis du fik snakket med nogen om, hvordan du har det. Det lyder til at du allerede snakker med dine forældre, hvilket jeg tænker er super godt. Så kan de støtte og hjælpe dig undervejs i det hele. Måske kunne det også være en idé, hvis du fik snakket med nogle, som ikke er familie. Det kunne være en god ven/veninde, som kan støtte dig i det du går igennem lige nu. Ens venner kan nogle gange forstå en på en lidt anden måde, end ens forældre kan. Især hvis de også står midt i gymnasiestart, og ved hvor forvirrende og svært det kan være. Måske er der en ven eller veninde, som du tænker på lige nu?
Tag fat i Headspace
Hvis du trænger til at snakke med nogle, som ikke kender dig. Jamen så kan jeg virkeligt anbefale Headspace. Headspace er et frivilligt rådgivningstilbud til unge, hvor man kan komme og snakke om sine problemer. De er helt vildt søde, og rigtigt gode til at hjælpe en på vej. Det er helt anonymt og du kan finde en Headspace i de fleste større byer.
Det kan være mega svært at begynde i gymnasiet. Der sker en hel masse ting i ens liv på det tidspunkt, og der er rigtigt mange valg der skal tages. Jeg håber at mine råd har kunne hjælpe dig lidt længere i en rigtig retning. Og så krydser jeg fingre for, at du falder til uanset hvor du lander.
De allervenligste hilsner fra en Mindhelper