Efter jeg er startet på gymnasiet, har jeg haft det rigtig svært. Jeg er træt, har intet overskud og er sur hele tiden. Jeg vil bare gerne være glad igen.
Hej Mindhelper
Jeg er konstant træt, og har ikke overskud til noget som helst mere. Jeg går på gymnasiet 1 år. Og det er så hårdt. Jeg kæmper hver dag igennem dagene, og har allerede nu utroligt meget fravær. Jeg er konstant sur over de mindste ting. Det går ud over mig om min kærestes forhold. Jeg kan ikke snakke med ham mere, fordi jeg er så ked af det og indebrændt. Men så når jeg snakker med ham, vælter tårerne ud. Jeg sover rigtig dårligt, og sover som regelt når jeg kommer hjem fra skole. Jeg vil SÅ gerne være den glade, omsorgsfulde pige, som jeg altid har været. Hvad gør jeg?

(Pige, 17 år)
Kære 17-årige pige
Det er ikke fedt at føle, at man ikke har noget overskud til dagene. Og at man nærmest skal kæmpe sig igennem dem. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind. For der er nemlig et tegn på, at du beder om hjælp. Og det er første skridt i retning af at få det bedre.
Gymnasiet er hårdt
Det er sindssygt hårdt at gå i gymnasiet. Der er mange ting, man skal se til. Man skal huske at lave lektier og afleveringer, samtidigt med man også skal prøve at finde tid lidt fritid. Det er mega svært. Og hvis det bliver for svært, kan det godt påvirke ens humør. Det er faktisk ret normalt, at man kan blive trist og irritabel, hvis man føler sig alt for presset. Så når du oplever, at gymnasiet er så hårdt, at det går ud over dit overskud og dit humør, er det et tegn på, at du har det rigtigt svært. Og det skal du tage alvorligt. Så det er vigtigt, at du fortæller nogen, at du har det sådan. Så du ikke går rundt med det alene. For hvis det får lov til at stå på for længe, kan det udvikle sig til stress
Der er også nogen, der oplever, at den her følelse af ikke at have overskud til noget, bliver til en depression. Udover at mangle overskud føler de sig også ofte trætte meget af tiden. De oplever at føle sig rigtigt kede af det og triste, og deres verden er måske kommet til at føles meget grå og meningsløs. Lyder det, som noget du kan genkende? Hvis det gør, kan du prøve at læse den artikel, jeg har linket til lidt længere oppe, hvis du har lyst. Men uanset hvad er det super vigtigt, at du får talt med nogen. For det er ikke særligt sjovt at være dig lige nu. Det er faktisk rigtigt svært. Og du skal ikke gå rundt og have det svært alene. For der er mulighed for, at det godt kan blive godt igen. Men nogle gange kræver det lidt hjælp fra nogen andre. Og du er nødt til at fortælle nogen, hvordan du har det for, at du kan få hjælp.
Skriv en god oplevelse ned
Et godt lille tip til, hvad man kan gøre, hvis man føler sig trist meget af tiden, er at skrive dagens gode oplevelse ned. Jeg forstår godt, hvis det lyder lidt uoverskueligt. For når man er trist, kan det hurtigt komme til at føles som, at der ikke rigtigt sker nogen gode ting. Men det behøver ikke være nogen stor ting, du skriver ned. Det kunne for eksempel bare være, at du fik noget virkelig god mad til aftensmad. Større behøver det ikke være. For når man gør det, træner man sig selv til at få øje på de små positive ting, der også sker. Selvom man faktisk er rigtigt trist meget af tiden. Og det kan nogle gange hjælpe lidt på humøret. Artiklen jeg har linket til, er skrevet til personer med depression. Men det er en god artikel, som du sagtens kan bruge, også selvom du måske ikke har en depression. Hvis du har lyst, kan du også prøve at læse vores artikel med flere gode råd til, hvad man kan gøre ved tristhed.
Snak med dine forældre
Du skriver, at du rigtigt gerne vil være den glade og omsorgsfulde pige igen, som du altid har været. Og det er helt forståeligt, for det er ikke særligt rart at være trist og indebrændt. Og du kan også godt komme til at blive den glade og omsorgsfulde pige igen. Men lige nu er det vigtigt, at du viser omsorg for dig selv. Og snakker med dine forældre om, hvordan du har det. Du skal nemlig ikke gå rundt og havde det sådan her alene. Det er nemlig vigtigt, at du har nogen omkring dig, der kan give dig hjælp og omsorg lige nu, hvor det er svært for dig. Man er nemlig nødt til også at passe på sig selv for at kunne passe på andre. Derfor er det så vigtigt, at du fortæller dine forældre, hvordan du har det. Hvis det er svært, kan du starte med at skrive det til dem i et brev. Det gør det nogle gange lidt nemmere, fordi man så har tid til at tænke over, hvordan man vil skrive det.
Snak med en på skolen
Jeg kommer også til at tænke på, om du mon har prøvet at snakke med nogen på dit gymnasium om, at du har det sådan? Hvis ikke du har det, synes jeg, du skal prøve at gøre det. Du kunne for eksempel prøve at snakke med en lærer, du er glad for. De fleste lærere ved nemlig godt, at det kan være hårdt at gå i gymnasiet. Og de vil som regel gerne hjælpe en med at finde ud af, hvordan det kan blive lidt nemmere. Jeg linker dig også lige til vores artikel om, hvor man kan finde hjælp på sin skole. Måske er der noget i den, du kan bruge?
Jeg håber meget, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får fortalt nogen, hvordan du går og har det. Så du kan få hjælp til at finde ud af, hvordan du kan finde tilbage til at være den glade og omsorgsfulde pige. For det kan godt lade sig gøre.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper