Jeg har haft et voldsomt angstanfald, hvor jeg mistede kontrollen over mig selv. Det er 3 uger siden det sidste anfald. Hvad skal jeg gøre?
Hej Mindhelper
Jeg har læst lidt om angst her på siden, og jeg synes, at meget af det stemmer over ens med de symptomer, jeg har haft her på det sidste. Jeg har haft et voldsomt angstanfald, hvor jeg fuldstændig mistede kontrollen. Derudover har jeg haft 3 mindre anfald.
Jeg føler mig også hele tiden rastløs. Hvis jeg ikke er i gang med noget, får jeg det helt dårligt. Jeg sover også ret dårligt om natten, og jeg tror, det er fordi, jeg hele tiden tænker på alt det, jeg skal nå.
Jeg ved ikke, om det er ved at forsvinde igen, for jeg har ikke haft angstanfald i snart 3 uger. Lige nu ved jeg bare ikke helt, hvad jeg skal gøre ved det.

(Pige, 14 år)
Kære pige
Øv, hvor er det træls og ubehageligt, at du har oplevet angstanfald. Det er aldrig rart at have angstanfald. Og især ikke, når de er så voldsomme, at man mister kontrollen. Jeg er dog rigtig glad for, at du har opsøgt information omkring angst, og at du har skrevet herind og delt dine svære oplevelser.
Find nogen at snakke med
Jeg kommer til at tænke på, om du mon har fortalt nogen om dine anfald? Ellers er mit første (og bedste) råd til dig at finde nogen, som du er tryg ved og snakke med dem om det. Det kan være en forælder, søskende, ven eller måske en lærer på din skole? Det vigtigste er bare, at du får delt det, du går med, med nogen. Det er ikke noget, du skal gå med alene. Hvis andre ved, hvordan du har det, kan de hjælpe dig, når det bliver svært. Og så virker nogle ubehagelige ting mindre farlige, hvis man fortæller dem til andre. Hvis du synes, at det kan være svært at få det sagt, har vi lavet en guide til, hvordan du kan få det sagt til en af dine forældre.
Og hvis du er interesseret, har vi også lavet en liste over gode grund til at dele sine problemer med andre.
Få tankerne ud af hovedet og ned på papir
Du nævner også, at du sover ret dårligt om natten og ofte tænker på alle de ting, du skal nå. Jeg synes, det er flot, at du kan se en mulig sammenhæng mellem de to ting. Det er ikke alle, der har den indsigt i deres egen situation. Om aftenen når vi ligger i vores seng, er der ikke noget, der tager vores opmærksomhed. Der er helt stille, og tankerne kan derfor få frit løb – måske endda komme i en lang og rodet strøm. Vi har skrevet en artikel om søvnproblemer og hvad du kan gøre ved dem, som jeg tror, at du kan have glæde af.
Har du prøvet at skrive dine tanker ned?
Enten på papir, måske i en dagbog, eller på din telefon. Nogle gange kan det give ro i hovedet, hvis man fx har skrevet de ting op, man skal nå. Så behøver man ikke være bange for at glemme ting. Læs, hvad du ellers kan få ud af at skrive ting ned i artiklen Skriv dagbog – og få et løft.
Til sidst kom jeg til at tænke på, om du har mange ting at se til her for tiden? Hvis ja, kan det så være, at der er nogle ting, du kan nedprioritere eller skubbe, så du ikke fortæller dig selv, at du skal nå alt lige nu? Din krop og dit hoved har godt af, at tempoet ikke er alt for højt, når den lige har været presset med nogle angstanfald. Det er nemlig også din krops mulighed for at sige fra.
Jeg håber, at du får det bedre snart, så du ikke skal døje med dårlig nattesøvn og angstanfald.
Kærlige hilsner fra Mindhelper