Hej,
Jeg er en pige på 15 som lider med en svær angst for at fejle noget.
Jeg havde angst for 3-4 år siden, og blev så ellers ”helbredt”, og har siden da kunnet leve mit liv helt normalt med de værktøjer jeg har fået tildelt.
Der er så sket det, at jeg for en uge siden fik et tilbagefald af angsten. Jeg tror det er kommet, fordi jeg har alt for meget tid til at tænke og er alt for meget hjemme grundet corona.
Det startede med at jeg havde den her knugende følelse i maven, og jeg troede straks at jeg skulle kaste op. Jeg gik med nærmest konstant kvalme i et par dage, men det er heldigvis blevet bedre.
Nu er det gået videre til at jeg bare generelt føler mig utilpas i kroppen, uro i maven, svedige hænder, helt vildt træt og generelt utilpas.
Mit problem er så, at jeg ikke kan få mig selv overbevist om, at jeg selv gør symptomerne værre ved hele tiden at tænke på det fra morgen til aften. Når jeg endelig får ro på, og tænker selvfølgelig får jeg det bare sådan her fordi jeg er bange, så kommer tanken ”du ville ikke kunne have det så dårligt her, hvis det ikke var fordi du faktisk fejlede noget”, og så starter det hele forfra.
Jeg har ingen appetit, hvilket nok heller ikke hjælper på hvordan jeg har det generelt, både i forhold til trætheden, overskud og maven.
Jeg bliver tit bange for at jeg aldrig kommer over det, og det gør mig meget bange og trist, fordi det hæmmer min livskvalitet.
Mine forældre hjælper mig heldigvis en masse, men er langt fra i mål endnu.
Hvad kan jeg gøre, for at hjælpe mig selv.

(Pige, 15 år)
Kære pige på 15 år
Det er rigtigt hårdt, når ens angst vender tilbage, så jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. For det er så vigtigt ikke at gå alene med de svære ting.
Det er normalt at få tilbagefald
Det lyder super svært, at din angst for at fejle noget er blusset op igen. For det er bare så hårdt, når angsten vender tilbage, når man lige troede, at man var sluppet af med den en gang for alle. Men når man har haft angst, så er det helt normalt, at man kan få tilbagefald ind imellem. Og jeg tænker, at det giver rigtigt god mening, at det er lige nu, din angst er blusset op igen. Både fordi vi lige nu er en i en periode, hvor sygdom fylder rigtigt meget, fordi medierne fortæller historier om corona nærmest hele tiden. Og som du også selv skriver, så har du lige pludseligt også rigtigt god tid til at gå derhjemme og tænke. Så dine tanker har rigtigt god tid til at køre i ring omkring at fejle noget.
Når ens angst vender tilbage så er det rigtigt nemt at blive bange for, om den mon nogensinde går væk igen. Så jeg kan godt forstå, at det har gjort dig både bange og trist, at din angst er kommet tilbage. Men selvom det er normalt at få tilbagefald ind imellem, så betyder det heldigvis ikke, at angsten ikke går væk igen. Og du er en super sej pige, der allerede har klaret at komme over angsten en gang. Og du har allerede nogle redskaber, du kan bruge imod angsten, som du ikke havde første gang. Så du er allerede et skridt foran din angst den her gang, så jeg er sikker på, at du også nok skal klare din angst og komme tilbage til at leve et rigtigt godt liv igen den her gang.
Du gør allerede en masse rigtigt
Når jeg læser dit brev, så lyder det som om, du allerede har snakket med dine forældre om, at din angst er blusset op igen. Så du har allerede gjort en hel masse rigtigt. For det allervigtigste våben imod angst er, at man ikke skal være alene om at klare sig igennem en periode, hvor ens angst er blusset op. Det er nemlig alt for tungt for selv den stærkeste mand at skulle det. Vi mennesker er nemlig bygget til at have brug for hjælp og støtte fra folk omkring os, når vi har det svært. Og det lyder heldigvis også som om, dine forældre er rigtigt gode til at hjælpe dig. Så du skal endelig bare blive ved med at snakke med dem, når du har brug for det.
Jeg kommer til at tænke på, om der mon er noget specifikke ting, dine forældre kan hjælpe dig med, når angsten har fået fat i dig? Der er for eksempel nogen, der synes, det er rart at blive minder om nogle af de teknikker de har, der hjælper dem når angsten racer. For når angsten først har fået rigtigt godt fat i en, så kan det tit være svært at huske alle de ting, som man egentligt godt ved. Men der er også nogle, der synes, det er rart bare at blive mindet, at det bare er angst, og at det går over igen. Det er nemlig også en af de ting, der nogle gange kan være svært at huske, men angsten racer. Hvis du kan komme i tanke om noget, dine forældre kan gøre, så kan du jo i hvert fald fortælle det til dem. Så ved du, at du har dem som allierede, næste gang tankerne og angsten begynder at køre i ring.
Kan du kaste dig over et projekt?
Jeg tænker egentligt, at det bedste du kan gøre lige nu, er at passe godt på dig selv. Og give dig tid til at komme over angsten igen. For selvom det tit er nemmere at klare angsten anden gang, fordi man har redskaberne, så er det stadig noget tid. Men jeg kommer også til, om du mon har et eller andet sjovt projekt, du kan kaste dig over, mens du går derhjemme? Det kan være et eller andet, du altid gerne har villet gøre, men som du ikke rigtigt har haft tid til før. Det kunne for eksempel være at lære at tegne, at skrive en roman eller måske at lære at strikke. Hvis der er noget i dine tanker, så kunne du måske gøre det til din mission at starte på det, mens du går hjemme. Det kan være, det kan give dig en pause fra angsten og stoppe dine tanker fra at køre for meget i ring i et stykke tid. Du kan også læse vores artikel med gode råd til dig, der kæmper med angst. Måske er der også nogle råd i den artikel, der kan hjælpe dig igennem angsten.
Snak med Angsttelefonen
Jeg tænker på, om du kender Angsttelefonen? Det er en telefonrådgivning, der er drevet af Angstforeningen. Man kan ringe ind til Angsttelefonen og komme til at snakke med en rådgiver, hvis man kæmper med angst, og har brug for at snakke med nogen. Rådgiverne hos Angsttelefonen har snakket med rigtigt mange børn og unge, der kæmper med angst. Så det kan jo også være, de har nogle råd til dig, som kan hjælpe dig. Du kan være helt anonym hos Angsttelefonen, hvis du helst vil det. Så dem kan du trygt tage fat i, hvis du har brug for at snakke med nogen, som kender til angst.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. For det er rigtigt hårdt, når ens angst blusser op igen. Så jeg håber også, at mit svar har givet dig lidt håb for, at det godt kan blive godt igen.
De bedste hilsner fra en Mindhelper