Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 17, og har arbejdet i den samme coopbutik i snart to år. Da jeg først blev ansat på jobbet var jeg meget stille og fokuserede meget på mine opgaver. Efter jeg havde arbejdet der ca. 1 år begyndte jeg at snakke godt med mine medarbejdere. På ca. samme tid fik vi en ny chef. Jeg tror jeg fik lavet et meget dårligt førstehåndsindtryk, da han indtil den dag i dag udtrykker sig for ikke at bryde sig om mig. Jeg har det meget ubehageligt med ham, han er meget striks og mistroisk overfor mig mig, selvom jeg udfører mine arbejdsopgaver godt.
Pointen er, jeg ved ikke om jeg skal sige op. Jeg er meget utilfreds med mit vagtskema, og jeg er altid så nervøs for at lave fejl, når min chef er på arbejde. Desuden starter jeg på kørekort, jeg har snart eksamener, og jeg træner op til et vigtigt stævne (så får et rimelig proppet skema). Men på den anden side har jeg fået nogle rigtig gode venner dér, som jeg ofte har det sjovt med, samt får en retfærdig løn. Jeg afskyer tit at tage på arbejde, men tager ligeså tit hjem med højt humør, takket være mine medarbejdere.
Jeg har overvejet at sige op, og i stedet få et sommerferiejob, men jeg er bange for at fortryde.

(17 år)
Kære Du
Det lyder til, at du er landet i lidt af et dilemma i forhold til dit job, og jeg kan sagtens forstå, hvis du er i tvivl om, hvad du skal gøre. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind.
Der er både for og imod
Øv, hvor er det er ærgerligt at dit forhold til din chef ødelægger et ellers rigtigt godt job for dig. Det lyder til, som du også selv beskriver, at I er kommet helt skævt ind på hinanden. Til gengæld har du super gode kolleger, som du hygger dig med og som gør dig i godt humør.
Du skriver, at du er nervøs for at fortryde din beslutning, hvis du siger op. Samtidigt kan det jo også være, at du finder et nyt job, hvor kollegerne er ligeså søde som dem, du har nu. Det er i hvert fald en mulighed for at møde nogle nye mennesker. Og der er jo ingen som siger, at du ikke stadigvæk kan holde fast i de venner, du har fået på jobbet. Måske det kan ende med at være en mulighed for at begynde at se dem mere uden for arbejde, hvis du har lyst til det?
Kan du prøve at redde trådende ud med chefen?
Jeg kommer også til at tænke på, om der er en chance for, at du kan fikse dit forhold til din chef? Måske der er sket en miskommunikation mellem jer siden, at han har set sig så sur på dig. Du kan bede om at få en samtale med ham, og på en pæn måde fortælle ham, at du er lidt ked af jeres forhold. Og at du godt kunne tænke dig, at I kunne tale bedre sammen. Måske det viser sig, at der ikke skal mere til før, I kan have et neutralt eller godt forhold til hinanden. Og hvis han virker ubehagelig eller afvisende, så kan du jo overveje at sige op. Så ved du i hvert fald, at du har gjort dit bedste for at prøve at få det til at fungere.
Hvad siger dine kolleger?
Du skriver ikke om du har talt med dine kolleger om situationen med din chef? Måske de også har lagt mærke til, at det ikke kører helt mellem jer. Det kan være de kan komme med lidt gode idéer til, hvordan du kan snakke med din chef, når de også kender ham. Måske de har fundet en måde at blive gode venner med ham, som du kan prøve af? Uanset hvad kan det være meget rart at snakke med nogen om det der fylder, så du kan overveje, om der er en af dine kolleger, som kunne være rar at bruge som lidt støtte i det her.
Snak med andre om det
Når der er noget der fylder, kan det være rigtig rart at dele det med nogen og få luftet lidt ud for ens tanker og overvejelser. Så måske du har en god ven, en forældre eller en helt tredje, som du kan snakke med?
Det er et svært dilemma, du står i. Men jeg håber at mit svar har kunne være med til at hjælpe dig lidt på vej i dit valg. Jeg krydser fingre for, at det kommer til at gå godt.
De bedste hilsner fra en Mindhelper