Jeg får lyst til at være syg hver dag inden skole. For jeg har det ikke godt i min klasse. Jeg har sagt det til en lærer, men jeg følte ikke, det hjalp.
Hej.
Jeg har det med af få angst, lyst til at være syg, hver dag inden skole. Jeg har talt med en lærer henne på skolen om det. Jeg synes bare ikke selv jeg fik noget ud af det. Jeg får det også rigtig skidt henne i skolen. Altså mavesmerter og hovedpine. Hver gang jeg siger det til en lærer begynder jeg at græde. Mine forældre tror ikke helt på at jeg har det rigtig skidt.. hver dag🤒😥 Jeg vil gerne blive hjemme for jeg har det ikke godt i min klasse. Min lærer fortalte mig at hvis jeg skal få det bedre så skal Jeg arbejde med det og det kommer til at lang tid. Det synes jeg er dumt. Jeg skal starte i 7 klasse hvor vi bliver delt op i klasser. Så ved jeg bare at alt det arbejde nok var forgæves. Min klasse har nemlig mødt de andre skoler og jeg var ik specielt tryg/glad for at være sammen med dem. Jeg ville nemlig gerne over på en anden skole inden vinterferien. Der er bare det problem at når de andre går i 7. Så vil nogle af dem flytte til de samme skoler. Jeg er bare bange for at de “stjæler” mine venner. Håber i kan hjælpe.

(Pige, 13 år)
Kære pige på 13 år
Det er ikke særligt rart, når man ikke har det godt ovre i skolen. Og det kan godt påvirke en, så man mærker angst om morgenen, når man skal af sted i skole. Men det er bestemt ikke nogen særligt rar følelse at have. Så jeg er glad for, du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det påvirker dig
Du skriver, at du har det med at få angst, inden du skal i skole. Og så fortæller du også, at du faktisk ikke har det særligt godt i din klasse. Det er jeg virkeligt ked af det høre. Men så giver det faktisk også ret god mening, at du føler angst, inden du skal i skole. For det kan nemlig påvirke en ret meget, at man ikke har det godt i sin klasse. Og så er det slet ikke unormalt, at man kan komme til at føle angst, inden man skal af sted om morgenen. Eller at man faktisk får ondt i maven eller hovedpine henne i skole. Det er nogle helt normale reaktioner på, at du har det svært. Men det er også et tegn på, at det overhovedet ikke er rart for dig at være i din klasse. Og det må du gerne tage lidt alvorligt. For det skal være rart for dig at komme i skole. Det fortjener du lige så meget som alle andre.
Hvad vil du have hjælp med?
Det er mega flot, at du allerede har snakket med din lærer om det her. Det må have krævet helt vildt meget mod at skulle fortælle det. Så det er virkeligt stærkt gjort. Og jeg er rigtigt ked af at høre, at du ikke rigtigt føler, det hjalp dig. Jeg kommer til at tænke på, hvorfor du følte, at det ikke hjalp? Var det fordi, du ikke rigtigt følte, at din lærer lyttede? Eller følte du ikke rigtigt, du fik den hjælp, du havde brug for?
Hvis det er det sidste, synes jeg, du skal prøve at tænke over, hvad du gerne vil have hjælp til af din lærer. Når du har fundet ud af, hvad du gerne vil have hjælp til, så kan du skrive det ned. Og så kan du prøve at snakke med din lærer en gang til. På den måde bliver det måske nemmere at formulere meget tydeligt, hvad du egentligt gerne vil have, at din lærer hjælper dig med. Så bliver det måske lidt nemmere for din lærer at hjælpe dig på en måde, så du også føler, at det er hjælpsomt for dig.
Arbejd med at få det bedre alligevel
Jeg kan godt forstå, at det ikke er super motiverende at arbejde med at få det bedre i din klasse, hvis jeres klasser alligevel skal slås sammen med nogen andre lige om lidt. Men det kan faktisk godt betale sig at arbejde lidt med at få det bedre i klassen alligevel. For man glemmer nemlig ikke de erfaringer og den viden, man har fået tidligere. Så du kan bruge de ting, du har arbejdet med i din gamle klasse, når du skal over i din nye klasse. Og det kan måske gøre det nemmere for dig at falde til i den nye klasse.
At arbejde med at få det bedre i din klasse, kan for eksempel være en af de ting, du kan bede din lærer om hjælp til. For det er desværre rigtigt, at der ikke er nogen nem måde at arbejde med det på. Det kræver tid og benhårdt arbejde. Og derfor kan det være rigtigt rart at have en voksen og støtte sig op af, mens man gør det.
Fortæl, at du føler angst
Det lyder mega frustrerende, at dine forældre ikke helt tror på, at du faktisk har det super skidt hver dag.  Og fordi jeg ikke ved, hvad du har sagt til dine forældre, kommer jeg til at tænke på, om du har prøvet at forklare dem, at du faktisk føler angst? Og at det er derfor, du har det skidt. Hvis du ikke har det, synes jeg, du skal prøve at gøre det. Både fordi det ville være super godt for dig at få fortalt til dine forældre, at du faktisk føler angst, når du skal af sted i skole. Men det vil også være en god idé, fordi det måske kan hjælpe dine forældre med at forstå, hvorfor du har det rigtigt skidt hver dag.
Hvis du har prøvet at forklare dem det uden, at de forstår det, kan du måske prøve at vise dem vores artikel om angst. Så kan I læse den sammen, og du kan fortælle dine forældre, hvilke ting fra artiklen du kan genkende. Måske kan det hjælpe?
Snak med nogen om at flytte skole
Du skriver, at du gerne vil flytte over på en anden skole efter vinterferien. Men at du er bange for, at de andre vil stjæle dine venner, når klasserne skal slås sammen i 7. klasse. Er det rigtigt forstået? Jeg kan virkeligt godt forstå, at du har den frygt. For det er faktisk helt naturligt, at man kan blive bange for at miste sine venner. Men der er ingen, der kan vide, hvordan det kommer til at gå, når klasserne bliver slået sammen. Der er en sandsynlighed for, at dine venner finder nogle andre venner. Men der er en lige så stor chance for, at du og dine venner bliver ved med at være sammen.
Så prøv at se om du kan blive i nuet. Det er sådan et lidt fluffy råd. Det ved jeg godt. Men det handler egentligt bare om, at du skal prøve at tænke over, hvad der vil være bedst for dig at gøre lige nu og her. Og ikke, hvad der måske kommer til at ske et halvt år ude i fremtiden. Så tror du, at det er bedst for dig at flytte skole? Eller tror du, det er bedst for dig at blive på den skole, du er på lige nu? Hvis du tror, at det er bedst for dig at flytte skole, synes jeg du skal prøve at snakke med dine forældre om det. Så kan I nemlig få snakket om, hvordan det ville være bedst for dig at flytte skole.
Jeg håber, der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg virkeligt, at du finder ud af, hvordan du kan få det bedre med at komme i skole. For det er ikke meningen, at det skal give dig angst at tage i skole om morgenen. Det fortjener du ikke. Du fortjener at have det godt, når du tager af sted i skole.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper