Jeg kan mærke, at jeg har brug for professionel hjælp. Men da jeg gik til lægen sagde han bare, at dtet er normalt at være forvirret, når man er ung.
Hej Mindhelper
Jeg er en pige på 20 år, der har kæmpet med angst de sidste 3 år. Jeg har dog aldrig fået stillet diagnose eller fået hjælp gennem min læge. Jeg har til gengæld førhen fået tildelt psykologhjælp gennem mit uddannelsessted.
Til sagen.
Jeg var i sommeren 2017 vidne til en traumatisk ulykke, og da jeg efterfølgende kom hjem til min psykolog på min uddannelse mente hun ikke at hendes viden kunne hjælpe mig længere, da hun mente at jeg havde tegn på PTSD. Hun fortalte at jeg skulle søge hjælp hos min læge. Efter lang tid fik jeg taget mig sammen til at kontakte min læge. Da jeg kom op til min læge og fortalte om ovenstående fik jeg at vide at jeg skulle stikke en finger i jorden og at det var meget normalt at være forvirret når man er et ungt menneske. Og at der ikke var noget galt med mig.
Jeg oplever nu at få panikangst/anfald ud af det blå. Jeg kan mærke at jeg har brug for noget professionel hjælp, men jeg ved ikke hvor jeg skal få hjælp.
Kan i hjælpe mig?
Mvh Anonym

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20 år
Jeg er virkeligt ked af at høre, at du ikke følte dig hørt hos din læge. For det lyder godt nok, som om du kæmper lige nu. Så jeg er mega glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Snak med nogen omkring dig
Jeg vil egentligt bare gå direkte til den del af dit spørgsmål, der handler om, hvor du kan få noget professionel hjælp henne. For det lyder, som om det faktisk er det, du har mest brug for hjælp til. Jeg håber, det er rigtigt forstået. Ellers skriver du selvfølgeligt bare igen. Det skal du endelig gøre.
Det første jeg kommer til at tænke på er, om du mon har snakket med dine forældre om de ting, du oplever lige nu? Jeg ved godt, de ikke er professionelle. Men du skal ikke gå med dine tanker og følelser for dig selv, når de er svære for dig. Og selvom dine forældre ikke er professionelle, så er det stadig så vigtigt, at du har nogen rundt omkring dig, som du kan støtte dig op af. Det hjælper nemlig rigtigt ofte på de svære ting, at man har nogen at dele dem med. Så man ikke går og slæber rundt på alt det svære helt alene.
Tag en pårørende med til lægen
Det må være sindssygt hårdt, at du ikke rigtigt følte dig hørt af din læge. For det lyder bestemt ikke, som om du har det nemt lige nu. Eller har haft det nemt i det hele taget. Og selvfølgeligt er det rigtigt nok, at det er helt normalt, at der er nogen ting, der er svære og forvirrende, når man er ung. Men det er ikke meningen, at du skal kæmpe så meget, at du oplever symptomer på PTSD og får angstanfald ud af det blå. Så er det et tegn på, at der er noget galt.
Rigtigt meget af den professionelle hjælp, der tilbydes, skal man have en henvisning fra sin egen læge til. Så det er her, at mit råd om at snakke med dine forældre kommer i spil. For en af de ting du kan prøve, er at tage en pårørende med til lægen. Jeg tror nemlig ikke, at din læge har afvist dig i ond mening. Så du er nødt til at prøve at stå lidt hårdt på, at det her faktisk er mere end almindelige ungdomsproblemer. Her kan det rigtigt tit hjælpe, at der står en pårørende og fortæller, at de også kan mærke, at der er noget galt. Og at de faktisk rigtigt gerne vil have, at man får noget hjælp, fordi de er bekymrede.
Hvis du slet ikke kan få din læge til at hjælpe dig, kan du jo overveje at skifte til en anden.
Prøv internetpsykiatrien
Jeg ved ikke, om du kender internetpsykiatrien? Det er et sted, der laver online terapi til mennesker, der kæmper med angst eller depression. Tilbuddet er helt gratis, og du kan bruge det overalt i landet. Man behøver ikke henvisning fra lægen for at komme ind hos internetpsykiatrien. Så jeg synes, du skal prøve at se, om ikke det måske kunne være en mulighed for dig.
Angsttelefonen kan også hjælpe
Du kan også prøve at tage fat i Angsttelefonen, som er drevet af Angstforeningen. Hos angstforeningen ved de nemlig en hel del om angst. Så de ved også en god del om, hvordan man kan hjælpe mennesker, der kæmper med angst. Og de ved helt sikkert også en god del om, hvor du kan gå hen for at få den professionelle hjælp, som jeg godt kan forstå, at du rigtigt gerne vil have.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du får den hjælp, som du føler, du har brug for. For det har du virkeligt bare fortjent.
De bedste hilsner fra en Mindhelper