Hej Mindhelper
Jeg har altid været en MEGET genert pige, og haft svært ved at skulle snakke med andre…. (klassekammerater, lærere og andre)
Men her på det sidste er det som om at det er blevet værre, jeg får det mere fysisk dårligt når jeg skal skrive, snakke og ringe med andre. Altså jeg begynder at ryste, får kvalme og bliver nogengange svimmel..
I starten (ca i uge 7) tænkte jeg bare at det ville være sådan i en kort periode, men efter uge 10 begyndte jeg at synes det bare blev værre og værre.. og nu kan jeg nærmest ikke rigtig snakke når vi har online undervisning (på grund af corona)
Og nu er jeg bare mega nervøs for i næste uge skal jeg læse noget op i tysk til online undervisning, selvom jeg altid har fået at vide jeg er ret god til tysk.
Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal gøre?
Hilsen den nervøse

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Generthed er super svært. Specielt når det føles som om, den bare bliver værre og værre sådan som du beskriver. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Det er ikke farligt
Det lyder super hårdt, at du er så genert, når du skal snakke med andre. For når man er meget genert, så bruger man også super meget energi på at være sammen med andre. Man bruger nemlig rigtigt meget energi på at være nervøs. Når man er meget nervøs, så er det også helt normalt at opleve, at man for eksempel kan begynde ryste eller at blive svimmel, som du oplever.
Det sker fordi ens krop tror, at situationen er farlig. Og når man er i en situation, der er farlig, så har man brug for hurtigt at kunne komme ud af den. Derfor begynder ens hjerte for eksempel at slå hurtigere for, at der hurtigere kan komme ilt ud i kroppen. Og så kan man begynde at ryste. Det er præcis, det samme du oplever, når du bliver nervøs for at skulle snakke med andre. Og det er mega ubehageligt, men det er heldigvis ikke farligt.
Det giver god mening
Du skriver, at din generthed er blevet værre på det sidste. Det lyder super træls, men jeg tænker også, at det giver ret god mening. For det lyder som om, din generthed startede med at blive værre lige omkring, at alting blev lukket ned på grund af corona. Så der har faktisk været rigtigt lang tid, hvor du ikke rigtigt har behøvet at snakke med andre end din familie. Og nervøsitet kan godt blive værre af, at man ikke rigtigt får den udfordret. Når man udfordrer sin nervøsitet, så lærer man nemlig langsomt sin hjerne, at det den tror er farligt, faktisk slet ikke er det. Så når man ikke har udfordret nervøsiteten i lang tid, så har hjernen lige brug for lidt tid til at lære igen, at det ikke er farligt at snakke med andre. Hvis du har lyst til det, så kan du læse mere om det i vores artikel om at udfordre sin generthed.
Hvis din generthed ikke bliver igen, men i stedet bliver ved med at blive værre og værre, så er det dog en god idé at være lidt opmærksom. Der er nemlig nogen, der oplever at blive så nervøse, når de skal snakke med andre, at det bliver til social angst. De får det rigtigt dårligt, når de skal være sammen med folk, de ikke kender så godt. De ryster for eksempel tit og føler sig meget svimle. Mange med social angst fortæller også, at de bruger rigtigt meget tid på at være bange for, hvad andre tænker om dem. Du kan læse mere om social angst i den artikel, jeg har linket til.
Det er normalt, at man kan genkende nogle af tegnene i artiklen. Men hvis der er mange af tegnene, du kan genkende, er det vigtigt, du snakker med nogen om det. For uanset om det så er social angst eller ej, så er det i hvert fald et tegn på, at det med at skulle snakke med andre er rigtigt svært for dig. Og der er heldigvis hjælp at få til at gøre det nemmere igen.
Snak med nogen
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, at din generthed er blevet værre. Ville du for eksempel kunne snakke med dine forældre om det? Eller måske en anden voksen i nærheden af dig som du er tryg ved. Det lyder nemlig rigtigt ubehageligt for dig, at du kæmper sådan med den generthed lige nu. Og det gør det rigtigt tit lidt nemmere, hvis man ikke skal kæmpe med sin generthed helt alene. For så kan andre omkring en nemlig hjælpe en med at finde ud af, hvordan det kan blive lidt nemmere at klare de situationer, hvor man bliver rigtigt nervøs og genert.
Tag fat i din lærer
Jeg kan godt forstå, at du er nervøs for at skulle læse noget op i tysk. For det er altid super nervepirrende at skulle læse noget op for resten af klassen. Så det er også helt naturligt, at du er nervøs. Men jeg tænker, at det ville være en rigtigt god idé at snakke med din tysklærer om det. Så kan dig og din tysklærer nemlig få snakket sammen om, om der er noget, som kan gøre det nemmere for dig at læse op til undervisningen.
De kan også hjælpe hos Headspace
Du kan også altid tage fat i Headspace, hvis du har brug for at snakke med nogen og måske synes, at det er rarere at snakke med nogen, som ikke kender dig. Hos Headspace sidder der nemlig altid nogle super dygtige frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Og du kan snakke med dem om alt, hvad der fylder for dig. Hos Headspace er der nemlig ikke noget, der er hverken for stort eller for småt at snakke om. Og de frivillige rådgivere hos Headspace er vant til at snakke med unge, der er generte. Så de ved godt, at det kan være lidt svært at komme til dem. Du kan desuden være anonym hos Headspace, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Hvis du synes, at din generthed bliver ved med at blive værre, så er det en god idé at snakke med din læge. Din læge kan nemlig finde ud af, om det måske kunne være noget social angst, der driller dig. Eller om det måske er noget helt andet, der gør, at din generthed bliver ved med at blive værre. Din læge kan også hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til at få det lidt nemmere med din generthed, hvis din læge tænker, at det kunne være en god idé.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig. Og så håber jeg, at din generthed bliver mindre igen, når hverdagen bliver lidt mere normal.
De bedste hilsner fra en Mindhelper