Hej Mindhelper
Jeg er en ung kvinde på 20 år. Normalt er jeg proffessionel sportsudøver, men er skadet lige pt.
Mit problem går egentlig på at jeg aldrig har bedt om hjælp, eller følt det store behov for at få hjælp, lige indtil nu. Jeg døjer med en del angstanfald som jeg også har haft tidligere. De stammer fra da jeg var en 8/10 år, og blev egentlig udløst af at en af mine forældre var i et voldeligt forhold, som blev holdt skjult og aldrig sagt højt. Mine forældre ved derfor ikke at jeg udemærket var klar over hvad der foregik, og ikke trivedes særlig godt i den periode. Efter der har jeg altid haft en umådelig stor trang til at beskytte mine forældre, derfor har jeg aldrig bedt om hjælp hvis jeg har haft det svært.
Lige nu er jeg dog et sted i mit liv hvor jeg kan mærke jeg ikke kan komme vider euden hjælp, men jeg ved simpelthen ikke hvordan jeg skal bede om den. Det er fuldstændig udelukket for mig at bede mine forældre om det.
Jeg har en træner, som jeg føler mig rigtig tryg ved, og som en gang før har rakt ud og sagt han gerne vil hjælpe. Jeg kan dog ikke få mig selv til at tage imod den, selvom at det eneste jeg kan tænke på, er at jeg gerne vil have en at tale med.
Kan i hjælpe?

(20 år)
Kære unge kvinde på 20 år
Det kan være svært at være et sted i livet, hvor man kan mærke, at man har brug for hjælp. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det.
Angstanfald
Du skriver, at du har nogle angstanfald. Det kan føles ret skræmmende, når angsten rammer. Men heldigvis er angstanfald ikke farlige. Du kan læse mere om angst i vores artikel Angst: 14 gode råd og 5 steder du kan få hjælp. Når angsten fylder meget, er det vigtigt at få hjælp. For man kan sagtens arbejde med at få det bedre, og gøre, at angsten fylder mindre.
At række ud
Du skriver også, at du aldrig har bedt om hjælp før, og at du har det svært ved at gøre det. Det kan være ret hårdt, når man kan mærke, at man egentlig har brug for hjælp. Men at man samtidig har rigtig svært ved at række ud efter den. Når man har det sådan kan man nemlig komme til at gå med de svære ting alene. Og så kan tingene komme til at hobe sig op.
At bede om hjælp kan være svært. Og det er også normalt at synes, det kan være grænseoverskridende at bede en anden om hjælp. Måske vil man ikke belemre den anden. Eller måske vil man gerne beskytte personen fra det svære, man bøvler med. Tanker som dem tror jeg, at langt de fleste unge har prøvet at have.
Spring ud i det
Alle mennesker støder på svære perioder i livet. Men de perioder bliver lettere, hvis man kan få støtte og hjælp. Derfor er det med at kunne række ud efter hjælp også en super god evne at have. Derfor synes jeg også det er super godt og sejt, at du er kommet frem til, at du gerne vil bede om hjælp.
Når man skal gøre noget uvant kan det hjælpe, at starte i de små. Det kan f.eks. være ved at fortælle en lille ting, som er svær. Det behøves altså ikke være at lukke op for alle det svære på en gang.
Det kan også være godt at tænke over, hvem der kunne være gode at tale med. Nogle unge synes, det er mest trygt at tale med en god ven, og for andre er det måske deres forældre. Det er ikke så vigtigt præcist, hvem du taler med, og derfor synes jeg også, at du skal tage fat i den person, som du føler ville være lettest at tale med. Og her skriver du, at du har tænkt på, at du måske kunne snakke med din træner.
Tal med din træner
Du skriver samtidig også, at du ikke kan få dig selv til at tage imod hjælpen, som din træner har tilbudt. Jeg kan godt forstå, at det kan være svært. Men mit bedste råd til dig er, at prøve at gøre det alligevel.
Ofte er det nemlig ikke så slemt, når først man er kommet i gang. Og hvis din træner selv har rakt ud viser det også, at han gerne vil hjælpe.
Du kan også prøve og vende det om og tænke, hvordan du ville tænke om en god ven, som rakte ud efter hjælp? Og så prøve at overføre de tanker til din egen situation. Du kan kigge på gode råd til at tale om svære ting i artiklen Guide til at tale med forældre. Den kan også sagtens bruges til andre end forældre.
Tag i Headspace
Det kan nogle gange være lettere at tale med nogen, som ikke kender en. Derfor vil jeg også lige tippe dig om Headspace. Headspace er et sted, man kan komme og få samtaler. De frivillige som arbejder der er super søde og vant til at tale med unge. Derfor ved de også, at det kan være svært at række ud efter hjælp. Så de gør deres bedste for at støtte en. Der ligger headspacecentre i de fleste større byer. Og ellers kan du også fange dem på deres chat.
Det er hårdt at gå med svære ting alene. Derfor håber jeg også, at du har fået mod på at bede om hjælp. Jeg sender i hvert fald en masse gode tanker din vej.
De bedste hilsner fra en Mindhelper