Hej Mindhelper
Jeg tror at jeg er social angst, men jeg er ikke sikker. Hver gang jeg er i et sted med mange mennesker føler jeg at de dømmer mig, griner af mig, og jeg hader når der er mange mennesker der kigger på mig. Pga det kan jeg ikke fremlægge i klassen eller række hånden op, og når jeg fremlægger kommer jeg altid til at græde efter fremlæggelsen. Det er ret svært for mig fordi der er virkelig mange fremlæggelser jeg skal fremlægge. Kan i måske fortælle mig hvad der er galt med mig?

(13 år)
Kære Du
Det lyder som om at det med, hvad andre tænker om dig, påvirker dig rigtig meget. Og at det fylder meget, at skulle fremlægge ovre i skolen. Derfor er jeg super glad for at du har skrevet herind og delt dine tanker. For dem skal du ikke gå med alene.
At fremlægge kan være svært
Du skriver at det er svært for dig, at skulle fremlægge foran klassen, og at du græder efter, du har fremlagt. Det lyder rigtig ubehageligt, for når man går i skole, skal man ret ofte fremlægge. Og så er det bare mega træls, hvis man virkelig ikke kan lide det.
Jeg tror, at rigtig mange andre unge kan genkende, det du beskriver. For der er ret mange, som ikke er særlig vilde med at skulle op foran klassen og fremlægge. Det kan nemlig føles som en sårbar situation at stå i. Og det kan føles lidt som om, at dem der kigger på en, bedømmer det man gør. Det kan gøre en ret nervøs, så det er helt naturligt, at det kan være svært.
Samtidig synes jeg også, at det er super sejt, at du har fremlagt, selvom du synes det er hammer svært. Ofte er det nemlig sådan, at vi mennesker kan mere end vi selv tror. Og selvom vi kan have en følelse i kroppen af “Jeg kan ikke”, så kan vi ofte godt overvinde den svære følelse, og gøre det alligevel. Men det skal selvfølgelig helst ikke være sådan, at du græder bagefter, for det kan være hårdt at holde til i længden.
Derfor tænker jeg også, at du måske kan finde lidt hjælp i denne her artikel. Den handler om, hvad man kan gøre, hvis man er nervøs for at skulle til eksamen. Selvom eksamen og fremlæggelse ikke er det samme, tænker jeg alligevel, at der kan være nogle tips i artiklen, som du kan prøve af, så det måske kan blive lidt lettere, at skulle fremlægge.
Du kan også få gode råd til at blive bedre til at række hånden op i klassen i vores artikel: Bange for at række hånden op? Få 8 gode råd.
Social angst
Du skriver også, at du tror, at du måske har social angst. Og at du føler at andre dømmer dig, når du er et sted med mange mennesker. Det er en naturlig ting, at vi mennesker tænker over, hvad andre synes om os. Og mange kan godt blive ekstra usikre, når de er omgivet af mange mennesker. Det er ikke nogle rare følelser at gå rundt med, og det kan være svært at slukke for tankerne, hvis først de er poppet op.
Hvis usikkerheden kommer til at fylde rigtig meget, kan det blive til social angst. Når man har social angst, kan man både opleve at få det ubehageligt i kroppen når man er sammen med andre mennesker. Og man kan også komme til at bruge rigtig meget tid på at spekulere over, hvad andre tænker om en. Hvis du gerne vil læse lidt mere om social angst, kan du kigge på denne artikel: 4 tegn på social angst, og steder du kan få hjælp.
Tal med en voksen
Når man går med en masse svære tanker og følelser, er det vigtigt at tale med en voksen om det. Derfor er mit bedste råd til dig, at du fortæller en voksen i dit liv, om hvordan du har det med at fremlægge, og at du tror, du har social angst. Det kan være dine forældre, en sød tante, eller en helt tredje person, du føler dig tryg ved. Det kan nemlig gøre det der er svært lidt lettere at gå rundt med, hvis man får sagt det højt. Og så kan den voksne være med til at støtte dig, i det der er svært.
Snak med en lærer
Jeg tænker også, at det kunne være en god ide, at du talte med en lærer om, at du har det svært med at fremlægge. Lærerne er der nemlig for at hjælpe dig, med både det faglige, men også med andre ting der kan gøre det svært, at skulle gå i skole. Og jeg tænker at der er god chance for, at lærerne før har prøvet, at en elev synes det med at fremlægge, var svært.
Det er hammer hårdt, når tankerne om hvad andre synes om en fylder meget, og når man synes det er rigtig svært at skulle fremlægge foran andre. Derfor håber jeg også meget, at der er noget i mit svar, du har kunne bruge. Og at du får talt med en voksen om, hvordan du har det, så du ikke skal gå med tankerne og følelserne alene.
De bedste hilsner fra en Mindhelper