hej mindhelper, den seneste måned har jeg følt mig mere følsom og ked af det end jeg plejer. når jeg fx har været hjemme hos mine forældre kan jeg begynde at græde i flere timer når jeg kommer hjem, fordi jeg er bange for at miste dem. Jeg synes også at det svært ift. min kæreste som er rigtig sød, jeg har bare virkelig svært ved at sætte pris på hvor sød han er, når jeg selv er ked og jeg kan mærke jeg trækker mig ind i mig selv. Jeg synes det kan være svært at overskue dagene og selvom jeg godt kan grine og være glad, så er det som om jeg hele tiden kommer tilbage til at være nedtrykt.
jeg føler mig stresset over tiden går for jeg føler ikke jeg kan nå at få styr på hvordan jeg har det før jeg skal tage stilling til andre mennesker – venner, kollegaer og kæreste.
Jeg føler at jeg nogle gange prøver at lede efter en diagnose som passer på mig, nok fordi jeg gerne vil have noget hjælp til hvordan man kontrollere sit følelsesliv. jeg er i tvivl om at det ”bare” er sådan når man er ung, eller om jeg skal gøre noget ved det og i så fald hvad.
jeg har ikke selvmordstanker og kommer da også op om morgnen, så er i tvivl om jeg bare forventer for meget ift. hvor glad man skal være.

(21 år)
Kære du
Det lyder til, at du er ramlet ind i en svær periode lige nu, hvor der sker rigtig meget omkring dig. I sådan nogle perioder kan det godt være svært at vide hvad man skal gøre. Derfor er jeg også glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os.
Svære perioder kommer og går
Når jeg læser dit brev, så lyder det til at du har rigtig meget på tallerkenen lige nu. Det kan nemlig være svært at stoppe op og mærke efter hvordan man har det, hvis man hele tiden skal tage stilling til andre mennesker.
At have det svært i perioder er normalt. Alle menneskers humør svinger mellem gode og dårlige perioder. Nogle gange kan det vare flere uger, og andre gange er det kun nogle dage. Begge dele er helt normale.
Så selvom det hele virker svært lige nu, skal du vide, at det godt kan blive bedre. De fleste menneskers svære perioder har nemlig en udløbsdato og med tiden får de det meget bedre.
Men for nogle mennesker kan de dårlige perioder komme til at fylde så meget, at det bliver svært at komme igennem sin hverdag. Alting virker gråt og trist, og de fleste ting man plejede at lave, kan virke uoverskueligt.
Hvis det lyder som noget du kan genkende, kan det måske være en god ide at tage en snak med din læge. Læger ved nemlig rigtig meget om, hvad der sker både ude og inde i kroppen, og kan derfor være rigtig gode at snakke med, hvis man har det svært.
Hvis du har lyst til at vide mere om, hvad du kan gøre ved din tristhed, så kan jeg varmt anbefale dig vores artikel: I kulkælderen? Få 10 gode råd til at håndtere din tristhed. Her får du 10 gode tips til, hvordan du kan håndtere din tristhed bedst muligt.
Har du prøvet at snakke med nogen om det?
Når jeg læser dit brev, kommer jeg til at tænke på, om du får talt med nogen om hvordan du har det? For når vi har det svært, kan det være rigtig rart og lettende at få det sagt højt til nogen. Jo længere tid vi går med det alene, jo mere begynder det at fylde i vores hoved.
Det kunne fx være nogle af dine venner, en i familien eller en helt tredje. Det vigtigste er som sådan ikke hvem du taler med, men at det er en som du stoler på og er tryg ved.
Det kan være at de selv har prøvet at være inde i en rigtig svær periode og har nogle gode råd til, hvad du kan gøre for at få det bedre.
Prøv at tage en snak med din kæreste om det
Du skriver, at du også har rigtig svært ved at sætte pris på hvor sød din kæreste er, når du selv er ked af det og trækker dig ind i dig selv.
Når man står i en situation, hvor det kan være svært at vise sin kæreste den omsorg og kærlighed, man gerne vil give dem, kan det være en god ide at involvere dem i ens tanker.
Fortæl ham fx at du synes det er lidt svært for tiden, og at du derfor synes det er svært at sætte lige så meget pris på ham, som du gerne vil.
På den måde, får du ikke kun snakket med en anden om hvordan du har det, men giver ham også en bedre mulighed for at hjælpe og støtte dig i det, der er svært.
De er altid klar til at lytte hos headspace
Hvis du har lyst til at snakke med nogen, som ikke lige kender dig, så kan jeg varmt anbefale dig headspace. Hos headspace sidder der en masse søde og dygtige frivillige, som er vant til at snakke med unge der har det svært.
Her kan du få et rum, som bare er dit. Du skal ikke tage stilling til andre omkring, men i stedet fortælle det du synes der er svært og hvad end du nu har på hjertet. Det er gratis og du kan være helt anonym, hvis du har lyst til det.
Det kan være rigtig hårdt, hvis man går og føler sig mere følsom og ked af det, end man plejer. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender de allervarmeste tanker din vej og håber skyerne over dig letter snart.
De bedste hilsner fra en Mindhelper