Jeg er startet i gymnasiet. Og jeg er bange for, jeg ikke kan fungere der. Jeg føler at alting ramler om mig. Og at jeg ikke har nogen kontrol over mit liv.
Er det muligt at blive lammet af sine følelser?
Jeg er en følsom pige, med stor skræk for forandring. Jeg er lige startet i gymnasium og jeg tror ikke jeg kan fungere. Jeg føler jeg har ingen kontrol over mit liv og alting ramler sammen under mig. Når det så er sagt, så skriver jeg ind her da jeg har søgt en helveds masse om hvordan man forebygger angst og ingen af de beskrivelser der bliver givet passer til hvordan jeg føler det hænger sammen for mig. Jeg har haft det sådan her i meget lang tid og er først nu begyndt at indse at jeg er ved at udvikle angst. Nogle gode råd om hvad man gør i den her situation, for jeg ved det sgu ikke lige helt selv?

(Pige, 16 år)
Kære 16 årige pige
Det lyder, som om det har været rigtigt svært for dig at skulle starte på gymnasiet. Og det forstår jeg virkeligt godt. For forandringer kan bare være dødsvære. Så jeg er rigtigt glad for, at du har skrevet ind og delt dine tanker.
Det er ikke unormalt
Du spørger, om det er muligt at blive lammet af sine følelser? Og ja, det er muligt at føle sig så overvældet af sine følelser, at man føler sig helt lammet. Hvis man for eksempel bliver rigtigt bange, er det faktisk et helt normalt, at man kan opleve at “fryse” og føle, at man slet ikke kan gøre noget overhovedet. Og der er heller ikke unormalt, at man kan opleve at føle sig lammet af sine følelser, hvis man har det virkeligt svært. Som for eksempel hvis man føler sig rigtigt trist. Men hvis du har det sådan, at du føler dig lammet af dine følelser, er det et tegn på, at du har det svært. Og så er det rigtigt vigtigt, at du får fortalt nogen, hvordan du går og har det. Du skal nemlig ikke gå rundt og have det svært helt alene. Det er der nemlig ingen, der fortjener. Heller ikke dig
Snak med dine forældre
Det lyder virkeligt ikke særligt rart, at du føler, at du ikke rigtigt har nogen kontrol over dit liv. Og at alting ramler rundt om dig. Men jeg tænker også, at det er meget normalt, at man kan have det sådan, når man oplever forandringer. Og det er jo faktisk en ret stor forandring pludseligt at skulle skifte fra folkeskolen til gymnasiet. Derfor kan det nogle gange godt tage lidt tid at vænne sig til skiftet. Og så er det helt normalt, at man kan opleve at føle, at man slet ikke har nogen kontrol med tingene. Men jeg forstår virkeligt godt, at det er drønhårdt for dig at have det sådan. For det er virkeligt ikke særligt rart at have en følelse af, at man slet ikke har nogen kontrol over sit liv.
Du spørger, hvad det allerbedste du kan gøre ved den situation, du står i er? Og det allerbedste du kan gøre, er at snakke med dine forældre om, at du har det sådan her. Både fordi, det er så vigtigt at have nogen at støtte sig op ad, når man har det svært. Det er nemlig nemmere at håndtere de svære følelser, hvis man ikke er alene om dem. Men også fordi, at det er vigtigt du får fortalt det til dine forældre, hvis du er bange for, du er ved at udvikle angst. Det er nemlig den bedste måde at forebygge angst på. Angsten får nemlig tid til at gå og bygge sig op og fylde mere og mere, hvis du går rundt med den alene. Men hvis du fortæller nogen, at du faktisk har det virkeligt svært lige nu, kan du få hjælp til at lære at håndtere angsten, inden den kommer til at fylde for meget. Derfor er det så vigtigt, at du får fortalt dine forældre, hvordan du går og har det. Hvis det er svært for dig at skulle sige det til dine forældre, kan du prøve at skrive det til dem i et brev. Det gør det nogle gange nemmere, fordi man så ikke behøver sige helt så meget selv.
Tag fat i Headspace
Du kan også tage fat i Headspace. Headspace er nemlig rigtigt gode at tage fat i, hvis man har det svært og har brug for nogen at snakke med. Hos Headspace sidder der frivillige rådgivere klar til at snakke med dig. Du kan snakke med de frivillige rådgivere om alt, hvad der er svært for dig. Og der er ikke noget, der er for stort. Og heller ikke noget, der er for småt. De frivillige har nemlig snakket med en masse unge, der har haft det svært. Så de er vant til at snakke med unge, der har det svært.
Snak med din læge
Hvis du er bange for, at du er ved at udvikle angst, synes jeg også, du skal snakke med din læge. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, om det er angst. Og så kan din læge hjælpe dig med at finde ud af, hvor du bedst kan få hjælp henne. Så du kan få det godt igen.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen. Så du ikke skal gå med det her helt alene. Det kan nemlig godt lade sig gøre at få det godt igen, selvom det måske føles virkeligt svært lige nu.
De bedste hilsner fra en Mindhelper