Hej Mindhelper
Jeg er en 17årig pige, som for 2 mdr siden blev vaccineret med corona vaccine, og blev dårlig. Så dårlig jeg måtte på sygehuset. Jeg har efterfølgende udviklet angst og er nu konstant bange for jeg fejler noget. Jeg får hele tiden ”choks” som om alt i min krop stopper og at jeg er ved at dø. I dag fik jeg så også et krampeanfald og kunne slet ikke bevæge mig. Føler jeg har symptomer på alle dødelige sygdomme, og er så bange for at lukke øjnene. Jeg ved snart ikke hvordan jeg skal håndtere det.

(17 år)
Kære Pige på 17 år
Det lyder som om, at du er inde i en hammer svær periode lige nu. Og at tankerne om sygdom, fylder rigtig meget hos dig. Derfor er jeg glad for at du har skrevet herind og delt dine oplevelser med os. For dem skal du ikke gå med alane.
Det er normalt
Det er en helt naturlig at komme til at tænke på sygdom og død en gang imellem, det er der rigtig mange mennesker der gør. Her i perioden med Corona har der været rigtig meget fokus på sygdom, og jeg tror at mange unge kan genkende, at det med sygdom og død, er noget der har fyldt mere end det plejer, i det sidste 1,5 år. Men hvis tankerne kommer til at fylde for meget, kan det blive et problem.
Kroppen og angst
Du skriver, at du blev syg i forbindelse med din vaccination, og måtte en tur på sygehuset. Når man har haft sådan en oplevelse, kan den godt sætte sig i kroppen som en slags chok. Når man oplever noget der er skræmmende, reagere kroppen nemlig ved at sætte gang i alarmberedskabet. Det gør kroppen for at passe på os, så vi kan håndtere den situation, der har gjort os bange. Men nogen gange, kan kroppen sidde fast i alarmberedskabet, og selvom den farlige situation er overstået, så har kroppen ikke helt forstået, at der ikke længere er fare på færde. Når kroppen bliver i alarmberedskabet for længe, kan det gå hen og blive til angst.
Du skriver, at du føler, at du har symptomer på alle de dødelige sygdomme. Når man er bange for at blive syg, kan hjernen god spille en et pus. Det er et psykologisk fænomen der hedder placebo. Når man oplever placebo kan tanker om at man er syg gøre, at man oplever at få symptomer, selvom man slet ikke er syg. Så hvis man nu er bange for at få halsbetændelse, kan det pludselig føles som om, man begynder at blive øm i halsen. Når man så mærker den ømme hals, bliver de angste tanker bekræftet. Og på den måde kan det blive en ond cirkel, hvor tankerne får frit løb og skaber panik i hele systemet. Er det noget du kan genkende?
Det kan blive godt igen
Når man har angst, kan kroppen godt reagere voldsomt. Det kan f.eks føles som om man får chok, eller at ens krop begynder at ryste. Det kan være rigtig ubehageligt og skræmmende, men angst er heldigvis ikke farligt. Og mange der har angst oplever, at få det godt igen, og får et liv hvor angsten ikke fylder så meget i hverdagen.
Jeg kan ikke sige om alt det du oplever er angst, det skal der nogen fagprofessionelle til at vurdere. Men hvis du gerne vil læse mere om angst, kan du prøve at kigge på denne her artikel om, hvad angst er, og hvad man kan gøre for at håndtere de svære følelser.
Tal om det
Når man går med en masse svære tanker og følelser, er det vigtigt at tale med nogen om det. For når man går alene med tankerne, kan de godt vokse sig større. Derfor er mit bedste råd til dig, at få fortalt nogen i dit liv om, hvordan du går og har det. Det er ikke så vigtigt præcis hvem det er, bare du får talt med nogen. Det kan være dine forældre, en god venindes mor, eller en sød lærer.
Selvom det måske ikke kan få tankerne eller frygten til at gå væk, kan det gøre de svære ting lidt lettere at bære på. Og dem omkring dig kan støtte dig, når de svære tanker popper op. Jeg linker dig lige til denne her artikel, der er der lidt råd til, hvordan man kan tale med sine forældre når man har det svært. Selvom artiklen handler om forældre, kan den også sagtens bruges, hvis man hellere vil tale med en anden voksen.
Tag til lægen
Du beskriver, at du har haft nogle voldsomme kropslige oplevelser på det seneste, f.eks krampe anfald. Derfor er vigtigt, at du tager et smut forbi din læge, og fortæller om de oplevelser du har haft. Lægen kan hjælpe dig med at finde ud af, hvad der kan være på spil hos dig. Og lægen kan også være med til at finde ud af, om det er angst du oplever. Lægen ved nemlig en helt masse om hvordan kroppen og psyken spiller sammen. Og kan hjælpe dig med at finde ud af, hvilken hjælp du kan få, hvis der er brug for det. Hvis du synes det kan være lidt svært det med at tage til lægen, kan du læse denne her artikel, om alt du skal vide om at gå til lægen når man har det svært.
Hos Angsttelefonen, vil de gerne lytte
Du kan også altid tage fat i Angsttelefonen. Angsttelefonen er for mennesker med angst, eller mennesker med mistanke om at de har angst. Hos Angsttelefonen sidder der en masse rigtig dygtige og søde rådgivere, som ved en masse om hvad det vil sige at kæmpe med angst. Og de er vant til at tale med en masse forskellige mennesker, og ved godt, at det måske kan være lidt svært at tale om. De kan være rigtig gode at tage fat i, hvis man har spørgsmål om angst, eller bare har brug for at tale om hvordan man har det. Så dem kan jeg varmt anbefale.
Jeg håber at der er noget i mit svar du kan bruge. Og så sender jeg dig en masse gode tanker, og krydser fingre for, at du snart kan få lidt mere ro på de ubehagelige tanker og følelser.
De bedste hilsner fra en Mindhelper