Hej
Jeg har døjet med slem depression og angst i snart 2 år. Jeg har været til psykolog før, men gøre bare ikke at hun hørte mig, så jeg stoppede med at fortælle om mine slemmeste og dybeste tanker. Min mor og tætteste venner tror at jeg har det godt igen, men jeg føler bare at jeg går længere ind i mig selv. Jeg er tit så presset og frustreret at det går ud over min mor, fordi jeg bliver sur, eller får et angstanfald, jeg kan bare ikke overskue at sige det og at det skal gøres til et problem, fordi jeg føler bare at jeg er i en ond cirkel jeg ikke kan komme ud af. Jeg går på gymnasie, hvilket godt kan være stressende og man har ikke rigtig tid til sig selv og jeg er meget ensom og kan ikke finde ud af at være den glade, udadvendte pige mange kender mig som, jeg savner positive tanker og glade dage. Jeg har brug for en der lytter og kan hjælpe mig og være den voksne, for jeg har for mange bolde i hænderne. Det kollapser alt for tit.

(Pige, 17 år)
Kære pige på 17
Det er mega hårdt, hvis man oplever at være så presset, at man ikke længere kan overskue det hele. Så er det helt normalt at have brug for hjælp. Derfor er jeg også rigtigt glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker med os. For det er et super godt skridt i den rigtige retning.
En ond cirkel
Du skriver, at du har døjet med angst og depression i snart 2 år og du føler, at det er blevet en ond cirkel, som det er svært at bryde ud af. Samtidigt skriver du også, at dine venner og mor ikke ved, hvor skidt du har det. Jeg tænker, at det må være rigtigt frustrerende, at din mor og venner tror du har det godt, når du selv oplever noget helt andet. For vi mennesker har brug for at blive set og forstået, ellers kan vi godt komme til at føle os ensomme og triste. Det er helt normalt at have det på den måde. Derfor synes jeg også, at du beskriver det super flot, når du skriver, at du har brug for en der lytter og kan hjælpe dig. En der kan hjælpe med at håndtere alle de bolde, som du selv forsøger at håndtere lige nu. For det er alt for svært at skulle stå med helt alene. Derfor er mit bedste råd til dig også lidt dit eget – at få snakket med nogen om, hvad der sker med dig.
Snak med din mor om det
Du skriver, at det går ud over din mor, hvis du bliver sur eller angst, fordi du ikke kan overskue, at sige det til hende. Det kan jeg sagtens forstå. Hvis man er super presset, så har man ikke rigtig overskud til, at prøve at formulere, hvad man føler og tænker. Men jeg tænker stadigvæk, at det kunne være en rigtig god idé, hvis du fik snakket med din mor om, hvordan du har det. For måske kunne din mor være den, som kunne hjælpe dig med at håndtere noget af alt det svære? Ens forældre er tit dem, som er tættest på en i ens hverdag, og derfor også tit dem, som har allerbedst mulighed for at hjælpe en. Men det kan være svært at få åbnet op for samtalen. Du kan prøve at læse vores artikel om, hvordan man snakker med sine forældre om svære ting. Der står nogle rigtigt gode råd til, hvordan man snakke sammen på en måde, som er overskuelig. Det kan være en god idé, at tage snakken på et tidspunkt, hvor du ikke er alt for oprørt. Måske en weekenddag eller et andet tidspunkt, hvor der er ro på. Det kan i hvert fald gøre det lidt nemmere, at få sagt de ting, som det er vigtigt at få ud. Hvis du synes det lyder totalt uoverskueligt, så kan du også overveje at skrive et brev/note til din mor/far. På den måde ville du have ro til at skrive de ting ned, som det er vigtigt at de ved, uden at du bliver forstyrret eller det bliver uoverskueligt. Måske kunne det være rart for dig?
Fordi vores familier elsker os og især vores forældre rigtigt gerne vil hjælpe os, så kan det nogle gange være svært at snakke med dem om, hvordan man har det. Det lyder måske fjollet. Men de vil måske prøve at komme med en masse løsninger på ens problemer, selvom det man måske har brug for er, at de bare lytter. Derfor kan det også være en rigtig god idé at fortælle dem på forhånd, at man har brug for, at de bare lytter og ikke prøver at hjælpe. For det er måske den største hjælp de kan komme med lige nu? Bare at være der for dig.
Snak med dine venner
Jeg er næsten helt sikker på, at dine venner rigtigt gerne vil hjælpe og lytte, hvis de forstår, hvor svært du har det. Måske kan du prøve at snakke med en enkelt ven eller veninde først? Selvom de måske ikke kan gøre så meget ved angsten eller depressionen, så kan det være mega rart at have nogle, som lytter og støtter en, så man ikke føler sig helt alene med sine tanker og følelser. Måske er der en bestemt person, som du tænker kunne være den rigtige at snakke med? Så kan du spørge om de har tid til at snakke lidt med dig og gå en tur eller noget andet hyggeligt.
Psykologen
Du skriver, at du har snakket med en psykolog tidligere, men du oplevede, at hun ikke rigtigt hørte dig ordentligt. Det er en mega ærgerlig oplevelse, og jeg kan godt forstå, hvis du mistede lysten til at snakke med hende. Men det er egentligt ret normalt, at man ikke altid klinger med den første psykolog, man prøver. Nogle gange kan det godt tage lidt forsøg før man finder den rigtige psykolog for en. Derfor kan du også overveje, om det kunne være rart at snakke med en anden psykolog? Psykologen kan nemlig hjælpe med at håndtere depressionen og angsten, hvis man finder en psykolog, som man matcher godt med.
Tag fat i Headspace
Hvis du tænker, at det slet ikke giver mening for dig, at skulle snakke med nogen du kender eller en psykolog, så kan jeg også anbefale Headspace. Headspace er en frivillig rådgivning, hvor unge kan komme og snakke om de ting som fylder. Så kommer man ind og snakker med en af deres frivillige og så kan man aftale, om man har lyst til at blive ved med at komme der. Det er helt anonymt og det kan være en super rar måde at få snakket sine tanker og problemer igennem. Jeg kan varmt anbefale Headspace.
Det er mega svært, at gå rundt og have det dårligt, og det kan blive endnu sværere, hvis man går med det helt alene. Derfor er det også en super god idé, at få snakket med nogen om de ting, der sker indeni en. Også selvom det kan være hårdt. Jeg håber, at du har kunne bruge mine råd til noget. Og så krydser jeg fingre for, at du får snakket med nogen, så du kan få hjælp og støtte til at håndtere det hele.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper