Hej Mindhelper
Jeg er rigtig angst for at nogle jeg kender eller selv bliver/ er psykopat. Og at de kunne finde på at gøre noget meget slemt. Jeg er også diagnoseret stress. Jeg har alle symptomerne på angst og jeg ved ikke hvordan jeg skal udtrykke, Hvordan jeg har det for jer. Hvad kan jeg gøre? For at få det til at gå væk, jeg er træt af, at angsten tager over og at jeg F.eks ikke “må” snakke inde i en butik fordi så sker der det her og det her.

(Pige, 14 år)
Hej Pige på 14 år
Det er en rigtigt ubehagelig tanke, at man enten selv eller nogle andre kan komme til at gøre noget slemt. Derfor er det også nogle tanker, som kan gøre de fleste mennesker utilpasse og lidt bange. Så jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Tankerne er ikke farlige
Det er vigtigt, at du ved, at selvom tankerne kan føles farlige, så er de det ikke. De er bare tanker, og de kommer og går som det passer dem. Man kan nemlig ikke selv bestemme, hvad man vil tænke på, og hvor meget man vil tænke. Derfor kan et lille tip til at få tankerne og angsten til at fylde mindre være, at du kan prøve at øve dig i at acceptere tankerne, når de popper op. For jo mere du kæmper imod dine tanker, jo mere opmærksomhed giver du dem. Og de ting man giver opmærksomhed er også de ting, der kommer til at fylde i.
Du kan for eksempel øve sig i at acceptere tankerne ved at give dem et navn. Det kunne være, at tanken om, at andre kunne finde på at gøre noget slemt, kunne hedde Yrsa. Når den så popper op, så kan du prøve at sige til sig selv: “nå hej Yrsa, var du der? Det er helt okay, og jeg kan sagtens fortsætte det, jeg var i gang med.” Det lyder måske lidt fjollet, men det må det også gerne være. For det kan også være med til at minde en om, at det jo bare er tanker og, at de ikke er så farlige. Det er helt okay, hvis det er svært i starten, for det er en helt anden måde at tænke på, end du er vant til. Derfor tager det også lidt tid at blive rigtigt god til det, men jo mere du øver dig, jo nemmere bliver det.
Når tankerne fylder for meget
Der er nogle, der oplever at frygten for, at de selv eller andre kommer til at gøre noget slemt, kommer til at fylde så meget, at den bliver til OCD. De oplever også, at de skal gøre nogle bestemte ting for, at det, som de frygter, ikke sker. Det kunne for eksempel være at banke tre gange under bordet eller lade være med at tale til nogen i en butik.
Du kan læse mere om OCD i den artikel, jeg har linket til. Hvis du kan genkende mange af tingene i artiklen, så er det vigtigt, at du fortæller det til nogen. For heldigvis så kan man godt blive fra for angsten igen, selv hvis den er blevet til OCD, men det kræver, at man får den rigtige hjælp. Og det første skridt til at få den rigtige hjælp er at fortælle nogen, hvordan man har det.
Snak med nogen
Det bedste råd jeg kan give dig er, at du skal snakke med nogen om, hvordan du har det. For når angsten fylder så meget for dig, så skal du ikke være alene med den. Det er den alt for tung til. Du kan forestille dig, at den er lidt ligesom en sportstaske, der er fyldt med mursten. Lige nu er du alene om at bære den, og det kan du måske godt i et stykke tid. Men jo længere tid, du skal bære den alene, jo sværere bliver det. Hvis der derimod kommer en og hjælper dig med at bære den, så bliver den meget nemmere at bære.
Det er ikke så vigtigt, hvem du snakker med. Det skal bare være en voksen, du er tryg ved. Så det kunne for eksempel være dine forældre, hvis du har det godt med dem. For de fleste forældre vil rigtigt gerne hjælpe, hvis man har det svært. Men det kan også være en god lærer på din skole, en rar bedstemor eller en helt tredje person. Det vigtigste er nemlig bare, at du får snakket med nogen, så du ikke skal være alene med angsten. Hvis det er svært for dig at starte snakken, så kan du læse vores artikel om at snakke med sine forældre om de svære ting. Der er nemlig en masse gode råd til, hvordan man kan få fortalt sine forældre om de svære ting.
Tag fat i AngstTelefonen
Du kan også tage fat i AngstTelefonen, hvis du har brug for at snakke med nogen om angsten. Hos AngstTelefonen sidder der nemlig nogle super dygtige rådgivere klar til at snakke med dig, som ved en masse om angst. Rådgiverne ved en masse om angst og kan måske også give dig nogle tips til, hvad du kan gøre og hvem, du kan snakke med. Du kan være helt anonym hos AngstTelefonen, hvis du helst vil det, så dem kan du trygt tage fat i.
Snak med din læge
Du skriver, at du også er diagnosticeret med stress. Derfor kommer jeg til at tænke på, om du mon får noget hjælp til det? Hvis ikke du gør det, så synes jeg, at du skal prøve at snakke med din læge. Så kan du også fortælle lægen om din angst. For din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp henne. Og så kan din læge også hjælpe dig med at finde ud af, om det kunne være en form for OCD, som du kæmper med.
Jeg håber, at der er noget i mit svar, der har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du får snakket med nogen om din angst, så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For man kan nemlig godt få det godt igen, også selvom man kæmper med en form for angst.
De bedste hilsner fra en Mindhelper