Hej.
Jeg følger mig så stresset med skole, arbejde, kørekort osv. Derudover så er tre bekendte døde (18,18,14 år) af hjertestopx2, og en togulykke og jeg er derfor sygt bange for det sker for mig eller min familie. Jeg er blevet bange for døden og det påvirker min søvn.. Detudover så har jeg en køreprøve jeg har dumpet 2 gange så det nederen og en eksamen som er vild svær som ødelægger mit hunør så jeg ikke kan andet end at græde.
Ved ikke hvem jeg skal snakke med, gøre osv så pliz hjælp mig med min døde angst (så slemt at jeg må tjekke om folk lever om natten pga tanker siger de har fået hjertestop) og mine dårlig tanker om mig selv, skole og mit stress. Ser frem til jeres svar
knus C.

(Pige, 18 år)
Kære C
Hold da op. Du har godt nok mange ret svære ting over hovedet lige nu. Så jeg kan godt forstå, hvis du synes, at det hele er lidt svært lige for tiden. Og jeg er super glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker.
Du reagerer på dødsfaldene
Jeg er virkeligt ked af at høre, at du har oplevet så mange bekendte dø i så ung en alder. Det må være helt vildt hårdt. Og det er også helt vildt svært at opleve, at der er så mange af ens bekendte, der dør. Enten fordi de får hjertestop eller fordi de bliver slået ihjel i en togulykke. Så det giver helt vildt god mening, at du nu er blevet rigtigt bekymret for, om der er andre rundt omkring dig, der kunne dø af hjertestop. Det er nemlig helt normalt, at man reagerer på det, når man oplever at tre af ens bekendte. Og jeg tænker, at den her dødsangst er din reaktion på de her dødsfald. Jeg ved godt, det ikke løser dit problem med din dødsangst. Men jeg ved ikke, om det hjælper lidt at vide, at det faktisk er en helt normal reaktion på det, du har oplevet?
Et par råd
Du skriver, at du føler dig stresset. Og det kan jeg godt forstå, for det lyder, som om du har vildt meget over hovedet lige nu. Det allerbedste råd hvis man føler sig stresset er at finde ud af, hvad det er der stresser en. Og så finde ud af, hvordan man kan finde en løsning på det. Du kan læse vores artikel om, hvad man kan gøre, hvis man føler sig stresset, hvis du gerne vil have hjælp, hvordan du kan gøre det.
Men nogen gange kan man ikke finde en løsning lige nu og her. Og så kan mindfulness nogen gange hjælpe lidt til at få en tiltrængt pause, når man føler sig stresset. Det er ikke en mirakelkur. Men nogen gange kan en pause hjælpe lidt, når man føler sig stresset. Også selvom det kun er en pause på 15 minutter. Og sådan en pause kan mindfulness nogen gange give en. Så hvis du har lyst til at give en chance, kan du tjekke vores guide til fire simple mindfulnessøvelser ud. Det kan også være, at mindfulnessøvelserne kan hjælpe dig med at finde ro om aftenen, når du skal sove.
Snak med nogen
Det allerbedste råd jeg kan give dig er, at du skal fortælle nogen, om alle de ting du har skrevet i dit brev. Det her er nemlig ikke noget, du skal kæmpe med alene. Det her er noget, du skal have hjælp til. Og den eneste måde at få den hjælp på, er ved at fortælle nogen, hvordan du har det. Så de ved, at du har brug for deres hjælp og deres støtte lige nu. Alle de svære tanker og følelser, du går og kæmper med, kan andre nemlig ikke se på dig. Du skriver, at du ikke helt ved, hvem du kan snakke med. Og i virkeligheden er det faktisk ikke så vigtigt lige præcis, hvem du snakker med. Det skal sådan set bare være et menneske, som du stoler på. Og som du er tryg ved at åbne op overfor. Men jeg har lavet lidt forslag til dig, som du kan se nedenunder:
- Dine forældre: du kan for eksempel starte med at snakke med dine forældre. Jeg gætter nemlig på, det er dem, der er tættest på dig. Så det er dem, der har bedst mulighed for at hjælpe. Jeg ved godt, det ikke altid er det, man har allermest lyst til, når man har det svært. Man kan måske være bange for, om ens forældre forstår en. Men jeg er næsten sikker på, at dine forældre vil gøre alt, hvad de kan for at forsøge at forstå dig. Fordi de holder af dig og rigtigt gerne vil hjælpe dig, når du har det svært.
- Din læge: du kan også prøve at snakke med din læge om, at du føler dig stresset. Og oplever den her dødsangst. Din læge er der nemlig også til at hjælpe dig, når det er psyken, der har det svært. Og din læge har snakket med rigtigt mange unge mennesker, der har haft det svært. Så selvom jeg godt ved, at det kan være svært at tage til lægen, når man har det svært, synes jeg du skal prøve. Din læge kan nemlig hjælpe dig med at finde ud af, hvor du kan få hjælp til de her ting.
- Headspace: nogen gange kan det være rart nok at snakke med nogen, som man ikke nødvendigvis behøver se i øjnene igen bagefter. Hvis du har det sådan, kan du tage fat i Headspace. I Headspace er man nemlig altid velkommen, hvis man har det svært og har brug for nogen at snakke med. Det er nogle super søde frivillige rådgivere, der sidder klar til at snakke med dig hos Headspace. Og så har de snakket med rigtigt mange unge, der har haft det svært. Så de vil gøre alt, hvad de kan for at gøre samtalen så tryg for dig som muligt. Du kan være helt anonym hos Headspace, hvis du helst vil det.
Jeg håber, at mit svar har hjulpet dig lidt. Og så håber jeg, at du har fået lidt inspiration til, hvem du kan snakke med. For det her er ikke noget, du skal gå alene med. Du skal have delt det med nogen, så du kan få noget hjælp til at få det bedre. For det føles måske ikke sådan lige nu, men det kan faktisk godt blive bedre igen.
De varmeste hilsner fra en Mindhelper