Hej
Jeg er en pige der er blevet mobbet stort set hele min skoletid. Nu er jeg næsten færdig med 9, men jeg har så meget angst for at gå ud. Jeg er bange for at folk dømmer mig på mit udseende eller noget andet. Jeg skal på efterskole efter sommerferien men jeg er bange for at jeg bare kommer til at være hjemme på mit værelse hele sommerferien fordi jeg er bange for at gå ud. Jeg er hele tiden så bange for at ingen kan lide mig, og når de tanker kommer føler jeg heller ikke at jeg fortjener noget. Jeg må ikke spise eller sove eller lave noget jeg kan lide. Jeg må kun være ked af det. Jeg r også bange for at når jeg kommer hjem igen efter efterskole, at jeg så ikke kan komme på nogen uddannelse fordi jeg er så bange for at møde folk. Rigtig mange kender mig i min by og jeg ved ikke hvordan. Jeg tror bare at det er for noget dårligt og jeg er bare hele tiden bange. Jeg går til psykolog men det har ikke hjulpet så meget. Det var væk i en kort periode Men nu er det kommet tilbage og jeg synes ikke at jeg fortjener at være her mere og er bange for at min fremtid bare er ødelagt på grund af min angst

(15 år)
Kære Pige på 15 år
Det kan være mega hårdt, når angsten og de negative tanker fylder meget. Derfor er jeg også rigtig glad for, at du har skrevet herind, og fortalt om det. For det er ikke noget, som du skal gå med alene.
Det giver mening
Du skriver, at du er bange for at møde folk og for at andre tænker dårligt, om dig. Det er træls at have det sådan. For når man frygter, at andre dømmer en, eller ikke kan lide en, giver det også god mening, at det kan være svært, at møde nye mennesker. Og måske får man mest lyst til at blive derhjemme, og ikke gå ud. For der kan man ihverfald blive fri, for de svære tanker.
Men måske kender du ordsproget: Du skal ikke tro, på alt hvad du tænker. Det passer især, når man har angst. Angst kan nemlig fungere lidt, som at have et par farvede briller på. Selvom verden er den samme, så gør brillerne, at alting ser anderledes ud. Så når en på gaden f.eks. kigger på en, så tænker man med det samme: “Tænker personen jeg er grim” eller “Er det fordi personen ikke kan lide mig”. Men i virkeligheden kiggede personen måske bare helt tilfældigt over på en, og tænke faktisk ikke over det. Men angsten gør, at man tænker det værste i situationen – giver det mening?
Mobning gør ondt
Det er også ret normalt, at være bange for, hvad andre tænker om en, når man er blevet mobbet. Mobning er nemlig noget, som kan sidde i en, i rigtig lang tid. Derfor er jeg også ked af at høre, at du er blevet mobbet i det meste af din skoletid. Men du skal også vide, at du langt fra er alene. Du kan læse en anden ungs historie, om at blive mobbet i folkeskolen, i interviewet med Nina. Her fortæller Nina f.eks. om, ikke at føle sig god nok til at få venner. Nina fik hjælp af en psykolog, og i dag, har hun det meget bedre.
Derfor er jeg også glad for at høre, at du går til psykolog. Det er nemlig hammer-vigtigt at få hjælp, når man har det svært. For med den rigtige hjælp, er det heldigvis muligt, at få det bedre.
Snak med psykologen
Men du skriver også, at du ikke synes det hjælper så meget, at gå hos psykologen. Derfor kommer jeg også til at tænke på, om du har snakket med psykologen, om det?
Ellers er mit bedste råd til dig, at fortælle psykologen, hvordan du har det, og at du ikke synes det har hjulpet så meget. Så kan det nemlig være, at i kan snakke lidt om det. Og måske kan psykologen også gøre nogle ting, så det bliver mere hjælpsomt for dig, at komme der. Psykologen er der nemlig for din at hjælpe dig. Derfor er det også vigtigt, at i bruger tiden på noget, som du føler giver mening.
Snak med en voksen
Når man går rundt med en masse angst og bekymringer, er noget af det bedste man kan gøre, at dele det med andre. Det kan være ens forældre, en sød tante, eller en helt tredje. Det er nemlig ikke så vigtigt, hvem man taler med, men at man taler med nogen. For når man snakker om svære tanker, så bliver de som regel, lidt lettere at gå rundt med. Og nogle gange kan den man taler med også være med til, at berolige en lidt.
Hjælp ude fra
Hvis du godt kunne tænke dig at tale med nogen udefra, så kan jeg anbefale dig Angsttelefonen. Hos Angsttelefonen sidder der en masse dygtige og venlige rådgivere klar til, at lytte og hjælpe. De er vant til at snakke med unge, som kæmper med angst og svære tanker. Derfor kan det også være rigtig rart at snakke med dem, når man har angst. Så dem kan jeg varmt anbefale dig.
Det kan være smadder hårdt, når angsten fylder. Derfor håber jeg også, at der er noget i mit svar, som du kan bruge. Jeg sender en masse gode tanker din vej. Og krydser fingre for, at du får en dejlig sommerferie.
De bedste hilsner fra en Mindhelper