Hej Mindhelper
Min kæreste er proffesionel soldat (har været i snart 9 år). Vi er begyndt at snakke meget om vores fremtid sammen, vi vil begge gerne flytte på landet og have børn. Jeg vil gerne læse til Dyrlæge. Vi har et sundt og voksent forhold, og jeg kan sagtens forestille mig at bruge resten af mit liv med ham. Vi har lige brugt hele sommeren sammen, og sovet sammen hver dag. De sidste par nætter har jeg sover alene da han har arbejdet på hans andet job som vagt. Om aftenen når jeg har skulle sove er der begyndt at dukke en form for angst op i mig. Frygten for at miste ham, og skulle gå igennem sorg igen. Jeg mistede min far som jeg var meget tæt knyttet til da jeg var 16 år gammel. Det fylder hver dag, og jeg kan slet ikke forestille mig at skulle igennem noget lignende igen. Og at skulle rumme 2 sorger. Jeg ved ikke hvordan jeg skal håndtere de tanker og følelser der er kommet frem. Jeg plejer at falde i søvn på 10 min, men tager mig mange timer at falde i søvn de sidste par dage fordi jeg ligger og er bange for hvordan fremtiden kommer til at se ud. Jeg forestiller mig at vi får børn sammen, og at der så kommer krig og han bliver nødt til at tage afsted og dør
Hvad skal jeg gøre?
Vh

(21 år)
Kære dig,
Det lyder som nogle svære tanker, du går med for tiden. Det lyder ikke rart at gå og være bange, så jeg er rigtig glad for at du har skrevet ind til os, for de tanker skal du ikke gå med alene.
Tanker om døden er normalt
Noget af det første jeg får lyst til at nævne for dig er, at tanker om ens egen død og andres død er helt normalt. At vi mennesker overhovedet kan tænke over døden, er faktisk noget af det, der adskiller os fra andre dyr.
Det er samtidig også helt naturligt, at vi i perioder, hvor vores liv ændrer sig, eller vi står overfor store beslutninger, begynder at tænke mere over døden.
Du nævner blandt andet, at du og din kæreste er begyndt at tale meget om fremtiden. Når vores liv bliver sat i perspektiv på den måde, så giver det rigtig god mening, at tanker om døden kan dukke op.
Du nævner også, at din far døde da du kun var 16 år. Det giver rigtig god mening, at du også tænker mere over døden, når du allerede i en tidlig alder har haft det tæt ind på livet.
Men selvom det er normalt at tænke over døden, så skal det helst ikke afholde os fra at fungere i vores hverdag. Derfor vil jeg komme med nogle råd til, hvad du kan gøre.
Tal med din kæreste
Først og fremmest kommer jeg til at tænke på, om du får snakket med nogen om de tanker, du går med? Det kan nemlig være rigtig rart at sige vores tanker og følelser højt, så de ikke ender med at vokse sig for store indeni os selv.
Hvis ikke du allerede har nævnt dine følelser og tanker for din kæreste, så kunne det måske hjælpe dig. For det første kan det forhåbentlig lette nogle af de følelser du går med indeni, men derudover kan det også være, at han kan hjælpe dig med at give slip på lidt af angst-følelserne.
Det kan være han kan fortælle dig lidt mere om sit job, hvordan det fungerer, og hvordan en eventuel udsendelse kunne se ud. Når man ved mere om hvordan noget fungerer, så er det også sværere at være bange for det.
Tal med nogen
Mit vigtigste råd til dig er, at du får talt med nogen. Om det så er din kæreste, dine venner eller en helt tredje, så er det vigtigt du får sagt dine tanker højt.
Derfor tænker jeg også, at det kunne være godt, hvis du kunne tale med nogle af dine venner om, hvordan du har det. De kender dig formentlig godt, og derfor kan det også være, at de kan hjælpe dig og komme med nogle gode råd.
Hvis du har brug for at tale med nogen som ikke kender dig, så kan jeg varmt anbefale Headspace. Headspace er en organisation der tilbyder rådgivning til unge mellem 12-25 år, og så er der ikke nogen problemer der er for store eller for små.
Headspace har kontorer i flere byer i Danmark, og så kan man både få rådgivning fysisk eller online.
Mindfulness kan hjælpe til en bedre nattesøvn
Du nævner, at dine tanker blandt andet især opstår, når du skal sove. Jeg kan godt forstå, at det kan være virkelig frustrerende at have svært ved at falde i søvn, når ens tanker suser derudaf.
Jeg ved ikke om du har prøvet mindfulness før, men det kan være en rigtig smart metode at bruge, når man gerne vil skrue ned for tankerne og komme tilbage i kroppen.
Når vi bruger mindfulness, så prøver vi nemlig at blive opmærksomme på vores krop, uden at give tankerne den store plads. Ens tanker må gerne vandre mens man laver øvelserne, men fokuset er faktisk på at komme tilbage til kroppen og fokusere på den.
Mindfulness er med til at give ro i kroppen og sænke vores puls, og det kan være med til at gøre, at det er nemmere at falde i søvn.
I vores artikel: Få ro på med vores bedste mindfulnessøvelser, kan du læse mere om mindfulness, og prøve de øvelser der allerede ligger klar derinde.
Vores angst- og mindfulnessforløb har en masse gode øvelser
Hvis du kan mærke at de angstfyldte tanker ikke går væk, så kan jeg også anbefale dig vores angstforløb og vores mindfulnessforløb. Begge dele ligger inde på mindhelper-skolen.dk og er fuldstændig gratis.
Begge forløb er bygget op sådan, at man kan tage dem i sit eget tempo, og så er de proppet med en masse viden om angst og mindfulness. Jeg kan varmt anbefale begge to.
Tal med din læge
Hvis de svære tanker påvirker dig meget, så kan jeg også anbefale dig at tale med din læge. Læger ved mega meget om kroppen, både psykisk og fysisk, og de er for det meste rigtig søde at tale med.
Ofte har læger før snakket med patienter som også har oplevet angstsymptomer, og tit ved de hvad der kan give mening at prøve for at få det bedre. Og hvis ikke de selv ved det, så kan de sende dig videre til én som ved endnu mere end dem.
Jeg håber at noget i mit svar kan hjælpe dig på rette vej, og så sender jeg dig en masse helende og positive tanker.
De bedste hilsner fra en Mindhelper