Jeg er begyndt, at se en rigtig sød fyr, som jeg føler mig utrolig tryg ved. Han snakker meget om fremtid, børn osv. Igår inden jeg skulle være sammen med ham blev jeg mødt af angsten – en følelse som jeg ikke har oplevet længe.
Hej brevkasse
Det er netop lige gået op for mig at jeg højst sandsynlig lider af “forholdsangst”. Jeg har igennem mit sidste forhold haft meget angst over vores forhold, som iøvrigt var et rigtig usundt forhold. Da jeg stoppede vores forhold lettede der en kæmpe sten fra mit hjerte og jeg har følt mig mindre angst lige siden.
Jeg er nu begyndt at se en rigtig sød fyr, som jeg føler mig utrolig tryg ved. Han snakker meget om fremtid, børn osv. Igår inden jeg skulle være sammen med ham blev jeg mødt af angsten – en følelse som jeg ikke har oplevet længe. Det gik op for mig, at alt det med fyre og kærlighed skræmmer mig. Hvad skal jeg gøre? Jeg er bange for at jeg aldrig kommer i et forhold fordi angsten stopper mig. Jeg er typen der forsøger at leve i nuet, men jeg kan ikke lade være at spekulere på fremtiden og kærligheden.

(Pige, 20 år)
Kære pige på 20
Jeg er glad for, at du har skrevet herind og delt dine tanker. Det lyder som om, at du går med en masse svære bekymringer i øjeblikket omkring det med forhold og fremtid.
Først synes jeg du skal vide, at jeg synes det er rigtigt flot, at du tog springet og stoppede dit gamle forhold. Det kan være super svært, at komme ud af et usundt forhold, fordi der er så mange svære følelser involveret. Det lyder til, at det har været rigtig dejligt, at have kunnet give slip på den angst der var før – og derfor kan jeg godt sætte mig ind i, at det må være vildt frustrerende, at du oplever de følelser igen, når du nu er i et sundt og godt forhold.
Det er helt normalt
Det giver dog meget god mening, at du reagerer som du gør. Når man har været i et skidt forhold, så er kroppen ligesom indstillet på det. Det vil sige, at selvom du nu er i et godt forhold, så er kroppen stadig nervøs og i alarmberedskab – også selvom det ikke er nødvendigt. Man kan sige, at din krop lærte at være nervøs i dit gamle forhold, og det tager tid, at vænne kroppen til at være rolig igen. Egentligt er det ikke en dårlig egenskab, for det betyder, at du er ekstra opmærksom på at beskytte sig selv mod dårlige forhold. Men det kan altså godt tage noget tid, at lære sin krop at slappe af igen. Det er selvfølgelig rigtigt irriterende, når nu du er kommet i et forhold med en sød fyr, og egentligt gerne bare vil nyde det. Men det er altså muligt, at lære ikke at være “forholdsangst”.
Snak med ham
Mit første råd til dig vil være, at snakke med din nye fyr om det. Han kan sikkert godt forstå, hvorfor du bliver nervøs, hvis han får at vide, hvordan dit tidligere forhold har været. Lige nu kan han sikkert også godt mærke på dig, at du bliver nervøs, når i er sammen. Derfor vil det nok også være rart for ham at vide, hvorfor du bliver nervøs. Hvis i snakker om det, så kan i måske også finde på gode idéer til, hvordan du kan blive mindre nervøs, når i er sammen. Uanset hvad, så kan det i hvert fald være rigtigt rart, at dele sine problemer med nogle, der holder af en.
Undersøg dine bekymringer som en detektiv
Nogle gange kan det være ret svært, at finde hoved og hale i alle ens bekymringer. Så mærker man dem måske bare, uden helt at være sikker på, hvor de kommer fra. Derfor synes du skal prøve at læse denne artikel om, at undersøge sine bekymringer som en detektiv. Det er en måde, hvor man undersøger sine bekymringer, skriver dem ned, vurderer dem og sætter tal på dem. Simpelthen for at gøre det nemmere at overskue dem, og samtidigt give sig selv muligheden for at realitetstjekke dem. Altså vurderer om ens bekymringer overhovedet giver mening. Måske kunne det være en god metode til dig? Det kunne eksempelvis være, at du er nervøs for, at i slår op. Så skriver du først tanken ned, derefter bedømmer du, hvor realistisk det er, at det sker, og om det er realistisk, at det ville gå så galt, som forrige gang.
Øv dig langsomt
Du siger, at du blev ramt af angsten lige inden du skulle over til ham. Var der noget bestemt der gjorde, at du pludselig blev nervøs? Er det fordi hans snakker om fremtid og børn? Det er altså helt okay, at du siger til ham, at det går lidt for stærkt for dig, når han begynder at snakke om forhold og børn. Og om i måske kunne vente lidt med de snakke, for det gør dig lidt nervøs. Når man har været i et dårligt forhold, så kan det nogle gange være nødvendigt, at øve sig langsomt på at være i et forhold igen. Altså tage små skridt mod et fast forhold, hvis det er det man gerne vil have. Men det okay, det tager lidt tid for dig, at føle dig tryg i et nyt forhold. Mærk godt efter på dig selv, hvad du har brug for, og vær obs på, at du ikke overskrider dine egne grænser. Jeg er sikker på, at han nok skal forstå, hvis det tager dig lidt ekstra tid, at blive helt tryg ved det hele.
Har du hørt om Mindhelpers angstforløb?
Jeg kommer også til at tænke på om du har set, at Mindhelper har et gratis forløb om angst? Du kan finde forløbet på dette link. Det forgår online og er helt anonymt. I forløbet kan du lære mere om hvad angst er, og konkrete teknikker til, hvordan du bedre håndtere angst. Forløbet er delt ind i forskellige moduler. Og der høre videoer med til hvert modul. Angstforløbets guide Anne, har filmet hver video i forvejen, og hun vil herigennem guide dig igennem forløbet. Da forløbet ligger online, kan du selv bestemme i hvilket tempo du vil gå de forskellige moduler igennem.
Så hvis du gerne vil vide lidt mere om angst, og få nogle teknikker til hvordan du bedre kan håndtere de svære tanker og følelse. Så kan jeg varmt anbefale dig at tage et kig på Mindhelpers ansgtforløb.
Snak med nogle om det
Det kan være en rigtig god idé, at snakke med nogen om, hvordan du har det. På den måde kan du få afløb for nogle af de tanker og bekymringer, du går med – og måske føles problemerne så lidt mindre. Det kan også være rigtigt godt, at få nogle andres perspektiv på ens situation. Det kan hjælpe en med at se sine problemer og bekymringer fra flere vinkler. Måske er der nogle ting, du slet ikke har overvejet.
Snak med dine veninder
Hvis du har en god veninde, som du er tryg ved at snakke med, så kunne det måske være en god idé, at snakke med hende om det. Det kan være rigtigt rart at snakke med nogle, som kender en godt, og som kan sætte sig ind i hvordan man har det. Måske har nogen af dine veninder prøvet noget lignende?
Snak med dine forældre
Selvom det kan være lidt mærkeligt, at skulle snakke med sine forældre om sit kærlighedsliv, så kan det altså være meget rart alligevel. Ofte kender vores forældre os rigtigt godt, og vil rigtigt gerne hjælpe os på vej med vores problemer. Så hvis du har det okay med at snakke med dine forældre om kærlighed, så kunne det måske være en mulighed.
Headspace
Hvis du synes det kunne være rart at snakke med nogle, som ikke kender dig, så vil jeg foreslå Headspace. Headspace er et sted, som rådgiver unge i deres problemstillinger. Det er helt anonymt, og der ligger en Headspace i de fleste større byer. Du kan være fuldstændigt tryg ved at kontakte dem, de er vant til at håndtere alle slags problemer.
Jeg håber, at du har kunne bruge mit svar til noget. Det kan være rigtigt svært, at skulle gå ind i et nyt forhold, når man har dårlige erfaringer med det gamle. Men jeg tror på, at det kommer til at gå godt, og jeg krydser fingre for jer.
De bedste hilsner fra en Mindhelper